URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 15 SEPTEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Fosta a doua armată a țării, CFR-ul, a ajuns într-o stare jalnică. Firma e cu datorii uriașe la bugetul de stat, dar managerii prosperă și primesc bonusuri de performanță. Salariile s-au mărit simțitor la toate nivelurile, la fel cum a crescut și stratul de jeg pe garnituri. Locomotivele se aprind pe traseu, dar și pălinca în mecanicii de locomotive. Nașii se uită urât la tine dacă faci imprudența să cumperi bilet, iar întârzierile sunt atât de mari încât instituția pare că nu a ieșit din Evul Mediu...
Zic şi eu
Adrian Cris
De-o vreme, televiziunile de știri sunt toată ziua cu Bolojan în gură. Cu cât omul tace despre sine cu mai multă încăpățânare, cu atât mai abitir îl pomenesc ceilalți...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cum vi se pare decizia municipalității de a investi 400.000 de euro într-un concert Andrea Bocelli la Oradea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
O asemenea reglementare exista și înainte, însă doar cu privire la cazurile de violență familială (sau domestică, cum îi spunea actul normativ), ordinele de protecție provizorii „domestice” fiind foarte des întâlnite în practică. Ceea ce au făcut, de fapt, guvernanții noștri acum a fost „extinderea” aplicării acestor dispoziții legale și la situațiile în care nu există o legătură de rudenie sau conviețuire între victimă și agresor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
31 August 2024, 10:59

Oradea ieri, Oradea azi: Triajul feroviar din Velența (FOTO/VIDEO)

1971. Pentru întreprinderi

Calea ferată Oradea - Cluj este una dintre cele mai importante din judeţ. Până în anii ’60, perioadă în care numărul trenurilor în circulaţie, de călători şi marfă, creştea, avea un singur fir de la Gara Mare spre Oşorhei, cu excepţia staţiei Velenţa.

În vecinătatea acesteia se afla o zonă industrială, iar în 1970, pentru a sprijini traficul feroviar de marfă, înaintea gării Oradea Est a început construirea unui triaj pentru formarea, dirijarea, încărcarea şi descărcarea marfarelor, atât pentru fabricile orădene, cât şi pentru cea de ciment din Aleşd, atunci în construcţie.

Lucrarea, executată de Întreprinderea de construcţii CFR Timişoara, a cuprins o grupă A cu 5 linii pentru primirea trenurilor, o grupă B cu 10 linii pentru triere, plus cocoaşa de triere pentru manevrarea vagoanelor descărcate/încărcate şi locomotive, clădirea triajului, revizia de vagoane, districte, staţie de radioamplificare ş.a.

Triajul a fost prevăzut cu o haltă, trei linii mergând spre strada Molière pentru deservirea rampelor de încărcare/descărcare de pe Calea Clujului. În triaj soseau şi plecau zilnic sute de vagoane, care ajungeau des ţinta hoţilor, după cum arată presa vremii.

2024. Înlocuit de intermodale

Odată cu construirea triajului, calea ferată Oradea - Oradea Est a fost dublată, fiind construit şi cel de-al doilea pod peste Crişul Repede. A fost prevăzută dublarea integrală a liniei până la Aleşd, dar care se va finaliza abia prin modernizarea şi electrificarea magistralei între Cluj - Episcopia-Bihor, lucrare aflată acum în desfăşurare.

Triajul Oradea Est a funcţionat până la începutul anilor 2000, traficul de marfă pe calea ferată scăzând în favoarea celui rutier. După 2008, vagoanele garate nu au mai fost folosite, începând să fie acoperite de vegetaţie. Ele au început să fie casate în 2024, tăierea lor fiind în curs.

Totuşi, activitatea de triere şi transport marfă continuă prin terminalele intermodale din oraş. Unul, privat, funcţionează în vecinătatea fostului triaj, unde sunt mutate containere între camioane şi trenuri dinspre şi înspre destinaţii din Italia, Germania, Polonia şi Belgia. Un alt terminal privat a fost construit în 2022-2023 în Episcopia Bihor, prevăzut cu două linii şi utilaje pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor. Al treilea terminal a fost construit de Primăria Oradea, pe Şoseaua Borşului, cu două linii accesibile dinspre gara Episcopia, şi dat în uz în vara acestui an.

Manevrarea unor vagoane gata de lichidare:

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5156 RON
  • 1 EUR = 4.9742 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON