URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
26 Noiembrie 2016, 13:42

Oradea ieri, Oradea azi: Istoria liniilor ferate industriale ale oraşului

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1906. Vagoane de marfă pe liniile de tramvai

În anul 1882, în Oradea intrau în funcţiune primele linii ferate industriale, care deserveau fabricile vremii, vagoanele de marfă fiind tractate de locomotive cu abur. De pe calea ferată, vagoanele erau trase pe străzi şi apoi împinse până în curţile întreprinderilor. Vechile linii au fost electrificate în 1906, odată cu construirea primelor linii de tramvai, iar apoi extinse.

Cea mai importantă reţea funcţiona în zona Căii Clujului de azi. Ea începea din apropierea gării Oradea Est, mergea pe lângă fosta fabrică de spirt şi drojdie, pe care o deservea, cotea pe strada Dobrogeanu Gherea şi avea punctul terminus în vechiul depou de tramvaie de pe amplasamentul actualei Pieţe Cetate. De acolo porneau alte linii, către fosta piaţă din Parcul 1 Decembrie, respectiv către strada Sucevei.

O altă linie industrială exista pe strada Barcăului, în cartierul Ioşia, deservind vechile manufacturi şi uzina Înfrăţirea. Pentru transportul vagoanelor, pe aceste linii au fost folosite de-a lungul anilor şase locomotive electrice. Trei dintre ele au fost construite în anii 1905-1906, alte două au fost realizate la Oradea în timpul şi după cel de-al Doilea Război Mondial, o alta fiind adusă de la Debrecen.

2016. Locomotive devenite patrimoniu industrial

Căile ferate industriale au fost utilizate până în anii ´90, când zona industrială de pe Calea Clujului şi cea de pe vechea platformă Înfrăţirea au încetat să mai funcţioneze ori şi-au relocat activitatea. De altfel, linia de tramvai de pe Clujului a fost desfiinţată în 1994, odată cu reabilitarea arterei. Doar o linie simplă a mai făcut legătura între calea ferată şi fabrica de spirt şi drojdie până la începutul anilor 2000.

Cât priveşte locomotivele electrice, societatea de transport local mai deţine în prezent trei bucăţi. Au fost folosite până în anul 1994, când ajunseseră la vârstă de nonagenar, după care au fost depozitate în curtea autobazei Salca, unde s-au degradat sub intemperii. O primă locomotivă a intrat în restaurare în anul 2006, în prezent fiind expusă pe un soclu în incinta depoului.

O a doua locomotivă a fost restaurată în 2009, iar în 2011 a fost expusă în intersecţia din vecinătatea Colegiului Emanuil Gojdu. În acelaşi an a fost reabilitată şi a treia locomotivă, păstrată în depoul OTL. Primele două au fost incluse în categoria "patrimoniu industrial", ultima nefiind clasificată, în perspectiva instalării unui nou motor pentru a fi utilizată în scop turistic.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
8 Comentarii
!!!
@FLORIN64: Da , a fost o industrie ! Eu am scris una , mi s-a raspuns alta ! Ideea este ca piesele de muzeu isi au locul intr-un muzeu isi!
Postat 27 Noiembrie 2016, 14:24 de TDS
ceatza!!!!!
...vorba aia, unde dai si unde crapa. Credeam ca cineva cu minte vrea sa ne aducem aminte, ca am avut o industrie - din care facea parte si linia ferata din Oradea-, chiar morman de fiare vechi cum spunea un dobitoc, de pe urma careia (industria) am devenit cineva in lume si acum toate sau dus pe apa sambetei, dirijati cu grija de tradatori de neam si tara. Cu stupoare vad ca oamenii se cearta pe niste subiecte care nu au nici o legatura cu liniile ferate. Sunteti tari...........
Postat 27 Noiembrie 2016, 13:54 de FLORIN64
Emzeperix
In Iosia nu este nici un ungur,te asigur. I-am "rezolvat" pe toti.
Postat 27 Noiembrie 2016, 02:30 de Iness
???
@EmzePerix: Nu inteleg exact ce vrei sa spui si nu stiu cine e Tivadar !
Postat 27 Noiembrie 2016, 00:51 de TDS
@TDS " Si tu Brutus"
Szarka Tivadar cind stateai pe Doja pareai oradean (europanean) dar de cind te ai mutat in Europa ai devenit agricultor din Iosia . Pe celalati doi nu bag in seama , sunt rebuti din fabricatie .
Postat 26 Noiembrie 2016, 22:22 de EmzePerix
Cum să nu-l voteze!
Doar e locomotiva partidului. La nevoie se vopseşte şi în verde (ne-a arătat că poate). La început era pe cărbuni (când era mai negru, ca M. Jackson), apoi a trecut pe diesel (dar produce şi curent). Viitorul ne aduce inducţia pentru că, din păcate, deducţia nu funcţionează. Încă!
Postat 26 Noiembrie 2016, 20:36 de eutanasiu
Ce vremuri
Beţivii ӑia patru de pe centru, ӑia care joaca cruce, nu tot atunci au fost plantaţi?! Bipeda era vice primariţӑ, pȃnӑ si masinile gardienilor publici, impropriu numiti ,,politisti”, erau fircӑlite in ungureste, helyi rendőrség (politia locala) scria pe ele! Ce mult a trecut de atunci... Suficient cat sa uite boii de oradeni si sa l voteze mult prea mulţi pe nea ilie si pe penalii lui!
Postat 26 Noiembrie 2016, 19:30 de ili3
viziunea mea...
Una dintre locomotive troneaza Azi in centrul civic ! Mie mi se pare un spin in ochi de urata ce e! Dar UDMR-ul a vrut-o acolo, falsa arhitecta a municipiului a zis " DA ", Bolojan ( pretin atunci cu UDMR-ul a) a acceptat ! O asemenea URATENIE isi are locul intr-un muzeu ! Dar nu intr-un loc aglomerat intru PROSLAVIREA AUSTRO-UNGARIEI !
Postat 26 Noiembrie 2016, 13:55 de TDS
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON