Consiliul Local Oradea s-a reunit, miercuri, într-o ședință de îndată, pentru a aproba un proiect pe care municipalitatea vrea să-l depună spre finanțare în Programul Național de Redresare și Reziliență. Ședința, desfășurată online, s-a consumat în mai puțin de 4 minute.
Concret, Primăria vrea să achiziționeze 275 de așa-zise insule ecologice, adică ansambluri de containere, care să înlocuiască actualele țarcuri din sistemul local de salubritate. Prin PNRR, s-a deschis oportunitatea finanțării unor asemenea insule, iar Oradea nu vrea să piardă „trenul”.
Proiectul a trebuit votat într-o ședință de îndată pentru că ghidul de finanțare a fost publicat marți, iar proiectele pot fi depuse începând de joi. Ca să își crească șansele de succes, Primăria Oradea vrea să depună cât mai repede solicitarea de finanțare.
„Tot mai des, locuitorii au nevoie de un stimulent concret pentru implicarea lor în realizarea unei colectări selective de calitate, prin urmare dotările trebuie să fie orientate spre tehnologie, spre recunoașterea lor ca utilizatori - folosind coduri, înregistrând acțiunile lor și aplicând politicile de stimulare sau de penalizare în funcție de comportament”, se arată în proiectul hotărârii votate miercuri de aleșii orădenilor.
Consilierii PNL, PSD și UDMR au aprobat în unanimitate proiectul, fără a avea nemulțumiri.
Liderul grupului social-democraților, Adrian Madar, a cerut însă cuvântul pentru a sugera Primăriei să caute, pe viitor, să facă asemenea incinte pentru colectarea deșeurilor și în subteranul orașului. „E un proiect care sună foarte bine, chiar ne dorim cu toții să fie implementat”, a declarat Madar despre proiectul supus votului.
Insulele ecologice pe care vrea Oradea să le cumpere cu bani din PNRR vor fi supraterane, protejate anti-vandalism și împotriva accesului neautorizat și vor avea un sistem digital pentru evidențierea persoanelor care aruncă gunoaie.
Practic, fantele containerelor se vor deschide abia după ce cetățeanul scanează cartela de acces, iar cantitatea de deșeuri care va fi aruncată va fi cântărită automat.
În interiorul fiecărei insule, vor fi amplasate cinci containere de câte 1,1 mc: pentru deșeurile de hârtie și carton, pentru plastic și metal, pentru sticle, pentru deșeuri biodegradabile și pentru resturi reziduale.
Costul unei asemenea insule este de 10.000 de euro (fără TVA), iar prin PNRR se finanțează investiția în totalitate, fără contribuție din partea municipalității.
Asemenea insule există deja în municipiul Brașov, iar reprezentanți ai Direcției Tehnice din Primăria Oradea, inclusiv directoarea adjunctă Adina Popa, au făcut o vizită de lucru în acest oraș, pentru a vedea cum funcționează insulele și dacă sunt potrivite și pentru urbea de pe Crișul Repede.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.