URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 19 SEPTEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Indiscutabil că piețele volante din Oradea au succes. Poate și pentru că tradiționalele piețe încep să dispară, Nufărul și Ioșia fiind deja două mari cartiere lipsite de așa ceva. Pe de altă parte, nici piețele care au mai rămas încă în picioare nu sunt întotdeauna pe placul mușteriilor. Mare parte dintre țăranii care vând în Rogerius sau la Cetate nu sunt decât niște reselleri, adică revând cu un preț mai mare marfa adusă de la West Market...
Zic şi eu
Adrian Cris
Controversele asupra Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei au revenit în actualitate, așa cum era de așteptat, după ce în campania pentru alegerile locale un grup de proprietari din Podgoria și Paleu au organizat nu mai puțin de 5 proteste, lacom instrumentate politic de USR și PSD.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?










De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
O asemenea reglementare exista și înainte, însă doar cu privire la cazurile de violență familială (sau domestică, cum îi spunea actul normativ), ordinele de protecție provizorii „domestice” fiind foarte des întâlnite în practică. Ceea ce au făcut, de fapt, guvernanții noștri acum a fost „extinderea” aplicării acestor dispoziții legale și la situațiile în care nu există o legătură de rudenie sau conviețuire între victimă și agresor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
16 Septembrie 2024, 13:50

Inelul de Nord, consultare și dezbatere

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Controversele asupra Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei au revenit în actualitate, așa cum era de așteptat, după ce în campania pentru alegerile locale un grup de proprietari din Podgoria și Paleu au organizat nu mai puțin de 5 proteste, lacom instrumentate politic de USR și PSD. „Președintele CJ a identificat deja traseul care i se pare corect și a mers înainte cu proiectul fără să mai aștepte 3-5 luni să se consulte cu oamenii”, susținea în luna mai pretendentul PSD la Primăria Oradea, Adrian Madar. La fel ca protestatarii înșiși, politicianul a născocit atunci un fake peste care acum se trece cu seninătate, și anume că studiul de fezabilitate era încheiat și că Bolojan ar fi decis traseul.

Că a fost o minciună, pur și simplu, o dovedește de la finele lunii august, când a fost finalizat SF-ul, existența nu a unui „traseu stabilit”, ci a trei variante (dintre care una cu două subvariante), despre care o ONG anume înființată de proprietarii interesați s-a grăbit să afirme că nici una nu este bună, tustrele afectând deținători de terenuri și/sau de case. De înțeles, oamenii sunt supărați că liniștea patriarhală le va fi tulburată de viitorul drum, și la fel de înțeles este că au tot dreptul să fie nemulțumiți până și de ideea că un drum va trece prin zonă, nu contează cum.

După anunțul că au rămas în lucru cele trei variante, oponenților nu le-a rămas decât să acuze administrația județeană de opacitate, fiindcă le-a supus doar unei consultări, și nu unei dezbateri. Oricâtă dreptate ar avea să fie supărați, totuși, exagerează susținând că s-ar încălca vreo lege și că o dezbatere ar fi obligatorie la acest moment. Legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică impune dezbaterea înaintea luării unei decizii, ceea ce deocamdată nu e cazul. Va fi atunci când CJ Bihor va propune un proiect de hotărâre ca să obțină aprobarea aleșilor județeni pentru o anume variantă. Așadar, dezbaterea va trebui făcută atunci, în această etapă fiind prematură din chiar cauza lipsei proiectului de hotărâre.

Vina CJ Bihor, adică a lui Bolojan, e că nu explică limpede acest lucru, lăsând oamenii să fiarbă în suc propriu. Că nu le spune pe înțelesul lor că abia odată cu proiectul de hotărâre va fi clar traseul propus și se va putea stabili în ce măsură vor fi afectați oamenii de viitoarea șosea. Și că în cadrul dezbaterii își vor putea exprima nemulțumirile concrete, nu generale sau de principiu.

La fel de adevărat este că, oricât de îndreptățite vor fi nemulțumirile, asta nu înseamnă că ele ar trebui să îngroape un proiect, dacă el va respecta rigorile legii, pentru că în balanță cu interesul legitim al unui grup de câteva zeci sau sute de persoane trebuie să primeze interesul legitim al unui grup și mai mare, de mii sau zeci de mii de persoane. De fapt, cu asta ar trebui să ne obișnuim, că majoritatea are întâietate în fața minorității. Nu-i o chestiune de matematică, ci de democrație.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Manipularea merge mai departe, dar și proiectul trebuie să țină ritmul necesar.
În primul rând trebuie subliniat faptul că "inelul metropolitan" trebuie în mod cert realizat. Nu nu mai pe partea de nord, ci complet în jurul comunelor limitrofe orașului. Pe de altă parte însă, scrie clar în publicația denumită "Strategia de Dezvoltare pentru Oradea și Zona Metropolitană 2007-2026" că acest proiect avea, la data aprobării informative a Consiliului local Oradea din anul 2007, că are la baza descrierii de principiu o analiză SWOT, un concept privind propunerea de traseu, un GIS cu ridicări topografice specifice, respectiv un SPF (care se traduce ca fiind un studiu de pre-fezibilitate), precum și sursele de finanțare prezumate la cca. 160 milioane Euro (BEI, FS, FC și BCR). E clar că SF-ul din august a.c. nu este altceva decât o actualizare firească a vechiului studiu, având în vedere că pe traseul propus în 2007 au apărut mai multe variabile și modificări urbanistice. Așa că, Bolojan avea timp să inițieze dezbaterea publică a acest proiect timp de peste 16 ani până acum, mai ales că lucrările sunt începute pe câteva porțiuni de aproape 2 ani deja. Că doar nu s-a apucat, ditamai cârmaciul județuluu, să facă viaductul peste DN76 la ieșirea din Felix, fără să știe unde va duce tronsonul respectiv. În fapt, toți au dreptate și toți greșesc. Bolojan trebuie să asigure o dezbatere transparentă, dacă nu cumva are interese ascunse, punând în discuție traseul cu cel mai redus impact asupra proprietăților oamenilor și a mediului. Iar locuitorii din Podgoria trebuie să-și apere drepturile, dar și să pricespă că proiectul acesta crează enorme avantaje în planul mobilității, că "inelul metropolitan" va fi el însuși un coridor de dezvoltare locală și regională, care va aduce, în câțiva ani doar de la punerea în funcțiune, o plusvaloare fără precedent pentru toată zona și întreg județul.
Postat 17 Septembrie 2024, 09:47 de KP
Riverani
Acesti oameni nu-l vor mai vota pe Ilie Bolojan. @sandu2100, esti internat la psihiatrie? Daca nu esti inca acolo, trebuie sa fii dus de urgenta.
Postat 16 Septembrie 2024, 18:03 de Riviera
USR-esc si PSD-ESCU
Îi prostește pe oameni doar ca sa ciupească ceva voturi, efectiv băgă frica in ei, asa au făcut si in Cheriu. Dupa locale propaganda PSD nu mai e asa activa :::::::)))))) Dar o sa fie mai activa de luna viitoare ::::::)))))
Postat 16 Septembrie 2024, 14:19 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4657 RON
  • 1 EUR = 4.9746 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON