URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
31 Ianuarie 2024, 11:35

Mașini, parcări, taxări

Mașini, parcări, taxări Foto generic, arhivă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Odată cu deschiderea parcării din Centrul Civic, la finele anului trecut, Oradea a depășit 2.000 de locuri de parcare în zona 0 a orașului, supraetajate și subterane, iar prin finalizarea celei de lângă Spitalul Județean va avea peste 2.500. Doar Capitala are mai multe.

Cu toate acestea, orădenii au o mare problemă când ajung acasă: în cartiere sunt doar 27.000 parcări de domiciliu, la sol, de patru ori mai puține decât cele 100.000 de mașini deținute de locuitori și de firmele locale, fără a le mai pune la socoteală pe cele înmatriculate în alte părți, dar folosite aici, și nici pe ale vizitatorilor urbei.

Criza nu e deloc singulară la nivel național. Într-unul dintre sectoarele Capitalei, condus de un primar bine cotat, deficitul este tot de patru mașini pe un loc. Ba Primăria Sectorului 6 a făcut publică și o evidență de detaliu, privind numărul de familii care au câte două, trei, patru și chiar cinci mașini. „Cine spune că va rezolva problema locurilor de parcare în cartierele comuniste minte”, declara edilul bucureștean zilele trecute. Vă sună asemănător cu ce spunea șeful Direcției Imobiliare a Primăriei Oradea joia trecută? „Niciodată nu o să putem oferi un loc de parcare la domiciliu fiecărui cetățean”, a zis directorul orădean. 

Motivele sunt cam aceleași: atât în cartierele Oradiei, cât și în cele ale Capitalei, blocurile ridicate în perioada comunistă au fost practic lipite unele de altele, cu spații insuficiente pentru verdeață, darămite pentru parcările din Epoca de Aur, când a avea o Dacie 1.300 sau o Ladă ori un Trabant, era un vis. La noi, în anii 2010 măcar au fost demolate vechile coșmelii din tablă poreclite garaje, de fapt magazii pentru de toate, iar în spațiile astfel eliberate au fost făcute parcări la sol, cu mai multe locuri. 

Soluțiile fiabile, însă, sunt altele. Pe termen scurt, construirea a măcar două parcări subterane sau supraetajate în fiecare mare cartier de blocuri și, concomitent, privilegierea transportului public, al tramvaielor și autobuzelor (în cazul acestora cu benzi dedicate, unde este loc), plus completarea flotelor, așa încât orădenii să prefere OTL-ul mersului cu mașinile personale. Apropo, în ce privește construirea de noi parcări, ar trebui făcute de pe acum nu doar cu 4 stații de încărcare pentru EV, ci pregătite pentru viitorul „luminos” și eco, fără mașini cu motoare termice. 

Apoi, că place, că nu, Primăria ar trebui să descurajeze deplasările motorizate, taxând usturător accesul la volan în unele zone și impozitând tot mai consistent însăși simpla deținerea a mașinilor, cum deja fac tot mai multe orașe europene.

