URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 28 SEPTEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Oradea este un oraș frumos ziua, iar noaptea de-a dreptul spectaculos. Asta, datorită iluminatului arhitectural care scoate în evidență splendoarea clădirilor Art Nouveau. De aceea, nu e totuna cum ne jucăm cu luminile în orașul care, de o bună bucată de vreme, se pretinde turistic.
Zic şi eu
Adrian Cris
Susținătorii sunt dezamăgiți, adversarii jubilează. Ilie Bolojan chiar candidează la Parlament, chiar pleacă „între mitici”. Nu s-a mai pus simbolic în coada listei, ci deschizător, pe prima poziție.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În sistemul de drept românesc, cu unele excepții, accesul la justiție nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să bagi, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. Dincolo de avocaţi sau de cheltuielile conexe procesului, de multe ori simplele taxe care sunt datorate statului pentru demararea unui proces fac iluzoriu accesul efectiv la justiţie...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
19 Iunie 2024, 17:50

Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO)

Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
Lucrările la Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei au ajuns la jumătate. De ce a fost adusă cea mai mare macara din țară, de 700 de tone (FOTO) Foto: Szilágyi Lóránd / BIHOREANUL
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Lucrările pentru construirea Inelului Metropolitan de Sud al Oradiei, care ocolește localitățile Oșorhei, Sânmartin și Nojorid legând trei șosele naționale dinspre Cluj, Deva și Arad, au ajuns la jumătate din volumul proiectat, a anunțat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, cu ocazia unei vizite făcute miercuri pe șantierul unuia din cele două loturi împreună cu primarul Oradiei, Florin Birta.

Pe tronsonul dintre Nojorid și Oșorhei au loc în prezent lucrări spectaculoase, pentru montarea grinzilor de 62 tone pe viaductul peste DN 76 Oradea - Deva, la fața locului fiind montată în acest scop cea mai mare macara din România, de 700 de tone.

Din 9 kilometri, pe 5 este asfalt

Tronsonul I al IRM de Sud, care pornește de pe DN 79 Oradea - Arad de la intrarea în Nojorid dinspre Leș, are o lungime de 9 kilometri, fiind executat de o asociere formată din firmele Asfamixt (Oradea), OPR Asfalt (Timișoara) și Dacia Faber (Cluj), contra sumei de de 70,143 milioane lei, fără TVA.  

Cea mai dificilă porțiune se află chiar la ieșirea din Nojorid spre Cordău, deoarece aici constructorii îngroapă în subteran rețelele de electricitate și țevile de gaz care vor uni rețeaua din Nojorid de cea din Sânmartin, a explicat la fața locului președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan (foto jos).

Tot pe raza comunei Nojorid, Inelul Metropolitan de Sud este deja racordat la centura Nojorid, care va fi dată în folosință în luna iulie.

Pe acest prim lot al centurii metropolitane, se lucrează în prezent în trei zone: la capătul de la intrarea în Nojorid dinspre Arad, pe un bucată de aproximativ 5 km pe care deja s-a și așternut primul strat de asfalt, cel de rezistență, și în capătul dinspre Cordău.

Viaduct cu 8 deschideri

Cele mai complexe lucrări se execută în Cordău, la viaductul cu o lungime de 312 metri și o înălțime de 17 metri, cu 8 deschideri, prin intermediul căruia Inelul Metropolitan de Sud va traversa acumularea Administrației Bazinale de Apă Crișuri și șoseaua națională DN 76 Oradea - Deva.

De la începutul săptămânii, a explicat directorul general al Asfamixt, Daniel Forțiu (foto), în această zonă este montată cea mai mare macara din România, de 700 de tone, angajată de la firma orădeană Deme Macarale pentru ridicarea pe structura viaductului a grinzilor grele de 62 de tone.

Cea mai mare parte a tronsonului I al IRM Sud, din Nojorid până la intersecția cu drumul comunal spre Cordău, va fi deschisă circulației la finele acestui an, a precizat Bolojan. Viaductul va fi gata până în primăvara anului viitor, așa încât întregul Inel Metropolitan de Sud să fie deschis circulației tot anul viitor.

„De real folos”

Prezent și el pe șantier, primarul Oradiei, Florin Birta (foto jos), a subliniat că realizarea Inelului Metropolitan de Sud a fost posibilă datorită colaborării municipalității cu administrația județeană, ambele instituții alocând în acest scop fondurile primite prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny.

„Inelul Metropolitan va fi de real folos pentru Oradea. Cei care vin dinspre Arad, de exemplu, vor putea să se îndrepte spre Felix, spre Deva sau spre Cluj, iar din Nojorid până în Felix să facă numai 5 minute, și tot în 5 minute din Felix până în Oșorhei, pe DN 1 Oradea - Cluj”, a spus edilul.

De asemenea, acesta a amintit că Primăria Oradea va construi încă un drum de legătură de 6 km între centura Oradea și IRM de Sud, din dreptul Pieței Vest Market, prin strada Apateului, astfel că centura metropolitană va fi și mai accesibilă inclusiv pentru orădeni.

În completarea lui Birta, vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan a amintit că IRM de Sud leagă trei șosele naționale – DN 79, DN 76 și DN 1 – iar „utilitatea lui este esențială”, nu doar pentru că va reduce traficul pe centura Oradea, ci va și scoate o mare parte din el de pe drumurile din Nojorid, Sânmartin și Oșorhei, ceea ce înseamnă implicit reducerea poluării și gălăgiei pentru locuitorii acestor trei localități și pentru orădeni.

Mai larg, mai scump

Potrivit celor trei oficiali, se lucrează și pe lotul II al IRM de Sud, între Cordău și Oșorhei, în lungime de 8 km, pentru care licitația organizată de CJ Bihor a fost câștigată de PORR contra sumei de 81,688 milioane lei.

Aici, lucrările au fost întârziate din cauza unui proces declanșat de proprietarii a 21 terenuri din Cheriu, nemulțumiți că șoseaua le va traversa. În prima fază, aceștia au pierdut procesul la Tribunalul Cluj, iar în decembrie 2023 Curtea de Apel Cluj Napoca a obligat CJ Bihor să reproiecteze drumul cu o lățime mai mare, ceea ce a necesitat exproprieri suplimentare și creșterea costului prevăzut inițial cu circa 10%.

Lucrările pentru realizarea IRM de Sud au început în toamna anului trecut și trebuie finalizate anul viitor, în primăvară.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Inelul metropolitan ar fi trebut finalizat până la sfârșitul anului 2025.
Integral, roată-roată la sud, la est, la nord și la vest. Așa a fost proiectul prezentat în 2007 în fața instituțiilor europene decizionale în materie de finanțări. A trebuit să apară unul ca Bolojan și să întârzie nejustificat întreaga lucrare, ca mai apoi în 2024 să apară și se laude că s-au pornit basculantele și macaralele pentru o parte doar a tronsonului de sud. Bravo, capsomane de Birtin ... că mult ți-a mai trebuit să înțelegi faptul că finanțarea era deja asigurată în urmă cu 16 ani și că ai pierdut nu numai startul convenit inițial, ci fâteva sute de milioane euro pe care i-ai blocat din neștiință, amatorism și încăpățânare.
Postat 20 Iunie 2024, 10:18 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4629 RON
  • 1 EUR = 4.9759 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON