De curând, platforma turistică European Best Destinations a declarat Oradea ca fiind una dintre cele mai sigure destinaţii europene în această perioadă. "Dacă te întrebi unde să pleci, răspunsul este Oradea!", au îndemnat liderii platformei. Nu este o surpriză, însă, că şi în oraşul de pe Crişul Repede turismul a fost grav afectat de pandemia de Covid-19, iar în această perioadă Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune, mai simplu Visit Oradea, caută soluţii pentru a-i chema mai ales pe români în city-break.
Într-un interviu acordat BIHOREANULUI, directorul executiv al APTOR, Mihai Jurca, vorbeşte despre încercările de revitalizare a acestui domeniu, anunţă gratuităţi pentru cei care vor ajunge în Oradea şi cântăreşte care sunt şansele să ne distrăm la Oradea FestiFall.
"Cel mai bun răspuns pe care îl puteam da..."
- Câte oraşe au primit eticheta de "european safest destination"? Ce criterii îndeplinim?
- În România a mai primit-o un singur oraş, Sibiul. În ceea ce priveşte Oradea, au fost luate în considerare măsurile medicale din timpul pandemiei, faptul că există un spital dedicat pacienţilor Covid-19, numărul de paturi de Terapie Intensivă, aparatele de testare, dar şi măsurile decise la nivel naţional şi implementate şi la noi privind distanţarea şi purtarea măştii. A contat şi protocolul pe care l-au făcut hotelurile cu spitalul, prin care pot să-şi testeze, contra-cost, propriii angajaţi şi chiar turiştii. Cei de la European Best Destinations au fost încântaţi şi de felul în care ne promovăm, au văzut şi manualul de 70 de pagini pe care noi (n.r. - APTOR) l-am întocmit încă din urmă cu o lună, cu recomandări ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, ale Comisiei Europene, dar şi preluate din ţări care au reluat activitatea în industria ospitalităţii mai repede. Acest manual a fost distribuit operatorilor locali, evident, cu precizarea să urmărească mereu reglementările decise de Guvernul României.
- Ce beneficii ar putea avea sectorul turistic de pe urma acestui lucru? Spuneaţi că platforma europeană ne va promova ca destinaţie de city break...
- Da. Deja se întâmplă pe toate canalele lor online, site şi social media. Beneficiul cel mare este notorietatea crescută a oraşului. Asta creează nişte premise ca Oradea să fie una dintre opţiunile turiştilor români care vor călători anul acesta, pentru că cel puţin pe un canal mass-media naţional a apărut ştirea că Oradea este una dintre cele mai sigure destinaţii europene. Iar, în contextul actual, când cel mai mare semn de întrebare al turistului e legat de siguranţă, este cel mai bun răspuns pe care îl puteam da. Evident, nu înseamnă că la noi nu se pot îmbolnăvi oameni...
- Cum arată turismul în Oradea în plină pandemie? Ne vizitează cineva? Au oaspeţi hotelurile şi pensiunile?
- Evident, lucrurile nu stau foarte bine, scăderile au fost de 90% în perioada restricţiilor. Gradele de ocupare sunt foarte mici şi astăzi. Au început să se mişte lucrurile, să vină oamenii, probabil majoritatea din zona de business. Nu există, însă, fluxul pe care ni-l dorim.
- De ce ar veni turiştii acum în Oradea? Ce pot să facă, să vadă? Centrul oraşului e în continuare şantier...
- Şi în ultimii ani în centru a fost şantier, însă am avut creşteri consistente de turişti. Aceştia pot să vină în Oradea să viziteze oraşul, muzeele, centrul istoric, să se bucure de un oraş linişit, dar şi să participe la nişte spectacole culturale consistente organizate de Teatru şi Filarmonică pe perioada verii.
Anul începuse bine
- Vi se pare în regulă că singurul aquapark al Oradiei, un magnet de turişti, este închis în continuare, deşi ar putea funcţiona în zona exterioară?
- Administraţia aquaparkului poate da un răspuns aplicat. M-aş bucura să fie deschis, dar nu cu preţul punerii oamenilor în pericol, pentru că am înţeles că o parte dintre fluxurile aquaparkului, în special zona de mâncare, sunt în interior. Evident, şi hotelierii, şi turiştii aşteaptă să fie deschis.
- Câţi turişti am avut anul trecut? La câţi ne putem aştepta în 2020?
- În 2019 am avut 236.000 de turişti. Anul acesta a început bine, în ianuarie am avut o creştere cu 31% a vizitatorilor faţă de aceeaşi lună din 2019. Evident, în contextul pandemiei, numărul a scăzut substanţial. Eu sper ca în 2020 să avem cu 40-50% mai puţin decât anul trecut. Acest lucru e un deziderat, e varianta bună. Organizaţia Mondială a Turismului estimează că recuperarea cifrelor din 2019 se va face în minimum 3 ani.
- Care sunt zonele ţintă pentru atragerea turiştilor?
- Am început o campanie de promovare online care cheamă turiştii la Oradea. Este axată pe toată ţara, cu accent pe regiunea noastră - Cluj, Timişoara, până şi Braşov -, dar şi pe Bucureşti, unde există o piaţă cu putere mare de cumpărare. Recent am avut o întâlnire cu Christian Tour pentru a vedea în ce măsură am putea colabora să aducem turişti din Bucureşti în Oradea şi prin intermediul reţelei lor de autocare. E adevărat şi că oamenii doresc să călătorească mai mult cu maşina proprie, din raţiuni de siguranţă şi confort psihic.
- Visit Oradea a realizat un clip haios cu omuleţi care vizitează oraşul şi descoperă că la hoteluri, pe terase şi în mijloacele de transport se respectă regulile de igienă şi distanţare. Cum vă asiguraţi că e aşa?
- Visit Oradea nu are abilitatea de a verifica aceste aspecte. Asta o face DSP şi Poliţia. Avem încredere în profesionalismul hotelierilor din Oradea, care fac asta în beneficiul propriu.
"Life Nouveau" - gratuităţi pentru turişti
- Consiliul Local a aprobat luna aceasta măsuri de sprijinire agenţiilor de turism care aduc oaspeţi pentru cel puţin 2 nopţi. Se văd rezultate?
- Există deja trei agenţii, iar Christian Tour e a patra, care vor să acceseze aceste bonificaţii şi cu care vom semna câte un contract de colaborare. Sunt bani care vor fi daţi direct agenţiilor care aduc turişti în Oradea pentru cel puţin două nopţi. Reprezintă contravaloarea taxei turistice pe o zi.
- Aţi spus că Visit Oradea lucrează la beneficii directe pentru cei care ne vor vizita în această vară şi în septembrie. Care ar fi acestea?
- Pregătim câteva gratuităţi pentru turişti. Prin platforma "Life Nouveau" turiştii care se cazează timp de două nopţi consecutive în Oradea vor avea acces gratuit la expoziţii, cele de la Muzeul Oraşului, dar şi de la Muzeul Ţării Crişurilor. Lucrăm la această platformă care va gestiona partea de acces şi va permite hotelierilor să introducă în sistem turiştii care stau minimum două nopţi. Aceste beneficii vor fi oferite de fapt de muzee, noi doar le punem pe toate cap la cap. În schimb, APTOR va oferi transport public gratuit turiştilor care rămân măcar două nopţi consecutive în Oradea, decontând contravaloarea călătoriilor către OTL.
- Primăria Oradea a fost consultată înaintea introducerii curselor aeriene de la Oradea spre Constanţa? Ce ştiţi, există vânzări? Mulţi s-au plâns că un bilet dus-întors de 166 euro e scump...
- Nu cunosc cifrele privind vânzările. Dar, da, o cursă de 160 euro pe persoană într-o familie cu patru membri creează nişte costuri destul de mari. Cred că ar fi bine ca operatorul să încerce să meargă în perioada asta doar pe acoperirea costurilor, nu neapărat pentru a obţine profit, astfel încât să ajute industria turismului din România, lucru pe care l-am transmis şi Tarom-ului. Decizia, evident, le aparţine.
Schemă de ajutor pentru zboruri
- Primarul Bolojan a lansat ideea implicării Primăriei în cofinanţarea unor rute aeriene interne şi externe, pentru care se aşteaptă avizul Comisiei Europene şi al Consiliului Concurenţei. În ce stadiu e iniţiativa? Ar putea să-şi aducă Oradea în viitor turiştii cu propriile avioane?
- Am primit avizul Consiliului Concurenţei. Documentaţia este acum la Comisia Europeană şi aşteptăm să vedem răspunsul. Nu cred că Primăria va închiria avioane. E vorba de o schemă de ajutor de stat pentru operatori, cu scopul de a readuce cel puţin fluxul de zboruri existent înaintea pandemiei. E o măsură care aduce beneficii pe orizontală în economia locală. Dacă creşti accesibilitatea în oraş, ajuţi turismul, industria, multe alte business-uri.
- Ce rute vă doriţi?
