Toate municipiile din România sunt obligate să recicleze sau să valorifice în alte forme măcar 60% dintre gunoaiele produse, iar Oradea n-a reușit să-și atingă acest obiectiv, deși a obținut cele mai bune rezultate din ultimii ani.
Mai precis, Oradea a valorificat 51% dintre gunoaiele generate anul trecut, prin reciclare sau incinerare. Datele au fost făcute publice în raportul Direcției Tehnice din Primăria Oradea pentru anul 2024, care arată că din Oradea s-au strâns 76.128 tone de gunoaie, dintre care s-au reciclat 31.692 tone, iar 11.862 tone au fost valorificate energetic, prin incinerare.
Valorificare, dar nu oricum
Ca să respecte obiectivul de 60%, Oradea ar fi trebuit să refolosească 45.676 de tone de gunoaie, dintre care cel mult 7.600 de tone puteau fi incinerate. Asta pentru că legea impune o limită de maximum 10% pentru deșeuri incinerate din totalul cantității generate, măsură menită să stimuleze reciclarea propriu-zisă, adică transformarea deșeurilor în noi materii prime, nu valorificarea lor energetică.
Ținând cont de această restricție, peste 4.000 de tone de deșeuri incinerate dintre cele adunate de la orădeni nici n-au contat în statistica raportată de Primărie către Administrația Fondului de Mediu.
Pentru că anul trecut nu și-a atins obiectivul de 60%, Oradea va plăti către AFM o așa-numită contribuție, în realitate o sancțiune pecuniară, de 318.000 de lei.
Aceasta este însă cea mai mică contribuție impusă Oradiei în ultimii ani, iar asta pentru că municipiul este acum cel mai aproape de țintele europene.
Potrivit datelor Primăriei, în 2023 rata de reciclare a fost de 39%, cu un an înainte de 36%, în 2021 de 25%, iar în 2020 de doar 16%. De altfel, pentru anul 2020, Primăria Oradea a plătit și cea mai mare amendă către AFM, de 1,8 milioane lei.
„Acum ne mândrim cu acest procent de 51,63”, a declarat directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș, într-o conferință de presă organizată marți.
Salubritate în analiză
Pentru a stimula reciclarea, Oradea are nevoie de o mai riguroasă colectare separată a deșeurilor, iar din acest motiv, Primăria a amplasat anul trecut prin cvartalele de blocuri din oraș 100 de eco-insule digitalizate, compuse din cinci containere metalice, câte unul pentru fiecare fracție de deșeuri.
Insulele au fost achiziționate de Ministerul Mediului, cu bani din PNRR, și alte 275 urmează să mai vină în Oradea în acest an. Totuși, reprezentanții Primăriei au constatat că acestea nu reprezintă o bună soluție, pentru că sunt adesea vandalizate, având un sistem de închidere ușor de spart, iar unii orădeni nici nu le folosesc, preferând să lase sacii de gunoaie lângă aceste containere.
În acest context, reprezentanții Primăriei au anunțat că sistemele de închidere au fost deja îmbunătățite la 50 dintre eco-insule și modificările vor continua și la celelalte. În plus, funcționarii vor analiza cu atenție obiceiurile orădenilor, pentru a înțelege ce anume îi determină să lase mizeriile pe caldarâm.
„Vom face o analiză la cele 100 de eco-insule, iar în paralel, vom avea 5 dintre ele sub supraveghere video”, a declarat directoarea tehnică adjunctă a Primăriei, Adina Popa (foto), în aceeași conferință de presă.
Analiza se va baza pe date furnizate chiar de sistemul digitalizat al eco-insulelor, care înregistrează fiecare deschidere a oricărui container dintre cele cinci.
Caută soluții
Totodată, Primăria are de gând să declanșeze o campanie de conștientizare și informare, astfel încât să-i învețe pe orădenii de la blocuri cum se aruncă gunoaiele la eco-insule și ce folos are colectarea separată.
Pe de altă parte, analiza privind obiceiurile orădenilor de la blocuri în privința colectării deșeurilor va fi folosită și pentru creionarea unui mecanism prin care se va implementa și în aceste imobile principiul „plătești cât arunci”. În prezent, doar orădenii de la case plătesc în funcție de câte gunoaie generează, cantitate estimată prin volumul pubelelor pe care le folosesc și frecvența cu care sunt scoase pentru a fi golite.
„Acest mecanism va fi supus dezbaterii publice, vor fi invitaţi toți locuitorii, de la case și de la blocuri. N-o să-l facă Primăria singură, ci împreună cu operatorul de salubritate, și vom copia modele existente la nivel național, așteptăm și să vedem care sunt cele mai corecte”, a declarat Popa. În opinia ei, mecanismul „plătești cât arunci” nu va fi însă implementat în acest an la blocurile din oraș.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.