1973. Nodul-problemă
Acum 50 de ani, zona cunoscută în Oradea drept "centrul civic" era un microcartier cu locuinţe, spaţii comerciale, autogară şi străzi mici, precum Cele Trei Crişuri, Heinrich Heine şi Iancu de Hunedoara, ultima intrând direct în poarta de vest a Cetăţii.
Pentru că zona devenea tot mai aglomerată, fiind şi o intersecţie a tramvaielor, la începutul anilor ‘70 s-a vorbit despre sistematizarea ei, astfel încât să fie mai uşor circulabilă. În 1973, arh. Alexandru Moisi propunea devierea drumului din faţa Casei de Cultură pe conturul şanţului Cetăţii, astfel încât să se poată extinde Parcul 23 August, azi 1 Decembrie. Ar fi continuat spre Podul Dacia cu un pasaj denivelat semi-trifoi care ar fi asigurat accesul către Calea Clujului, Calea 1 Mai, azi Averescu, precum şi către pod, către Aleea Gojdu şi pe lângă parc. Propunerea a fost amânată, iar în 1979 Viorica Zărnescu, arhitecta care conducea grupul de sistematizare, a venit cu o altă idee: o intersecţie giratorie, cu desfiinţarea Căii Averescu, trecerea în subteran a tramvaiului 2, care mergea dinspre centru către Calea Clujului şi lărgirea acestei căi la patru benzi.
2024. Prin şi peste tuneluri
Totuşi, în centrul civic nu s-au făcut decât demolări ale unor clădiri şi lărgirea bulevardului dinspre Cantemir, în 1989. Apoi, în 1994, linia 2 de tramvai, spre Clujului, a fost desfiinţată, iar în 1996 Podul Dacia a fost lărgit, aşa că traficul în creştere a devenit tot mai greu de gestionat. Abia în anul 2010 vechea organizare rutieră a fost desfiinţată şi a fost amenajată o intersecţie giratorie cu devierea liniei de tramvai către şi dinspre pod prin mijloc. Au rămas funcţionale trei semafoare, unul pentru pietoni în faţa Catedralei Ortodoxe şi două pentru unda verde a tramvaielor.
Ideea unor pasaje rutiere a revenit în 2014, în următorii doi ani fiind realizat un studiu de fezabilitate pentru mutarea unei părţi a traficului în subteran. După modificări, obţinerea finanţării prin fonduri europene şi licitaţia pentru desemnarea constructorilor, în august 2021 a început şantierul tunelului din faţa Pieţei Cetate, prevăzut cu patru benzi şi două sensuri giratorii. În septembrie 2022, au început şi lucrările de la tunelurile către pod, cu legături către strada Mihai Viteazul, Calea Clujului şi Calea Averescu. Întreaga reţea subterană a fost dată în funcţiune în ultima zi a anului 2023.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.