URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
25 Aprilie 2021, 14:19

Oradea ieri, Oradea azi: Povestea podului Decebal, distrus de inundații și reconstruit de comuniști (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1981. Debit uriaş

Acum 40 de ani, în primăvara anului 1981, topirea zăpezilor şi ploile au dus la creşterea masivă a debitului Crişului Repede. În după-amiaza zilei de 12 martie, forţa apei a fost atât de puternică încât a dus la ruperea unei pile a podului Decebal, construit în anul 1913. Două treimi din pod s-au înclinat periculos, tocmai când era traversat de un tramvai şi un camion.

În aceeaşi zi, circulaţia pe pod, inclusiv pietonală, a fost oprită, iar linia de tramvai a fost închisă, traficul fiind deviat pe străzile şi podurile vecine. Seara, sute de persoane s-au adunat să vadă cum podul era lăsat într-o parte, existând şi curajoşi care l-au traversat în continuare. A fost ultimul pod metalic din oraş, celelalte, rutiere şi pietonale, fiind înlocuite în anii 1940-1970 cu cele din beton, existente şi azi.

Demontarea podului Decebal a fost o lucrare anevoioasă, care a durat câteva luni, iar pentru facilitarea traversării pietonilor între cele două maluri a fost montat un pod provizoriu, din pontoane, în aval de vechea pasarelă. Structura din fier a fost tăiată şi desfăcută în bucăţi, probabil fiind apoi topită. Din aceasta, s-a păstrat cel puţin una dintre stemele Oradiei, amplasată pe arcele de deasupra carosabilului.

2021. Aşteptând reabilitarea

Proiectarea noului pod a început în vara anului 1981, iar lucrările, executate de Trustul de Construcţii Locale Oradea, au durat doi ani. Noua punte a fost concepută din beton armat prefabricat, post-comprimat, cu trei deschideri de 27 de metri, patru benzi de circulaţie, dublu faţă de structura anterioară, linii de tramvai, două trotuare de 3 metri lăţime şi un pasaj subteran pe malul stâng al Crişului.

Cel mai mult a durat realizarea culeelor şi a pilelor, grinzile, fiecare cântărind 50 de tone, fiind montate în primăvara anului 1983. Inaugurarea a avut loc pe 23 august 1983, de Ziua Naţională, în prezenţa prim-secretarului de Bihor, Laurean Tulai, şi a reprezentanţilor Centrului judeţean de proiectări şi a Trustului de construcţii.

Noul pod a permis deschiderea, în 1983, a noului bulevard Decebal către Olosig, prin sistematizarea cartierului de pe malul drept. Trecut o singură dată prin reparaţii capitale, în vara anului 2004, podul prezintă o stare de uzură accentuată şi este ultimul pod rutier nereabilitat în oraş. Pasajele pietonale de pe cele două maluri au fost modernizate la începutul anilor 2010, pentru a permite subtraversarea pistelor pentru biciclete, iar singurele elemente de infrastructură schimbate sunt conductele de termoficare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
ok
si mie mi-a placut articolul. Multumim.
Postat 28 Aprilie 2021, 21:19 de nihil
stema pe pod
un articol frumos, la fel ca toate celelalte referitoare la istoria orasului. din aceasta lectura, am ramas cu o informatie pretioasa: stema Oradiei! unde apare aceasta in 2021 ca reprezentativa pentru oras? nu era inteligent sa apara pe podul din centru sau macar pe podul Decebal, cand va fi modernizat?
Postat 26 Aprilie 2021, 11:03 de roger
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON