URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 01 APRILIE 2025
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În sondajele pentru prezidențiale Crin Antonescu ocupă un onorant loc 3. În comparație cu Ilie Bolojan, 51% din respondenți l-ar prefera pe bihorean și doar 15% pe Crin. Credeți că prietenii Nordis, alde Ciolacu și Grindeanu, onor Kelemen Hunor sau doctor Lucică Bode nu știau aceste cifre? Și totuși, au preferat să meargă la pierdere cu Antonescu decât la câștig cu Bolojan. Asta, pentru că bihoreanul e coșmarul coaliției aflate la guvernare...
Zic şi eu
Adrian Cris
Una dintre cauzele exploziei populismului și extremismului ține nu de politicieni, ci de magistrați: calitatea slabă a actului de justiție, având consecință neîncrederea în capacitatea acesteia de a aplica legea. „Corupția subminează democrația. Astfel de lucruri reprezintă o mină de aur pentru extremiști”, a remarcat un cititor al BIHOREANULUI, comentând o știre despre lamentabilul rezultat al anchetării unei fraude cu fonduri europene de către DNA Oradea.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe cine veți vota la alegerile prezidențiale din luna mai? (Candidații sunt enumerați în ordinea de pe buletinele de vot)












De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În urmă cu câteva zile, Președintele interimar al României a promulgat o lege prin care se stabilește faptul că neprezentarea unui condamnat la Poliție sau la închisoare în termen de 7 zile de la data rămânerii definitive a condamnării la pedeapsa închisorii în regim de executare constituie infracțiunea de evadare...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
27 Aprilie 2024, 12:55

Oradea cere finanţare europeană pentru construcţia a două pasaje subterane pe strada Republicii, în valoare de 57 milioane euro (FOTO)

Oradea cere finanţare europeană pentru construcţia a două pasaje subterane pe strada Republicii, în valoare de 57 milioane euro (FOTO) foto: Primăria Oradea
Oradea cere finanţare europeană pentru construcţia a două pasaje subterane pe strada Republicii, în valoare de 57 milioane euro (FOTO) foto: Primăria Oradea
Oradea cere finanţare europeană pentru construcţia a două pasaje subterane pe strada Republicii, în valoare de 57 milioane euro (FOTO) foto: Primăria Oradea
Oradea cere finanţare europeană pentru construcţia a două pasaje subterane pe strada Republicii, în valoare de 57 milioane euro (FOTO) foto: Primăria Oradea
Oradea cere finanţare europeană pentru construcţia a două pasaje subterane pe strada Republicii, în valoare de 57 milioane euro (FOTO) foto: Primăria Oradea
Oradea cere finanţare europeană pentru construcţia a două pasaje subterane pe strada Republicii, în valoare de 57 milioane euro (FOTO) foto: Primăria Oradea
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primăria Oradea a depus joi spre finanţare, în Programul Regional Nord – Vest 2021 – 2027, un proiect de mobilitate urbană pe viitorul coridor Magheru – Republicii, în valoare de 283 milioane lei, echivalentul a 57 milioane euro.

Un proiect cu două etape

Investiția vizează construirea a două pasaje subterane în zona magazinului Crişul şi a gării CFR, precum şi achiziţionarea a câte 10 autobuze electrice.

"Proiectele tehnice ale pasajelor sunt finalizate, urmând să fie demarată procedura de licitaţie a acestora. Termenul de execuţie este de 22 de luni. Totodată, pentru autobuzele electrice licitaţia publică este în curs de finalizare", a transmis vineri, Primăria, printr-un comunicat de presă.

Valoarea totală a lucrărilor și achizițiilor se ridică la 283 milioane lei, din care valoarea eligibilă pentru plată din fonduri nerambursabile este de 164,6 milioane lei.

Din valoarea totală a proiectului, prima etapă, care vizează construirea pasajului de la intersecţia străzilor Republicii, Magheru şi Louis Pasteur, în zona magazinului Crişul şi achiziţia a 10 autobuze, este estimată la circa 134 milioane lei.

Cea de-a doua etapă, care cuprinde construcţia pasajului subteran din faţa gării şi achiziţia a încă 10 autobuze, va costa circa 149 milioane lei.