- Schema e încă în evaluare la Comisia Europeană. Nu putem discuta concret despre ea. Oricum, nu poate să prevadă deschiderea unor zboruri anume. Operatorii vor spune ce destinaţii pot fi deschise, pe baza unor date, pe baza unui istoric.
- După numeroasele critici aduse CJ Bihor, cum se vede implicarea Primăriei şi a operatorilor locali de turism în managementul Aeroportului?
- În ultima perioadă am lucrat foarte bine cu o parte din echipa de la Aeroport la elaborarea schemei de ajutor. Altfel, nu cunosc activitatea, nu pot să mă pronunţ.
"TIFF Oradea se va ţine"
- Ce şanse sunt să ne distrăm la Oradea FestiFall, fosta Toamnă Orădeană? Dacă evenimentele cu un număr mare de participanţi nu vor fi permise, ar putea fi regândit?
- Şanse sunt să se ţină, evenimentul nu a fost anulat. Dacă vom putea organiza evenimente cu mai mult de 500 de persoane, o s-o facem. În schimb, dacă reglementările actuale rămân în vigoare, evident că nu putem vorbi de Oradea FestiFall la dimensiunile din 2019, când a atras peste 60.000 de vizitatori. Depinde de evoluţia pandemiei, dar şi de bugetul oraşului. Dacă încasările Primăriei vor fi mai mici, evident că şi alocările pe evenimente vor suferi.
- Festivalul European Music Open a fost amânat pe septembrie. Se va ţine? Ce invitaţi am putea avea?
- Noi discutaserăm cu o serie de invitaţi din străinătate. Mulţi nu vor mai putea veni. Analizăm să vedem în ce măsură se va putea organiza în interior festivalul, aşa cum era în anii trecuţi. Domnul Alexandru Badea (n.r. - renumit tenor orădean), directorul artistic al festivalului, discută cu artişti din România pentru acest eveniment. E cea mai sigură reţetă.
- În program apare şi o nouă ediţie a TIFF Oradea. Se va ţine?
- Da. Organizatorii TIFF au confirmat că vor veni şi anul acesta în Oradea, în septembrie, chiar dacă rămân restricţiile de 500 de persoane. Evenimentele de acest tip, adică proiecţii de filme în aer liber, pot fi organizate în condiţii de pandemie: stai pe un scaun, poţi să păstrezi distanţa.
Circuit pentru festivaluri
- Cum vedeţi iniţiativa noului stadion al oraşului, ca dimensiune şi locaţie, din perspectiva organizatorului de evenimente?
- Locul este excelent şi foarte ofertant pentru evenimente. Se creează un circuit cu Sala Polivalentă, cu spaţiile verzi din jur. Se pot face evenimente outdoor, în jurul stadionului, pot fi puse scene pe arenă, la fel şi în Sala Polivalentă. Zona poate fi accesată de oriunde din oraş pe jos sau cu transportul în comun, va exista şi o linie de tramvai care va trece pe acolo. Cum nu e o zonă rezidenţială densă, se pot organiza festivaluri. Nu cunosc dimensiunea viitorului stadion, dar la un eveniment se foloseşte şi suprafaţa de joc. De exemplu, dacă ar fi de 15.000 de locuri, pentru un eveniment capacitatea devine de 25.000 de persoane. Cu excepţia festivalului Untold, la celelalte evenimente nu este folosită capacitatea totală a Cluj Arena (n.r. - 30.000 de locuri pe scaune). Acum doi ani, la Cluj, în Sala Polivalentă, au fost 9.000 de persoane la concertul lui Sting, unul dintre cei mai cunoscuţi cântăreţi. Dacă un concert Sting a putut fi organizat cu atâtea persoane, cred că şi într-o arenă cu o capacitate de 25.000 de persoane va putea veni un artist de renume.
- Aţi fost implicat în achiziţia de echipamente medicale, pentru prevenţia şi tratarea Covid-19, achiziţii contestate de USR Bihor. A fost cea mai bună soluţie pentru oraş?
- Da. Pe piaţă, la momentul respectiv nu exista niciun furnizor care să poată livra materiale la preţurile la care au fost ele achiziţionate sau în cantităţile acelea. Exista un risc real ca medicii şi lucrătorii din prima linie să nu se poată proteja, lucru extrem de periculos. Echipamentele au certificate de conformitate europeană, au fost verificate de companii independente, de corpul medical. Faptul că în Oradea nu s-a întâmplat ceva dramatic este şi rezultatul demersurilor de atunci...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.