În urma validării alegerilor parlamentare, mandatul Guvernului în funcție încetează și este nevoie de învestirea unui nou Guvern.
Președintele României desemnează un candidat la funcția de prim-ministru în urma consultărilor cu partidele politice reprezentate în Parlament. Nu este obligatoriu ca acest candidat să provină de la partidul cu cele mai multe mandate în Parlament, desemnarea lui fiind atribuția exclusivă a Președintelui.
Candidatul desemnat are un termen de 10 zile pentru alcătuirea listei viitorului guvern și redactarea programului de guvernare. Se poate întâmpla să nu reușească realizarea unei majorități parlamentare, situație în care poate renunța la desemnare.
Parlamentul poate să aprobe sau nu solicitarea de învestitură a guvernului. Dacă această solicitare este respinsă, Președintele va trebui să desemneze un alt candidat pentru funcția de prim-ministru.
Dacă Parlamentul acordă votul de învestitură noului Guvern, Președintele va emite decretul de numire în funcție a Guvernului. Toți miniștrii vor depune jurământul în fața Președintelui și își vor începe mandatul de la acel moment.
Din momentul numirii, Președintele nu mai poate controla activitatea Guvernului și a prim-ministrului. Primul-ministru nu poate fi revocat niciodată de Președinte, ci doar demis de către Parlament, împreună cu întregul Guvern, prin intermediul unei moțiuni de cenzură.
Pe de altă parte, deși Președintele poate participa la anumite ședințe de guvern, deciziile guvernamentale sunt în competența exclusivă a prim-ministrului, chiar și în situația ședințelor de guvern prezidate de Președinte.
Revocarea miniștrilor din guvern se face la propunerea primului-ministru de către Președinte, care însă nu poate refuza solicitarea premierului, conform unei decizii a Curții Constituționale. În oglindă însă, la numirea noului ministru în locul celui revocat, Președintele poate refuza, o singură dată, persoana propusă de primul-ministru, a doua propunere fiind obligat să o accepte.
La final, este de menționat faptul că inclusiv un președinte interimar poate desemna un candidat la funcția de prim-ministru. Este situația la care e posibil să asistăm în aceste zile, când, datorită faptului că alegerea unui nou președinte se amână dincolo de expirarea mandatului celui în funcție, șeful noului guvern - rezultat în urma negocierilor partidelor din coaliția majoritară formată în urma alegerilor parlamentare, dacă acestea sunt validate de Curtea Constituțională - va fi desemnat, poate, de președintele interimar.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.