Încă două pasaje subterane

După cum BIHOREANUL a mai scris, proiectul de mobilitate urbană vizează crearea unui sistem de undă verde pentru tramvai între podul Dacia şi gara CFR.

În intersecţia dintre Bulevardul Magheru cu străzile Republicii, Magheru şi Louis Pasteur va fi amenajat un pasaj subteran, pe unde vor trece linia de tramvai şi traficul auto cu două benzi pe sens. Cu ocazia lucrărilor, banda auto care în momentul de faţă înaintează pe linia de tramvai va fi desfiinţată, piaţeta din Bulevardul Magheru va fi reabilitată, iar carosabilul, staţiile OTL şi iluminatul public vor fi reabilitate.

În pasajul subteran în faţa gării CFR va coborî doar traficul rutier, în timp ce tramvaiul va rămâne la suprafaţă. Deasupra acestui pasaj va fi amenajată o piaţă publică, în care va fi creat pentru călători un nod de transport cu trenul, tramvaiul, autobuzele şi taxiul.

La fel ca în prima etapă, va fi refăcută întreaga infrastructură din zonă, de la reţelele din subteran până la staţiile de tramvai şi autobuz.

"Oradea are o sumă prealocată"

Investiția pare certă. În cadrul şedinţei de Consiliu Local de joi, în care au fost aprobată depunerea spre finanţare a celor două proiecte, primarul Florin Birta a declarat că banii sunt asiguraţi.

"Oradea are o sumă prealocată pentru ADR Nord-Vest în perioada 2021-2027. Pe «mobilitate urbană» avem aproximativ 40 milioane de euro, pe «spaţii verzi» 9,2 milioane euro, iar pe «regenerare urbană» 11 milioane de euro", a explicat Birta.

Municipalitatea poate depune cereri de contractare pentru 200% din această sumă, fapt pentru care se pregăteşte să depună pe primele două axe proiecte în valoare de peste 100 milioane de euro.

Termenul de predare a cererilor de finanţare este însă unul strâns. "În cursul zilei de luni va trebui să convocăm, probabil, o şedinţă de Consiliu Local online pentru aprobarea unor proiecte care urmează să fie depuse, dar a căror documentaţie nu a putut fi încă finalizată", le-a spus joi consilierilor locali primarul Florin Birta.

