Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară).
„Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Baza drumului de legătură dintre centură și autostradă a fost pusă în 2016. La vremea respectivă a fost „un pionierat”, zicea Bolojan vineri, când șantierul ajuns la final a fost inspectat de actualul și de fostul premier Nicolae Ciucă. Atunci, cu 8 ani în urmă, a fost semnat primul protocol de colaborare dintre CNAIR și o administrație locală din România, Primăria Oradea, pentru implementarea unui proiect de mare anvergură. Municipalitatea a rezolvat studiul de fezabilitate, exproprierile, avizele și finanțarea, caznele care consumă cel mai mult timp, apoi a transferat documentația, pe tavă, Companiei de Drumuri.
La fel ca atunci, când își începea ultimul mandat de primar, Bolojan a procedat și la debutul mandatului de la Județ, în 2020: a scos de la naftalină proiecte uitate, centurile Aleșd și Beiuș, și a inițiat altele, centurile din Zona Metropolitană Oradea, DX Oradea - Arad. Administrația județeană și cea municipală s-au asociat cu cele din Arad, au iscălit parteneriatul cu CNAIR și i-au livrat SF-ul, culoarul de expropriere, avizele.
Concluzia e limpede: descentralizate, chiar și marile proiecte pot deveni realitate, mult mai repede decât dacă ar fi fost lăsate pe seama unui colos de la centru cum este CNAIR. Iar explicația e simplă: totdeauna un edil se mișcă mai cu talent decât birocrații sau tehnocrații de la centru.
La fel s-a întâmplat și după descentralizarea spitalelor pe vremea lui Cseke Attila: odată eliberate din strânsoarea Guvernului, toate s-au modernizat. Unele mai mult, altele mai puțin, dar toate au progresat.
La fel trebuie să se întâmple și în sistemul de educație, iar în Oradea chiar avem un început în învățământul dual, unde nu se va mai aplica programa anacronică a Ministerului, ci una pliată pe nevoile pieței locale a muncii. Și da, la fel trebuie să se întâmple și în Cultură, căci Ministerul de resort n-a restaurat niciun monument, dar autoritățile locale o mulțime. Și, de fapt, în orice alt domeniu unde este posibil; instituțiile centrale ar trebui să-și păstreze în atribuții doar elaborarea de strategii și exercitarea controlului.
Rezultatele deja obținute în urma descentralizării demonstrează cu prisosință că ea trebuie accelerată. Noile șosele, spitalele, școlile adaptate vremurilor nu vor fi niciodată mai puțin naționale din cauză că au fost dezvoltate prin inițiative locale. E încă o temă de reflecție pentru după alegeri. Desigur, dacă vrem ca progresul să continue.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.