1981. Debit uriaş
Acum 40 de ani, în primăvara anului 1981, topirea zăpezilor şi ploile au dus la creşterea masivă a debitului Crişului Repede. În după-amiaza zilei de 12 martie, forţa apei a fost atât de puternică încât a dus la ruperea unei pile a podului Decebal, construit în anul 1913. Două treimi din pod s-au înclinat periculos, tocmai când era traversat de un tramvai şi un camion.
În aceeaşi zi, circulaţia pe pod, inclusiv pietonală, a fost oprită, iar linia de tramvai a fost închisă, traficul fiind deviat pe străzile şi podurile vecine. Seara, sute de persoane s-au adunat să vadă cum podul era lăsat într-o parte, existând şi curajoşi care l-au traversat în continuare. A fost ultimul pod metalic din oraş, celelalte, rutiere şi pietonale, fiind înlocuite în anii 1940-1970 cu cele din beton, existente şi azi.
Demontarea podului Decebal a fost o lucrare anevoioasă, care a durat câteva luni, iar pentru facilitarea traversării pietonilor între cele două maluri a fost montat un pod provizoriu, din pontoane, în aval de vechea pasarelă. Structura din fier a fost tăiată şi desfăcută în bucăţi, probabil fiind apoi topită. Din aceasta, s-a păstrat cel puţin una dintre stemele Oradiei, amplasată pe arcele de deasupra carosabilului.
2021. Aşteptând reabilitarea
Proiectarea noului pod a început în vara anului 1981, iar lucrările, executate de Trustul de Construcţii Locale Oradea, au durat doi ani. Noua punte a fost concepută din beton armat prefabricat, post-comprimat, cu trei deschideri de 27 de metri, patru benzi de circulaţie, dublu faţă de structura anterioară, linii de tramvai, două trotuare de 3 metri lăţime şi un pasaj subteran pe malul stâng al Crişului.
Cel mai mult a durat realizarea culeelor şi a pilelor, grinzile, fiecare cântărind 50 de tone, fiind montate în primăvara anului 1983. Inaugurarea a avut loc pe 23 august 1983, de Ziua Naţională, în prezenţa prim-secretarului de Bihor, Laurean Tulai, şi a reprezentanţilor Centrului judeţean de proiectări şi a Trustului de construcţii.
Noul pod a permis deschiderea, în 1983, a noului bulevard Decebal către Olosig, prin sistematizarea cartierului de pe malul drept. Trecut o singură dată prin reparaţii capitale, în vara anului 2004, podul prezintă o stare de uzură accentuată şi este ultimul pod rutier nereabilitat în oraş. Pasajele pietonale de pe cele două maluri au fost modernizate la începutul anilor 2010, pentru a permite subtraversarea pistelor pentru biciclete, iar singurele elemente de infrastructură schimbate sunt conductele de termoficare.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.