De fiecare dată când au ocazia, patronii bihoreni spun același lucru: au nevoie de muncitori calificați, care să facă producția să „duduie”. Ca răspuns, autoritățile înființează an de an tot mai multe clase de învățământ tehnic, unde elevii sunt instruiți în colaborare cu firmele locale.
Datele statistice arată, totuși, că după finalizarea studiilor doar 30% dintre absolvenți ajung să lucreze în domeniile studiate. Explicația o dau chiar tinerii: devin meseriași doar cei care, în timpul școlii, se conving că le plac meseriile alese.
Ucenici mulți...
În acest an școlar, în Bihor sunt 31 de clase de-a IX-a de învățământ profesional, unde învață 780 de elevi, și alte 20 de clase de învățământ dual, cu 486 de elevi. Dacă la profesională elevii nu sunt „legați” de o firmă, ci doar deprind o calificare, clasele duale sunt înființate la cererea angajatorilor, care se implică și în pregătirea tinerilor, inclusiv cu burse lunare de minimum 200 lei. Tot 200 lei mai dă și Ministerul Educației fiecărui elev din învățământul tehnic.
Pentru admiterea din vară, Inspectoratul Școlar Județean scoate la concurs locuri în 59 de clase profesionale și duale, dar numărul lor este irelevant dacă nu se vor găsi soluții pentru o altă problemă: inserția absolvenților pe piața muncii. O analiză făcută de șeful IȘJ Bihor, Horea Abrudan (foto), arată că vara trecută au absolvit studii profesionale și duale 834 de tineri, însă doar 229 s-au angajat ca muncitori calificați - 120 la firmele unde au făcut stagiile de practică, iar 109 la altele.
„I-am eliminat din statistică pe cei 102 elevi care după absolvire s-au înscris la cursuri liceale la zi, dar nu și pe cei 322 care s-au înscris la seral și care ar putea să se angajeze. Din 732 de absolvenți, 16% s-au angajat la operatorii economici la care au efectuat instruirea practică, iar 15% la alți operatori”, explică Abrudan.
... meseriași puțini
Alți 85 de absolvenți (11%) s-au angajat ca necalificați, 258 (34%) își caută un loc de muncă, în timp ce 6% s-au angajat în străinătate, 9 dintre ei ca muncitori calificați, iar 33 în alte domenii. Alți 37 de tineri au declarat că își caută un job în afara țării, iar despre 11% dintre absolvenți nu se știe nimic.
Cei 30% dintre absolvenții care s-au angajat în calificările obținute reprezintă un procent mic, pentru ambiția de dezvoltare a Bihorului. „Îmi doresc să creștem acest procent. Mă pun și în locul unui angajator care constată că din 10 elevi pe care îi pregătește doar doi vin să lucreze”, zice Abrudan.
Profesorii cred că mulți tineri nici nu-și pun problema să lucreze pentru salariul minim. „Unii pur și simplu nu vor să se angajeze și eu cred că salariile de pe piața muncii sunt o cauză. Poate dacă ar fi mai atractive, mai mulți tineri s-ar duce în aceste firme”, spune Daniela Vîlceanu (foto), inspectoarea școlară responsabilă de învățământul profesional.
Meserie, nu diplome
Colegiul Tehnic Traian Vuia are 25 de clase duale. Specializările sunt diverse, de la mecanic auto și tinichigiu la bucătar, electrician ori frizer, iar elevii se pregătesc în atelierele școlii ori direct în firme locale.
Elevii care învață să fie electricieni fac practică la Electrica și Hidroelectrica, care au plusat la bursă și le oferă 500 lei lunar celor care nu chiulesc nicio zi. În zilele de practică, trei pe săptămână, ies pe teren cu echipele de intervenție. „Și tata e electrician și am dori să lucrăm împreună. El ar vrea să fac și facultate, dar eu nu prea. Cred că e suficient pentru un bărbat să aibă o meserie cu care să-și întrețină familia”, spune Robert Peter.
Mulți dintre elevii „duali” sunt copii de meseriași. Tatăl lui Leontin Dumitraș e mecanic auto, iar băiatul, care acum are 16 ani, s-a înscris la aceeași specializare. Face practica la un atelier de profil și merge cu plăcere la muncă. „Colegii sunt foarte faini, inclusiv patronul îmi explică pe înțelesul meu”, zice Leontin.
