În pasajul subteran de la magazinul Crişul, pe jumătate din strada Aurel Lazăr sau pe noul drum de Sântandrei se lasă, după apus, un întuneric de nu îţi vezi mâna.
În ultima lună, orădenii au reclamat zilnic bezna din cartiere. "Zilele de când nu mai funcţionează iluminatul public în Piaţa Ion Creangă şi în împrejurimi, pe Menumorut şi Nicolae Jiga, seamănă cu vremurile de tristă amintire din comunism", spune un bărbat. Iar plângeri similare vin din toate cartierele...
Luxten stinge lumina
După 20 de ani în care iluminatul public în Oradea a fost asigurat de firma Luxten, în luna martie Consiliul Local a hotărât, la propunerea primarului Florin Birta (foto), ca din 12 iulie această activitate să fie preluată de societatea care administrează parcurile industrialele, Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea. "ADLO are experienţa necesară pentru că gestionează deja iluminatul din parcurile industriale", spunea primarul.
Potrivit acestuia, investiţia este minimă, municipalitatea urmând să cumpere două nacele şi să angajeze 6 electricieni, dar avantajele sunt multiple. "În ultimii ani, mai multe firme se ofereau să înlocuiască actualele lămpi de iluminat cu corpuri LED, mult mai economice, iar Primăria să le plătească din economiile făcute. Am refuzat. Dacă tot există acest business, mai bine să îl facă oraşul", a spus edilul.
"Beznă totală"
Numai că mai binele e duşmanul binelui. În perioada de preluare de la Luxten, sistemul de iluminat a clacat. Un val de avarii fără precedent a făcut ca în ultima lună orădenii să inunde cu reclamaţii telefoanele Primăriei şi aplicaţia Oradea City Report.
"Pe Aurel Lazăr (foto jos) nu mai funcţionează iluminatul public de mai bine de două săptămâni. Strada a fost inaugurată doar cu câteva luni în urmă şi deja suntem puşi în această situaţie periculoasă atât noi, cât şi instituţiile publice de aici: Parchetul şi Penitenciarul", spunea un orădean.
Avariile s-au ţinut lanţ începând din centrul oraşului - unde "pasajul de la magazinul Crişul (foto jos) nu are niciun neon funcţional", "luminile din şanţul Cetăţii nu funcţionează" şi "nu este iluminat stradal deloc în zona parcului Petofi" - până în cartiere.
Riveranii au sesizat "lipsa iluminatului public pe strada Moldovei şi altele adiacente" din zona Rogerius, "bezna care se lasă noaptea pe strada Făgetului şi Făcliei, unde e plin de mistreţi", în Podgoria, "iluminatul care iar nu funcţionează pe noul drum spre Sântandrei" ce porneşte din cartierul Ioşia şi "lipsa de iluminat pe strada Uzinelor de la Macon la Şoseaua Borşului", în zona industrială.
Exemplele ar putea continua cu corpuri de iluminat nefuncţionale pe podurile Carol şi Sfântul Ladislau, cu un bec atârnând deasupra pietonalei în strada Vasile Alecsandri, iluminatul defect din străzile Ady Endre şi Vlădeasa (foto jos), Piaţa Nucetului şi altele.
Iluminat după... vreme
Valul de avarii a căzut cum nu se poate mai prost. Pe de o parte, ajuns la final de contract, fostul operator Luxten a încetinit ritmul de lucru, iar pe de altă parte ADLO, în curs de organizare, a preluat sistemul de iluminat abia de săptămâna trecută.
"ADLO a făcut toate pregătirile necesare: am obţinut licenţa pentru a efectua acest serviciu, am angajat personal, o parte de la Luxten, ca să putem funcţiona, şi am achiziţionat echipamentele necesare. Potrivit Luxten, cele mai multe defecţiuni apar iarna, pentru că sistemul funcţionează mai mult. Acum e o situaţie atipică", spune directorul ADLO, Alina Silaghi (foto).
Inginer cu doctorat în reţele electroenergetice, Claudiu Mich, din cadrul ADLO, spune că valul de avarii din ultimele săptămâni a fost declanşat de condiţiile meteo extreme. "Am avut caniculă ziua, oamenii au pornit aparatele de aer condiţionat, a crescut consumul şi reţeaua a cedat; am avut vânt puternic seara, care a rupt cabluri de tensiune, şi furtuni cu descărcări electrice noaptea, care au dus la întreruperea alimentării", explică inginerul.
