URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 10 MARTIE 2025
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La cum îl cunosc pe Ilie Bolojan, acesta nu va trece peste angajamentul de a-l susține pe Crin Antonescu la prezidențiale, dacă nimic nu se schimbă la nivelul coaliției PSD-PNL-UDMR. Omul care l-a luat ca model politic, printre alții, pe Iuliu Maniu încă mai crede în puterea cuvântului dat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cu o viteză amețitoare, așa-zișii „suveraniști” și „anti-globaliști” transformă globul într-o bombă gata să explodeze. Am văzut, acasă, ce s-a găsit la adepții lui Călin Georgescu, „patrioți” care propovăduiesc „pacea” și austeritatea „dacă”: un arsenal de arme de asalt și explozibili, bani în podele, înregistrări că au cerut fonduri unor afaceriști din afara țării promițându-le aurul din pământul acesteia, legături cu Ambasada Rusiei, documente ce atestă că iau lumină de la Moscova, poze cu criminali de război.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce vă așteptați să facă Ilie Bolojan în funcția de președinte interimar al României?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În 18 februarie 2025, Curtea Constituțională a admis, cu majoritate de voturi, o excepție de neconstituționalitate vizând un text din Codul de procedură penală ce reglementează motivele pentru recursul în casație în fața Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
05 Iulie 2021, 14:10

Luptă, luptă OTL!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cum vor putea fi convinși oamenii, obișnuiți să-și plimbe moaștele în mașină, să-și lase automobilul acasă și să folosească transportul în comun? E o întrebare mai degrabă retorică. Problema a fost înșfăcată de grupul UDMR din Consiliul Local, de unde s-a născut o propunere: transport gratuit în fiecare zi de vineri. Un început lăudabil, entuziast, populist, dar și cam greșit pentru o problemă mult mai complexă.

Dacă vrea să fie mai atractiv, transportul în comun trebuie să facă altceva, nu să ofere gratuități. Cei care evită tramvaiul și autobuzul nu o fac din pricina prețului „exorbitant” al biletelor, ci, în primul rând, din cauza timpului pierdut prin stații. Un orar mai dens al mijloacelor de transport în comun ar fi mult mai important decât o călătorie gratuită. La rândul ei, regia de transport nu are nevoie de găuri la buget, ci de cât mai mulți bani pentru a se dezvolta. În fond, scurtarea timpului de așteptare costă bani.

Alte două mari hibe sunt obișnuința și comoditatea. E foarte convenabil să te urci în mașină în fața casei și să cobori acolo unde ai treabă, preferabil chiar în fața intrării. Astfel de obișnuințe se schimbă doar după ce începe să ardă buzunarul (taxe de acces în zona centrală, taxe de poluare, parcare mai scumpă în buricul târgului etc). Așa cum zice primul om al județului, oamenii își schimbă deprinderile doar constrânși ori când sunt pe cale să piardă ceva. Cam are dreptate.

Și mai e ceva. Pentru mulți dintre cei zămisliți cu 4 roți, transportul în comun ar însemna un mare pas înapoi, o retrogradare, o rușine. Sechelele adunate în mai multe generații din pricina autobuzelor și tramvaielor vechi, răblăgite, întunecoase, friguroase iarna și călduroase vara i-au făcut pe oameni să facă totul pentru a scăpa de năpastă. Și-au cumpărat mașini, au accesat un nivel superior de unde nu s-ar mai întoarce niciodată. Unii ar trece la mersul cu tramvaiul doar dacă și-ar cumpăra propriul tramvai.

Dar, încetișor, parcul de tramvaie și autobuze al OTL se înnoiește, iar călătoriile devin mai prietenoase. Tramvaiul va deveni mai eficient pentru deplasarea în anumite zone decât automobilul. Totuși, Oradea nu este Tokyo, unde metroul vine la 3 minute, și nici nu are cum să ajungă la astfel de timpi de așteptare. Mărirea parcului de tramvaie și autobuze costă enorm, extinderea liniilor de tramvai, la fel, iar numărul potențialilor clienți este limitat. Până la urmă tot cifrele decid.

Soluția nu este renunțarea la mașini, un deziderat irealist, ci alternarea modalităților de transport – azi cu mașina, mâine cu tramvaiul, poimâine cu autobuzul, în funcție de necesități. Schimbarea trebuie să înceapă cu schimbarea mentalităților. Abia după aceea se poate modifica raportul dintre „tramvaiști” și „mașiniști”. Altfel, vom continua să risipim cantități enorme de energie pentru a deplasa un corp de câteva zeci de kilograme din punctul A în punctul B cu ajutorul unor măgăoaie de 1 sau 2 tone.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5791 RON
  • 1 EUR = 4.9756 RON
  • 1 HUF = 0.0125 RON