Colegul lui, Marc Dobrai (foto), a demonstrat abilități atât de bune încât din septembrie firma Ford Carbenta l-a angajat cu jumătate de normă în atelierul de mecanică auto, deși este doar în clasa a XI-a. „Îmi place ce fac, o să rămân mecanic”, spune băiatul.
În schimb, Vasile, viitor operator de mașini cu comandă numerică, zice că nu se va angaja în domeniul studiat. „Stau în Nufărul și fac o oră până la fabricile de pe Borșului. Nu-mi convine”, afirmă el. Și-a ales singur specializarea, susține că-i place ce învață, dar nu suficient încât să străbată orașul pentru asta. „Dacă vor fi fabrici și în Nufărul, poate...”.
„Pot mai mult”
Elevii cu care a vorbit BIHOREANUL spun la unison că se țin de meserie doar cei pasionați de domeniile alese. Ceilalți nu își dau silința să învețe, așa că nici nu vor ajunge meseriași. „Eu am venit la specializarea bucătar pentru că asta îmi doresc să fac. Mă relaxează să gătesc”, spune Soledad Hendre, elevă în a XI-a.
Visul ei este să lucreze într-un restaurant din Italia, așa că sunt mari șanse să completeze statistica absolvenților „pierduți” de România. Gustul străinătății l-a prins lucrând trei săptămâni într-un restaurant din Portugalia, într-un proiect Erasmus al școlii. „În perioada următoare, alți elevi de la mai multe specializări vor merge în Grecia, într-un alt proiect. Ne străduim să îi facem să își îndrăgească meseria”, spune directoarea școlii, Alina Cotca (foto).
Maria Andrași, elevă în clasa de ospătari, și-a ales specializarea nu din pasiune, ci pentru că i s-a părut mai practică. „Poți să te angajezi ușor și am vrut să am banii mei, dar nu o să rămân ospătar, pentru că știu că pot mai mult. Vreau să dau bacul și poate merg și la facultate”, zice tânăra.
Planuri mari
Alții visează să-și deschidă propriile afaceri în domeniile studiate. Despre Andrei Ghile profesorii spun că are talent și îndemânare în tinichigerie auto, specializarea la care studiază, iar adolescentul vrea să își deschidă propriul atelier.
Florin Onița (foto), un alt elev al colegiului, a absolvit deja profesionala, cu calificarea de electromecanic, iar acum face liceul la zi, în aceeași specializare, pentru că a descoperit că-l pasionează. „O să fac și facultatea de inginerie electrică, dar probabil o să și lucrez între timp”, zice el.
Profesorii l-ar vrea chiar coleg în cancelarie. „Ne reprezintă și la concursul județean de meserii, este foarte priceput, ne-ar plăcea să devină cadru didactic”, spune Florentina Hoduț, directoarea adjunctă a colegiului.
Tineri și entuziaști, elevii se bucură că sunt lăudați pentru priceperea lor. Rămâne, însă, de văzut câți vor înțelege că ține de ei dacă vor avea o viață „meseriașă” sau nu...
CAMPUS DEDICAT
Consorțiu pentru „duali”
După ce a preluat conducerea Consiliului Județean Bihor, președintele Ilie Bolojan, un cunoscut promotor al învățământului profesional, a luat o măsură drastică pentru stimularea școlilor tehnice: a transformat un campus proiectat de fosta conducere a județului pentru elevii cu cerințe speciale într-unul dedicat elevilor meseriași.
Pe strada Ceyrat, dincolo de campusul Universității, mai multe clădiri (foto) vor fi transformate în ateliere și laboratoare necesare claselor duale, investiția fiind estimată la 91,5 milioane lei, cu fonduri din PNRR. Administrarea campusului va fi în sarcina unui consorțiu anume înființat de CJ Bihor, Primărie, Universitate, cinci școli tehnice și tot atâtea firme.
„Unul dintre avantajele consorțiului este că va fi necesar acordul companiilor pentru toți cei care vor preda, fiindcă acestea vor da burse elevilor. Asta înseamnă că profesorii vor fi nevoiți să își adapteze materiile. De asemenea, companiile vor putea trimite inginerii să țină cursuri”, a precizat Bolojan. Campusul ar putea fi dat în folosință în următorul an școlar.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.