De la câteva ore, la zile în şir
Reclamaţiile preluate de municipalitate au fost transmise iniţial către Luxten, iar de săptămâna trecută către ADLO şi Sucursalei de Distribuţie a Energiei Electrice Oradea, deţinătorul a circa 80% din reţea şi stâlpii de iluminat. "Remedierea unei avarii poate dura câteva ore, dacă trebuie înlocuit un corp de iluminat de către ADLO, sau câteva zile, dacă intervenţia implică săpături ori achiziţii de echipamente de către Sucursala de Distribuţie", explică inginerul Lucian Bocşan din cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei.
Spre exemplu, înlocuirea corpurilor de iluminat vandalizate din pasajul Crişul (foto jos), a lămpilor defecte pe podurile Carol şi Sfântul Ladislau ori a celor de pe străzi precum Ady Endre, Dragoş Vodă ori Mihail Sadoveanu, unde intervine operatorul local, s-ar putea face relativ repede. "Într-o zi sau două, în funcţie de volumul de muncă, avariile pot fi înlăturate", zice Bocşan.
Întâi priorităţile
În schimb, defecţiunile complexe, care revin SDEE Oradea, se remediază mai greu. "Înlăturarea avariei care a afectat mai multe străzi din zona Moldovei a durat câteva zile. Mai multe cabluri au fost rupte de furtună şi identificarea lor a durat", spune inginerul. La fel, lucrările pentru repornirea iluminatului pe noul drum de Sântandrei implică săpături, remedierea avariei din strada Aurel Lazăr presupune înlocuirea unui transformator, iar intervenţia din strada Seleuşului necesită amplasarea a doi stâlpi de iluminat în locul celor distruşi într-un accident rutier.
În plus, pe străzile cu lipsă de tensiune (cum ar fi Aleea Călinului, Beldiceanu, Calea Clujului, Cerbului, Dimitrie Cantemir, Făcliei sau Şoseaua Borşului), din cauza consumului mare de energie electrică, SDEE Oradea are de înlocuit echipamente, ceea ce durează. "SDEE Oradea nu este în subordinea Primăriei, are ritmul său de lucru şi priorităţile sale. Dacă are de ales între a remedia un cablu de iluminat public şi unul care alimentează un bloc, va interveni întotdeauna cu prioritate la cel din urmă, pentru că acolo oamenii rămân fără curent la frigidere, la aparatele de aer condiţionat, la lifturi", explică Bocşan.
Se caută soluţii...
De altfel, prima provocare cu care se va confrunta ADLO este remedierea rapidă a avariilor. "Avem o relaţie de colaborare bună cu Electrica, dar cu siguranţă există lucruri care pot fi îmbunătăţite. Vom încheia în perioada următoare cu SDEE Oradea un protocol de colaborare, cu cine şi ce are de făcut, ca să scurtăm intervenţiile", promite primarul Florin Birta.
În paralel, municipalitatea va comanda un audit pentru a identifica reţelele şi stâlpii de iluminat care aparţin oraşului. "De anul viitor fiecare stâlp va fi identificat cu un cod pe care orădeanul care face o reclamaţie să îl poată comunica. Aşa vom şti imediat locul avariei, natura ei şi cine trebuie să intervină", spune directorul ADLO, Alina Silaghi.
Chiar dacă nu va stăvili peste noapte valul de avarii care lasă oraşul în beznă, ADLO măcar s-a mai luminat cu ce are de făcut. Şi are multe!
POLIŢIA BECURILOR
Reclamaţi aici!
Iluminatul public din Oradea este administrat de săptămâna trecută de către ADLO. Orădenii care au de reclamat avarii se pot adresa telefonic sau în scris municipalităţii, pot face sesizări prin aplicaţia Oradea City Report sau, mai simplu, pot apela Poliţia Locală la numărul de telefon 0259.969.
"Dispeceratul Poliţiei Locale va trimite sesizarea la Direcţia Tehnică care, în funcţie de avarie, o va repartiza ADLO, Electrica sau, dacă este vorba de şoseaua de centură, Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere", spune directorul ADLO, Alina Silaghi.
Potrivit acesteia, ADLO îşi doreşte remedierea avariilor în cel mai scurt timp cu putinţă: "Sesizările transmise ADLO vor trebui remediate de echipa tehnică în aceeaşi zi sau cel târziu în cea următoare".
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.