1990. Apă şi întuneric
Construite pe sub bulevardele aglomerate în anii ’70-’80, pasajele pietonale din Oradea au rolul de a facilita trecerea în siguranţă a pietonilor de pe o parte pe cealaltă a carosabilului. Deşi utile, pasajele nu erau întreţinute, nici imediat după darea în uz, nici în anii de după.
În 1990, ziarele locale arătau, de pildă, că pasajul pe sub bulevardul Dacia se inunda la fiecare ploaie mai serioasă şi era neiluminat. Prin urmare, nimeni nu prea îl folosea.
Pasajul din faţa magazinului Crişul era şi el într-o stare proastă, în interior existând însă câteva tarabe unde se vindeau flori, seminţe şi bilete de tramvai, dar şi aici mulţi preferau să traverseze strada printre maşini şi tramvaie (foto).
Singurul avantaj, pomenit de gazetari, era că pe timp de ploaie devenea "un adăpost ideal".
Un alt pasaj, cel din faţa gării, era dotat cu o toaletă publică, pietonii fiind întâmpinaţi de un miros de "hazna" imediat ce coborau scările, iar taxatoarea se ocupa nu doar cu emiterea de bilete pentru aceasta, ci şi cu vânzarea de seminţe.
Despre pasajul pe sub bulevardul Magheru se spunea că era "mai curat", dar era frecventat de persoane turmentate, aşa că, după lăsarea serii, nimeni nu prea avea curaj să coboare.
2021. Acoperite cu sticlă
Problemele pasajelor subterane au început să fie rezolvate foarte târziu, abia după zece ani, prin renovarea completă, montarea corpurilor de iluminat şi acoperirea intrărilor cu structuri metalice şi din policarbonat.
După 2000, au început să fie folosite din nou, însă cel de la Crişul continuă să se inunde în timpul ploilor torenţiale. Încă mulţi ani, aici au funcţionat spaţii comerciale, inclusiv un fast-food, desfiinţate în cele din urmă pentru lărgirea culoarului de circulaţie.
De modernizare şi extindere a beneficiat atât pasajul de sub Piaţa Bucureşti, cât şi gara, trecerea subterană fiind prelungită în 2010 până în dreptul străzii Ecaterina Teodoroiu, dincolo de calea ferată.
Pasajul pe sub bulevardul Magheru a fost renovat în 2021, fiind primul din oraş unde copertinele din policarbonat au fost înlocuite cu unele din sticlă incoloră securizată, în acest sens existând, în 2018, o propunere de proiect în programul de bugetare participativă.
Celelalte pasaje încă aşteaptă modernizări similare, următorul putând fi cel de lângă Crişul. Pasajele pe sub bulevardul Dacia se află, în prezent, în stare relativ bună.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.