URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
03 Martie 2024, 16:37

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a apărut bulevardul Ștefan cel Mare (FOTO)

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a apărut bulevardul Ștefan cel Mare (FOTO) (sursa: facebook/fotopata)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1975. O stradă cu case

Una dintre cele mai importante artere din oraș, care asigură circulația prin nordul actualului cartier Rogerius, este bulevardul Ștefan cel Mare. Pe vremuri, era calea spre fostul sat Episcopia Bihor, un drum mic aflat dincolo de gara centrală, mărginit de câmpuri și de calea ferată dinspre Borș. El apare pe hărțile Oradiei în perioada interbelică, când a început urbanizarea.

În anii 1920, în dreapta și stânga drumului s-au deschis noi străzi până la trecerea de cale ferată, apărând zeci de case, din chirpici și cărămidă, în cartierul ceferiștilor și al grădinilor. Noua zonă rezidențială, lipsită de canalizare, dotări urbane și apă curentă, era însă deservită de o linie de tramvai care mergea de la gară de-a lungul străzii până în Episcopia. În 1931, se numea Calea Iuliu Maniu, iar în anii ’40 a fost rebotezată Árpád Vezér.

Ulterior, regimul comunist i-a dat denumirea Calea Proletarilor, datorită proximității platformei industriale și a noului cartier de blocuri ce se construia în Zona de Vest. Până în anii 1960 strada nu și-a prea modificat aspectul. Primele blocuri de pe Proletarilor au fost cele cinci scări din panouri prefabricate dintre strada Olimpiadei și biserica reformată Rét.

2024. Blocuri și aglomerație

În 1968, linia de tramvai a fost desființată, iar în 1970 schița de sistematizare a orașului a prevăzut transformarea Căii Proletarilor în cartier de blocuri. Reconstruirea străzii, cu intenția transformării în bulevard, a început în 1978 dinspre capătul vestic. În primii ani au fost ridicate 1.200 de apartamente în locul tuturor clădirilor vechi din zonă, aflate în bună parte în stare rea.

Planurile de sistematizare mergeau până lângă gară, astfel că strada a fost împărțită în trei subproiecte. Intersecția Proletarilor - Transilvaniei a fost terminată în 1981, iar până în 1988-1989 au fost ridicate și blocurile până la strada Lacu Roșu, atât cu patru, cât și cu opt etaje. Tot atunci strada a fost lărgită la patru benzi și redenumită bulevardul Ștefan cel Mare.

Sistematizarea bulevardului nu s-a terminat. În colțul cu strada Teodor Neș au fost prevăzute un bloc-turn și un pasaj auto dinspre Lacu Roșu către zona de dealuri, peste calea ferată. Blocuri cu patru etaje au mai fost ridicate până la gară, pe latura sudică, și s-a propus și reînființarea liniei de tramvai, ceea ce însă nu s-a întâmplat. În ultimii 20 de ani, bulevardul nu s-a modificat mult, decât prin construirea blocului ANL și organizarea circulației rutiere.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
@KP
"În 1944, toată zona vestică a gării și a căii ferate, de la actuala stație centrală până către satul Episcopia de atunci ... a fost bombardată. Ras, tuns și frezat." Da, a fost bombardata, dar rasul, tunsul si frezatul l-a facut prietenul tau ceausescu. Mai sunt cateva case care au scapat de demolare, consolidate dupa bombordament. In rest blocuri comuniste care au aparut dupa demolarea unor case care nu aveau probleme. Ai fost tu in zona cand circula tramvaiul pe Proletarilor? Si de ce amesteci maghiarii in desfiintarea liniei de tramvai? Esti chiar fara rusine!
Postat 04 Martie 2024, 15:28 de Biggie
Bulevardul a apărut în cu totul alte condiții decât cele din povestea de mai sus.
În 1944, toată zona vestică a gării și a căii ferate, de la actuala stație centrală până către satul Episcopia de atunci ... a fost bombardată. Ras, tuns și frezat. Apoi, odată cu terminarea războiului, a început reconstrucția locului, prin lotizarea unei mari părți pentru case individuale și stabilirea unei lățimi corespunzătoare unui drum mărginit de "tram-trenul" de atunci, care lega orașul de prima așezare rurală dinspre granița cu HU. Mai târziu s-a desființat calea de rulare a tram-trenului și s-a lărgit strada la ceea ce este acum bulevardul, pe considerentul bolșevic că maghiarii din Episcopia și Borș nu sunt suficient de motivați, ca să se plimbe prin Oradea "degeaba în tramvai".
Postat 04 Martie 2024, 09:38 de KP
@Petre93
Bineinteles ca aratau toate mai bine inainte de 1989, pt ca erau constructii noi. Tot orasul arata mai bine atunci, blocurile din cartiere si casele oamenilor exact din aceleasi motive. Intre timp au trecut anii peste ele. Eu am vazut cum arata orasul in perioada copilariei mele inainte de 1989. Si ca si mine multi altii. Acum arata bine blocurile si constructiile noi. Cele vechi necesita reparatii. Unele au fost reabilitate dar mai sunt multe care asteapta. Sa speram ca se vor repara si acelea.
Postat 03 Martie 2024, 23:28 de Riviera
Petre93
E 40 de ani diferenta de atunci, dar stai liniștit ca se va ocupa Birta de modernizare in noul mandat cu majoritate, și o sa fie mai ceva ca în anii 80.
Postat 03 Martie 2024, 20:38 de Sandu2100
O rusine
Mai mare rusinea cum arata strada Matei Corvin- Bulevardul Stefan, respectiv Republicii -Magheru. Arata mai rau ca in anii 80. Asflatul e catastrofal, capace de canal denivelate, nimic modernizare, nu se vede absolut nici o constructie noua( in afara de MC Drive), nici trotuarele nu sunt reparate. Unde e dezvoltarea cu care ne laudam. De vine unul din Satu Mare si face ruta asta, char continuand pe Clujului, orasul arata mai rau ca inainte de Revolutie in 89. O sa se intrebe un vizitator unde e dezvoltarea, ca arata mai rau ca Vasluiul, nu vezi nimic nou, totul e parca ramas in timp. O RUSINE!!!!!
Postat 03 Martie 2024, 17:44 de Petre93
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON