Firmele nu vor mai putea fixa cum vor tarifele, nici să renunțe de capul lor la rute, iar atribuirea acestora nu va mai ține cont de vechimea pe piață, ceea ce va deschide concurența în domeniu, iar dacă își vor încălca obligațiile asumate prin contracte vor plăti. Sunt câteva din cele mai importante modificări pe care Consiliul Județean le pregătește pentru un nou regulament de efectuare a serviciului public de transport de persoane în județul Bihor.
CJ Bihor a anunțat, joi, că a publicat pe propriul site, spre dezbatere publică în procedură de transparență decizională, proiectul noului regulament de efectuare a serviciului public de transport de persoane, ce prevede o nouă modalitate de atribuire a acestui serviciu, un caiet de sarcini pentru firmele care se vor prezenta la licitațiile pentru atribuirea traseelor, cu un nou program de transport, precum și lista stațiilor alocate transportatorilor de persoane din județ.
După cum informează CJ Bihor printr-un comunicat, suita de proiecte prevede mai multe modificări, una dintre ele având rolul de a flexibiliza programul de transport prin gruparea în 21 de loturi a 70% din traseele care până acum se suprapuneau geografic. Astfel, se creează posibilitatea ca „orice operator de transport care va opera rute mai puțin profitabile să poată să își compenseze efortul financiar din cele cu număr ridicat de călători”, fără ca traseele care aduc profituri mai mici să poată fi abandonate.
„În ceea ce privește modalitatea de atribuire, schimbarea majoră o reprezintă eliminarea punctajului pentru vechimea pe traseu care reprezenta în anii precedenți criteriul principal de atribuire. Acest lucru duce la deschiderea pieței”, menționează CJ Bihor.
Totodată, documentația supusă dezbaterii publice prezintă condițiile de atribuire a unui contract de serviciu public așa cum este acesta definit de Regulamentul CE 1370/2007, „ceea ce înseamnă o mai mare stabilitate și predictibilitate a sistemului de transport public, încercând a se evita situațiile din anii precedenți, când unii operatorii de transport renunțau unilateral la prestarea unor curse sau trasee”.
Consecința este că, prin această modalitate de atribuire, „se vor constitui garanții ce vor putea fi executate în cazul în care operatorul de transport își va încălca obligațiile contractuale, fiind stabilite penalități clare în funcție de anumite situații”.
Una dintre cele mai importante prevederi ale proiectului noului Regulament este că tarifele practicate de transportatorii de persoane trebuie să reflecte costurile operaționale reale, fără a putea fi stabilite arbitrar de firme. „Prețul biletelor va fi stabilit în baza unei formule matematice clare, iar orice ajustare a acestor tarife va trebui să fie în concordanță cu eventualele modificări structurale ale elementelor de cheltuieli care au fundamentat tariful inițial”, explică CJ Bihor.
Atât reprezentanții firmelor de transport, cât și orice alte persoane interesate de proiectul noului Regulament sunt invitați la o dezbatere publică pe această temă, programată pentru 20 iulie, cu începere de la ora 17.00, la sediul Consiliului Județean Bihor, scopul acesteia fiind de a formula eventuale propuneri de îmbunătățiri.
Proiectul poate fi consultat la avizierul CJ Bihor, la Compartimentul Transport din cadrul instituției, precum și pe site-ul acesteia, www.cjbihor.ro, la secțiunea Informații publice / Transparență / Transparență decizională. Cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii și opinii cu valoare de recomandare la adresa de e-mail registratura@cjbihor.ro sau să le înregistreze la sediul CJ Bihor în termen de 10 (zece) zile de la data publicării pe site, adică până la 18 iulie.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.