Concret, proiectele referitoare la spaţii verzi au termen de depunere data de 2 mai, cele de mobilitate urbană pot fi depuse până pe 7 mai, iar cele referitoare la regenerare urbană până pe 20 mai.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
@cristianteofil
O baterie rareori va trece de 200k de km. Nu poți compara asta cu durata de viață a unui motor. Nu știu de unde ai scos cu eficiența de 90% sau x% a unui motor pe combustie, dar o iau ca bun de inventar. Sunt cazuri când cu garanția în mâna omului i s-a spus că defectul bateriei nu este acoperit de garanție. Știu cine a plătit 12000€ pt schimbarea bateriei și mașina avea sub 3 ani și 200k km. Renault i-au spus că nu e acoperit de garanție defectul. Să lăsăm reclamele sau anunțurile cu ce se spune. Cum se reciclează bateriile? Cât la sută din energia electrică e verde? Mâine dacă avem toți mașini electrice sistemul electric cedează. Am avea unde încărca toți mașinile? Ce face lumea care stă la bloc? Unde încărcă? O să fie încărcătoare tot la 30m? Pierd o sâmbătă întreagă mergând să stea la coadă la stații de încărcare? Hai să fim serioși. Nici țările civilizate nu sunt pregătite, cu atât mai puțin noi...
Postat 28 Aprilie 2024, 22:34 de Vio_427
@florea
"fie Creatorul cu noi,si sa umple cu intelepciune liderii nostri!" Acest creator de ce nu e cu tine sa te umple de intelepciune? Pentru ca se pare ca ai avea nevoie.
Postat 28 Aprilie 2024, 15:56 de Biggie
@pinonel
"Doamne, ai mila de noi.... ... iarta-ne greselile si lumineaza-ne in 9 iunie, nu ne lasa prada celor vicleni, cum ne-ai lasat in Duminica Orbului, de patimim si azi!". Opreste-te. Uita-te in calendar. Ce data e. Daca acest criminal, kiril, care sfinteste tancurile care omoroara oameni, civili, iti spune ca pastele e cum zice el, nu pot decat sa te felicit. Sunt sigur ca habar n-ai care e diferenta dintre calendarul gregorian si cel iulian. Inca o data, Linisteste-te.
Postat 28 Aprilie 2024, 15:44 de Biggie
@pinonel
"Doamne, ai mila de noi...." Pe bune? O sa ai mila? Voi chiar traiti pe alta planeta?
Postat 28 Aprilie 2024, 15:23 de Biggie
@pinonel
"Doamne, ai mila de noi.... ... iarta-ne greselile si lumineaza-ne in 9 iunie, nu ne lasa prada celor vicleni," De ce ti-e frica? Stai in banca ta. Fara lumini sau au alte chestii. Linisteste-te. N-o sa-ti fie mai bine daca cineva are are mila de tine. Chiar suntem o tara de tampiti? Linisteste-te!
Postat 28 Aprilie 2024, 15:08 de Biggie
@Vio_427 De ce vorbesti prostii?
Daca nu stii ceva, ar fi bine sa te documentezi. Masinile electrice ineficiente? Serios? O masina electrica are o eficienta de +90%, pe cand o masina cu combustie interna abia are 20%... "Viața bateriei se reduce folosindu-le". Serios??? Asta e cum ai zice viata cauciucurilor se reduce folosindu-le, viata unui motor pe benzina sau diesel nu se reduce folosindu-le? Aoleo ce logica... Dar ghici ce, chiar si cele mai ieftine masini electrice au garantate 300.000km, iar alea mai scumpe peste 1 milion de km, iar dupa aia ghici ce, se pot recicla >90%... O masina electrica are cateva sute de piese in miscare, pe cand o masina cu combustie interna are cateva zeci de mii! Stii ce inseamna asta din punct de vedere al ingineriei, multe defecte, multe reparatii, multe service-uri si multi bani etc etc. O masina electrica abia are nevoie de mentenanta, pe cand una pe benzina sau diesel are nevoie non stop de schimburi de piese, fluide, lichide, filtre etc... Unde mai pui ca polueaza de numa, si nu numai prin gazele nocive ci si prin zgomot. Da, intr-adevar sunt multe de vorbit, mai ales daca stii despre ce vorbesti... ;)
Postat 28 Aprilie 2024, 11:09 de cristianteofil
Cea mai mare manipulare în masă: vehiculele electrice
Sunt prea scumpe, sunt ineficiente, durează mult să le încarci. Da, sunt încărcătoare rapide, dar viața bateriei se reduce folosindu-le, viață a bateriei care oricum e mică. Costă enorm să o schimbi. Sunt multe de vorbit...
Postat 28 Aprilie 2024, 08:50 de Vio_427
Nu-mi place... Am mai zis-o și o mai zic: prioritizare
Nu avem volumul de trafic așa mic cât să avem bandă dedicată pt tramvai. Se desființează și locurile de parcare de pe Magheru. Lumea o să oprească în drum, pentru că suntem în România. Să nu mai spun de cei care trebuie să oprească acolo, neavând altă variantă, gen mașinile de transport valori, dubițele de aprovizionare, etc. Decât pasaj la piața mare, în centru, pe Magheru, pe Republicii, mai bine făceau metrou... Tot acolo îi. Toate ca toate, dar pasajul de la gară, nu se justifică! Mai bine ar face ceva în intersecția Petofi - Republicii. Acolo îs coloane în ambele părți. Și o să fie în continuare după ce investesc jde milioane de euro.
Postat 28 Aprilie 2024, 08:46 de Vio_427
Amin, amin ,amin pionele!
fie Creatorul cu noi,si sa umple cu intelepciune liderii nostri!
Postat 27 Aprilie 2024, 18:45 de florea
Doamne, ai mila de noi....
... iarta-ne greselile si lumineaza-ne in 9 iunie, nu ne lasa prada celor vicleni, cum ne-ai lasat in Duminica Orbului, de patimim si azi!
Postat 27 Aprilie 2024, 16:40 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6187 RON
  • 1 EUR = 4.9773 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON