2000. Primele noutăți
Transportul în comun cu autobuze din Oradea se făcea, la finalul anilor 1990, pe opt linii urbane și altele preorășenești, cu DAC-uri și Ikarus-uri, vechi.
În 1997, pentru a înlocui din ele, regia de transport a închiriat 10 autobuze Renault din Belgia pe o perioadă de 3 ani. Li s-au adăugat 8 autovehicule articulate fabricate de societatea franțuzească Heuliez, aduse în decembrie 1997, dar folosite puțin, din cauza chiriei ridicate.
Toate modelele aflate în trafic la acel moment erau produse în anii 1970-1980, fiind depășite moral și uzate fizic.
Abia la finalul lui 2000 au fost procurate autobuze noi, marca Rocar. Deși lotul trebuia să numere 16, în final au fost doar 5 și câteva minibuze.
În locul celor care nu au mai fost fabricate de Rocar, s-au cumpărat, în anul 2003, autobuze Liaz, primele dotate cu afișaj electronic și difuzoare.
Modelele Rocar și Liaz au circulat mai bine de 10 ani, fiind casate în 2017.
A treia achiziție de vehicule noi din acea perioadă a fost în 2004, când au fost livrate 20 de Mercedes Conecto. Fiabile, aceste autobuze au fost folosite până în 2023, când ultimele 3 au fost retrase din parcul activ.
2023. Viitorul e electric
De la începutul anilor 2000 și până azi au mai fost făcute achiziții de autobuze noi pentru transportul public orădean, în loturi mici: Volvo în anul 2009, Solaris în 2011, minibuze Isuzu și Karsan în 2015, iar mai recent modele diesel și hibrid de la Mercedes.
În paralel au fost procurate și alte câteva zeci la mâna a doua. În total, în parcul activ se află circa 110 autobuze, dintre care, la orele de vârf, ies pe trasee în jur de 80.
Mai nou, prin electrificarea transporturilor rutiere, își fac loc și cele complet electrice. În februarie 2022, societatea orădeană de transport public a testat un astfel de autobuz, de tipul Mercedes eCitaro, în capătul unei serii care a cuprins și alte mărci.
Prețurile unor astfel de vehicule sunt ridicate și au nevoie de infrastructură specifică, astfel că Primăria Oradea încearcă să obțină o finanțare de 26,5 milioane euro prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027.
Între timp, în iulie 2023, a fost lansată licitația pentru achiziția a 40 de autobuze electrice, dintre care 10 articulate, 10 stații de încărcare lentă și 4 stații de încărcare rapidă.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.