Desigur, deocamdată niciun primar ori pretendent la această funcție în România nu are curajul să propună așa ceva, fiindcă ar fi răstignit pe loc, dar tot acolo vom ajunge. Mă tem că mai repede decât ne imaginăm acum.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Soluția
5000 de locuri în fiecare cartier, și problema e rezolvată. Orădenii vor locuri de parcare și au înțeles că trebuie să plătească pt ele. Trebuie făcute cu 4-5 nivele sub pământ.
Postat 01 Februarie 2024, 21:06 de Sandu2100
O alta solutie - navetistii sa aiba parcare la intrarea in oras
Cum ar fi ca cei care nu stau in oras, sa-si lase masinile la intrare - intr-o parcare park&ride facuta pe bune. Ar fi amuzant ca Primaria sa descurajeze deplasarile propriilor functionari sau fani - ca nu de alta dar cam toti stau prin satele si comunele invecinate, nu? Ori ne putem preface in continuare ca nu stim asta :-)
Postat 01 Februarie 2024, 13:12 de Nufarul1
Nu este LEGALĂ DUBLA IMPOZITARE
Pun și eu o Întrebare, poate răspund unii priceputeni. De ce plătesc cetățenii impozit pe autoturisme ??? Eu consider, că se plătește impozit pe autoturisme, ca în schimbul acestor taxe, să primim drumuri și parcări. Adică să circulăm pe drumuri și când nu circulăm să avem unde staționa. Cam acesta ar fi motivul pentru care se percepe IMPOZIT. Așa zisa parcare de domiciliu, este în REALITATE o REZERVARE a parcării. Și în mod normal ar trebui plătită, doar de cei, care doresc NEAPĂRAT, să parcheze chiar lângă scara blocului, sau doresc să își supravegheze autoturismul de la unul din geamuri. Pe de altă parte NU ai voie să REZERVI locuri de parcare, dacă nu ai locuri suficiente, disponibile, pentru toți cetățenii + pentru autoturismele cu girofar (urgențe) + vizitatori. Dacă nu ai suficiente locuri de parcare nu ai voie să rezervi, tu ca și autoritate publică. Dar în goana după bani, Nu ne mai cramponăm noi de asta, fiind încălcat art. 16 din Constituție și art. 7 Principiul egalității din O.U.G.57/2019. Noi cei de la putere NU este necesar să RESPECTĂM legea. Mai este UNU pe aici, care tot face referire, că parcarea pe domeniul public nu este gratis. Acesta fiind motivul impozitării autoturismului, nu este alt motiv. Domeniul public nu este al reprezentanților primăriei, nici măcar al primăriei de fapt, este al tuturor cetățenilor. Deci nu ar trebui taxat acesta. Este o găselniță NELEGALĂ de a face bani în +. Nici acum la unele blocuri, unde cetățenii, nu au fost păcăliți de reprezentanții primăriei, se parchează și acum fără a plăti taxa de rezervare. Cât despre majorarea tarifelor de parcare, de pe lângă domiciliu, visează UNU frumos pe aici (probabil e din sistem), nu se poate realiza LEGAL, fără acordul cetățenilor. De ce să se majoreze taxele, ca să aibă unii ce cheltui mai mult ? Vrei să nu fie aglomerație, nu permiți să se construiască blocuri, dacă nu au teren suficient și pentru locuri de parcare, minim 2 autoturisme / apartament. Dar ce să vezi, reprezentanții Primăriei, pentru acei investitori, găsesc soluții, închid ochii, chiar dacă nu au parcare deloc și creează presiune pe spațiile de parcare disponibile. A se vedea blocul din curtea Lic. Ortodox (fostă gen. 17), str. Sovata.
Postat 01 Februarie 2024, 11:33 de Impaciuitorul
@unu
Cred ca tu nu ai masina, si ceva frustrari. Nu e de ajuns cat hartuieste primaria omul dd rand, cu gunoaiele, cu amenzile, taxe si taxe pe orice. Masutile astea fac ca oamenii sa se mute, sa plece din oras, si atunci va fi foarte bine un oras depopulat. Te auzi ce prostii vorbesti, in loc sa faci orasul atractiv, tu alungi lumea. Tu nu vezi ca orasul a pierdut peste 50mii locuitori in 30 de ani, ce mai vrei? Oradea e fix pix la trafic comparativ cu alte orase. Vorbesti niste aberatii
