O orădeancă a reclamat condițiile în care, împreună cu familia sa, a călătorit cu trenul până la Viena și înapoi: la dus, imediat după trecerea frontierei ungare, au fost mutați în vagonul restaurant, pe scaune incomode și în miros de mâncare, iar la întoarcere li s-au alocat locuri într-un vagon murdar.
CFR Călători afirmă că responsabilitatea mutării călătorilor a revenit companiei ungare MAV, iar la întoarcere compania austriacă OBB avea obligația curățirii vagonului, așa cum și vagoanele străine sunt curățate pe teritoriul României de CFR, conform regulamentului internațional.
„Să nu mai pățească nimeni”
„Doresc să împărtășesc oamenilor experiența avută în trenul Oradea - Viena cu speranța să nu mai pățească nimeni ce a pățit familia mea”, a scris, zilele trecute, o orădeancă BIHOREANULUI, relatând condițiile lipsite de confort în care a fost nevoită să călătorească atât spre capitala Austriei, cât și la întoarcere spre casă, cu trenurile IR1841/687 și IR 347 ale companiei CFR Călători.
„În data de 16 iulie am pornit din Oradea spre Viena având bilete cumpărate înainte cu o lună, cu număr de loc pentru fiecare membru a familiei. Am urcat în tren, într-un compartiment mai mult decât modest, dar care cât de cât era curat. Când am ajuns la Valea lui Mihai (n.r. – frontiera cu Ungaria), personalul CFR ne-a mutat în vagonul restaurant, spunând că cel în care eram s-a defectat”, a povestit orădeanca.
„Am făcut drumul Valea lui Mihai - Viena în vagonul restaurant, unde am avut scaune inconfortabile și mirosuri de tot felul de la mâncărurile care se făceau sub nasul nostru. La un moment dat, cei de la CFR au spus că putem să ne mutăm într-un alt vagon, dar acesta nu avea aer condiționat. Majoritatea au refuzat, fiindcă temperaturile erau peste 39 grade”, a arătat femeia.
„Slinos, mizerabil”
Potrivit cititoarei BIHOREANULUI, la întoarcerea din Viena, în data de 21 iulie, „lucrurile au fost mult mai grave”.
„În Viena ne-am urcat într-un vagon oarecare, pentru că cel în care aveam noi locurile nu exista. Am stat pe hol până la Budapesta, nu doar eu cu familia mea, căci eram mulți în aceeași situație. S-a circulat dezastruos. Din Budapesta, urcând alți pasageri care aveau biletele exact cu locuri în acel vagon, pe noi ne-au mutat într-unul pe care l-au lipit în Budapesta, într-un loc pe care dacă-l numesc mizerabil mă consider prea indulgentă, într-un compartiment slinos, mizerabil, plin de păr și mizerie”, a reclamat ea.
„MAV avea obligația”
Biroul de Presă al CFR Călători a răspuns abia vineri unei solicitări din partea redacției trimise încă de luni, susținând că responsabilitatea nu aparține companiei feroviare române, ci ar fi a partenerilor acesteia din Ungaria și din Austria.
Conform reprezentanților CFR, în speța relatată de orădeancă, pe 16 iulie, atunci când trenul IR1841/687 pornit din Oradea a ajuns la punctul de frontieră Săcueni – Letavertes, vagonul de clasa a II în care aceasta și familia sa aveau locuri „a fost refuzat la primire de către personalul feroviar maghiar, în baza Regulamentului Internațional de Circulație a trenurilor de călători în trafic international (RIC)”, și tot în baza RIC, „operatorul feroviar partener MAV Start avea obligația să asigure redistribuirea călătorilor într-un alt vagon”
În schimb, CFR nu spune de ce anume a fost oprit acel vagon la intrarea în Ungaria.
Potrivit explicațiilor CFR, „în baza convențiilor internaționale de utilizare reciprocă a vagoanelor în traficul internațional, pe teritoriul rețelei feroviare din Ungaria răspunderea pentru transport revine operatorului MAV Start, iar pe rețeaua feroviară din Austria operatorului feroviar OBB”.
În ce privește călătoria retur, pe ruta Viena - Budapesta – Valea lui Mihai, „OBB asigură pregătirea tehnică și sanitară a trenului internațional IR 347, iar MAV Start pentru vagoanele atașate la tren în Budapesta Keleti (stație în care trenul schimbă sensul de mers) până la stația Valea lui Mihai, respectiv CFR Călători de la Valea lui Mihai și până la stația finală – Oradea”.
Altfel spus, compania care conform RIC avea datoria ca la plecarea din Viena să asigure curățenia vagoanelor era compania austriacă OBB, iar „pentru parcursul de întoarcere MAV Start trebuia să introducă în compunerea trenului un vagon MAV Start în locul vagonului CFR Călători refuzat la primirea în frontieră”.
CFR Călători a precizat că „în majoritatea cazurilor similare (când un vagon MAV Start este refuzat la intrarea în România pe rețeaua CFR), CFR Călători asigură un vagon propriu, conform RIC, în locul celui MAV lipsă, pentru preluarea călătorilor care aveau locuri în vagonul refuzat”.
Altfel spus, partenerii austrieci ai companiei românești nu și-au făcut datoria să asigure serviciul de curățenie, iar cei ungari pe cea de a asigura un vagon în locul celui refuzat la intrarea în țara vecină.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.