Postat 01 Februarie 2024, 09:11 de sanduivanov
Masina pe Cris
Bai Crisul Repede la dat cu Parerea, tu ai masina??!! Pai daca ai, da fuguta la primarie si cere sa ti se tripleze impozitul!! Tu iti poti imagina oameni ai secolului 21, locuitori ai oraselor, dar mai ales cei mai varstici, sa nu aiba masina??!! Ba, nene, ai fantezie bogata dar aplic-o asupra-ti si nu vrea raul altora!! Incearca sa ba(le)gi de seama cam ce frecventa au tranvaiele oradene!!
Postat 31 Ianuarie 2024, 21:39 de AnaConda
dupa ce creste taxa de parcare, unii vor renunta de buna voie la masina
ca la preturile astea de parcare, mai jos decat pretul pietei la privati, primaria subventioneaza masina. Nu o sa fie 110 mii parcari, ci doar 40 de mii, dar daca creste pretul parcarii, fie ti-o bagi in curte si nu ceri drepturile omului la internet si la parcare gratis si la doctor gratis, fie renunti la una din cele 5 masini. Insa daca ti-ai luat casa in Iosia sau Nufarul si nu pui presiune pe oras, nu ceri parcare, atunci de ce sa mai platesti impozit mai mare pe masina? De ce sa suferi si tu cand nu tu cauzezi problemele din oras, sau ai platit deja extra ca sa iti cumperi teren unde sa ti-o parchezi (acasa si la firma)
Postat 31 Ianuarie 2024, 20:10 de unu
da da
Si dupa ce vor taxa toate locurile 110 mii atunci nu vor mai fi probleme cu parcarile
Postat 31 Ianuarie 2024, 18:43 de vasi13
E adevarat in ceea ce priveste problema care nu se rezolva nici in Viena si in nici un oras
Si rezolvarea e ca discomfortul sa fie acceptabil, dar pe veci va fi discomfort. Insa in ce priveste solutiile, sunt variante mai de piata decat cele propuse in articol: in loc sa impozitezi masina ptr deninere, cand daca stai la casa si ai parcare la firma, or nu o folosesti in oras ci doar la drumetii prin tara, mai bine doar continui sa scumpesti parcarea. Astfel o sa incurajezi investitori privati sa investeasca si sa creeze si ei noi parcari. Taxa de congestie e bazata pe cerere si oferta, insa nu cred ca situatia e chiar atat de gava in cazul Oradiei. E bun trasnportul public, benzi dedicate, si masinile electrice sunt viitorul, dar tehnologia nu e l maturitate, Toyota pe litiu accepta doar masini hibride, si nu merge pe full-electric pana au baterii solid state sau hidrogen. Nu as investi in statii de incarcare pe o tehnologie care in 10 ani va fi inlocuita fara sa fi ajuns vreodata la acceptarea in masa.
Postat 31 Ianuarie 2024, 14:31 de unu
Asa, si?
Si daca va taxa toate cele 100mii de masini, in lkc de cele 27mii ce vor rezolva? Asta e fix ca taxarea poluarii, tot scoate fum si cu taxa si fara taxa. Daca taxeaza pe toata lumea e bine pentru primarie, ca oamenii tot pe locul ala vor parca
Postat 31 Ianuarie 2024, 14:00 de Petre93
daca se vrea se poate
1. Cu un simplu control riguros, jumatate din parcarile de domiciliu s-ar elibera. Primaria paseaza problema la asociatii, asociatiile ca sa nu isi ridice locatarii in cap paseaza problema la primarie. 2.Foarte multe curti de blocuri au puncte termice, care cu niste fonduri s-ar putea muta subteran, iar in locul lor ar pute creste si niste spatii de parcare, de ce nu sub si supraterane. 3. Cea mai simpla metoda a primariei este sa desfinteze cele de domiciliu si sa faca zonal, atunci in loc de 27 000 de platitori de parcare ar plati 100 000, incasarile ar creste, iar parcarile vor fi la primul venit, primul servit, adica vor fi ocupate tot timpul de masinile familiilor cu 2-3 masini, de masinile persoanleor care nu il folosec, iar cei care merg la servici si au nevoie dupamasa de parcare vor opri pe unde apuca, daca prinde loc in zona.
Postat 31 Ianuarie 2024, 12:36 de Hoppmester
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON