Saci cu ciment, nisip, benzină sau motorină, lăzi cu bere, pălincă, vinuri, bani... Inspectorii Autorităţii Rutiere Române Bihor acceptau orice, de la şoferii prinşi în neregulă.
Aşa susţin procurorii Serviciului Teritorial Oradea al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, care au provocat săptămâna trecută un adevărat cutremur, dispunând trimiterea în judecată a 7 din cei 10 inspectori, plus a fostului şef de agenţie, pentru luare de mită şi abuz în serviciu contra intereselor publice. Cercetările procurorilor, întinse pe trei ani şi pornite în urma unui articol al BIHOREANULUI, arată că inspectorii au transformat instituţia într-un adevărat "sereleu", jumulindu-i fără jenă pe transportatori. Însă nu în interesul statului, ci în al lor personal.
Afaceri vechi
Autoritatea Rutieră Română (ARR) e un organism specializat al Ministerului Transporturilor, menit să verifice în trafic starea tehnică a maşinilor, să elibereze contra cost licenţele obligatorii pentru cărăuşii de mărfuri şi persoane, dar şi să sancţioneze nerespectarea reglementărilor privind siguranţa transporturilor şi protecţia mediului. În Bihor, însă, autoritatea li s-a urcat la cap angajaţilor ARR...
BIHOREANUL (facsimil) dezvăluia în urmă cu patru ani că inspectorii îşi întregeau veniturile prin şpăgi din controale abuzive făcute de multe ori cu maşinile proprii şi mai ales în zona de frontieră. Nu de alta, dar aici circulau maşinile de mare tonaj cu mărfuri şi autocarele cu turişti care preferau să "ungă" inspectorii pentru a-şi continua drumul.
Unii inspectori căpuşau instituţia prin propriile firme de consultanţă, care se ocupau de organizarea cursurilor de formare profesională şi obţinerea autorizaţiilor şi a licenţelor de transport. Cei care apelau la ei ieşeau "curaţi" din controale. Altora li se oferea "imunitate" la controale dacă îşi încheiau poliţe de asigurare prin rudele inspectorilor ori dacă se înscriau la cursurile organizate de fundaţiile cu care aceştia colaborau.
Monitorizaţi
În urma dezvăluirilor, poliţiştii Serviciului de Investigare a Fraudelor s-au autosesizat, demarând o anchetă pe care, în aprilie 2008, au predat-o procurorilor DNA Oradea. "Există indicii despre fapte grave de corupţie", au motivat poliţiştii declinarea competenţei de a finaliza cercetările.
Pentru a-i dovedi pe inspectori, procurorii DNA le-au monitorizat mai bine de 6 luni activitatea şi convorbirile telefonice. Discuţiile au fost mai mult decât relevante, indicând că 8 angajaţi - inspectorii de trafic Ionel Derban, Viorel Iepure (fostul şef al ARR Bihor, acum pensionar), Ciprian Telibaşa, Sebastian Sabău, Adrian Ianc şi Cristian Butiri, respectiv referenţii Gheorghe Lupu şi Margareta Ţecu - şi-au făcut un obicei din favorizarea unor firme care, în schimbul "protecţiei", cotizau cu pălincă, vin, bere sau bani. Afacerile erau derulate prin intermediari şi erau protejate pe bază de reciprocitate. Ca-ntre colegi...
"Aşa trebe să lucrezi"
"Din interceptări rezultă fără echivoc legătura infracţională dintre angajaţi", reţine rechizitoriul DNA. Inspectorii opreau maşinile în trafic, constatau nereguli precum lipsa copiei licenţei, a certificatului de competenţă profesională şi a diagramelor tahografice, însă nu aplicau amenzile care, în mod normal, erau cuprinse între 1.000 şi 20.000 lei.
Indiferent de probleme, exista o cale de scăpare. Căci totul "se poate regla din pix", după cum filozofa într-una din intervenţiile făcute pe lângă colegii săi Viorel Iepure (foto), fostul şef al Agenţiei. Singurul obiectiv fiind binele personal. "Vezi tu ce faci, să fie bine pentru tine, aşa trebe să lucrezi", l-a şcolit inspectorul Florin Iepure, fiul fostului şef al ARR, pe colegul său, Ciprian Telibaşa, care îl sunase pentru sfaturi în timpul unor negocieri purtate cu şoferul unui autocar al firmei GIG Impex, patronate de un fost angajat ARR, Ioan Gavriş.
Şoferul fusese prins cu carnetul interbus necompletat, contravenţie sancţionată cu amendă de 7.000 lei, însă a scăpat fără probleme după ce Gavriş a intervenit pe lângă colegul Cristian Butiri. Atâta doar că i s-a făcut cu ochiul şi i s-a specificat clar: "Când te întorci din cursă, vii să dai mâna cu noi şi-ţi dăm caietul". Iar şoferul s-a executat...
"Dar costă"
Cazul nu e singular, fapt demonstrat de sutele de pagini de interceptări existente la dosarul de corupţie care se judecă la Tribunalul Bihor. În cazul lui Gheorghe Ternovan, de pildă, un şofer prins de inspectorul Sorin Derban fără licenţă de transport (faptă sancţionată cu amendă de 25.000 lei), intervenţia a făcut-o chiar şeful Departamentului Licenţe, Marius Lupu, sunat de o cunoştinţă în timpul controlului:
Lupu: Şi n-are licenţă, n-are p...!
Ivan: Da' că amu' a luat-o, de o săptămână numa', maşina.
Lupu: Da, bine. Şi ce face? Lucră cu ea?
Ivan: El nu ştie ce-i ARR!
Lupu: Ce număr de înmatriculare?
Ivan: BEM, i-o luat talonul.
Lupu: Bine. Hai să văd cine-i. Dar vezi că te costă!
Ivan: Nu mă interesează! Plăteşte! Normal!
Lupu: Te poţi baza pe el, nu?
Ivan: Normal!
În urma intervenţiilor, şoferul a scăpat neamendat, iar inspectorul Derban a fost recompensat cu 1.500 lei, bani care i-au fost lăsaţi de Lupu într-un sertar al biroului.
Lupu: Sorin, vezi că eu la dimineaţă la nouă-s în ARR. Pe unde eşti la opt jumate? Vii la lucru?
Derban: Io-s de după masă.
Lupu: Hai să-ţi spun ceva, unde să ţi-i las? Ţi-i las la tine, în noptiera aia?
Derban: Da.
Lupu: Aia din mijloc îi a ta, între Costea şi Ungureanu, aşa-i?
Derban: Exact! Aia-i! Îi laşi acolo.
Nişte ciment, se poate?
Printre firmele care au cotizat la inspectorii ARR se numără şi Tecav SRL Ţeţchea, administrată de Vasile Simuţ, care a "plătit" cu nisip în contul protecţiei pe care Derban i-o oferea în zona Ţeţchea, unde camionul transporta nisip şi pietriş. O altă "protejată" a fost societatea CIAC, a cunoscutului om de afaceri Ioan Mintaş, de unde, prin intermediul şefului Serviciului Transport, Ioan Lascu, un alt inspector, Sebastian Sabău, s-a aprovizionat cu ciment după ce o maşină a firmei fusese prinsă cu documente în neregulă.
Sabău: Cum faci tu cu mine să mă rezolvi cu nişte saci?
Lascu: Rezolvăm. Câţi saci? Câte sute de saci?
Sabău: Cum?
Lascu: Câte sute?
Sabău: Hai, mă, nu! Dar, dacă s-ar putea, 20, nenea Gelu!
Lascu: Bine.
Sabău: Şi mai am o întrebare, voi aveţi ceva plăci d-astea de rigips?
Lascu: Nu prea. Şi noi le cumpărăm.
Sabău: Am înţeles. Atunci ştii ce m-ar mai interesa? Nişte glet de perete.
Lascu: Am înţeles, domnu' Sebi, pentru tine rezolvăm.
În urma discuţiei, Sabău a primit 10 saci de ciment din depozitul CIAC, iar ulterior l-a anunţat pe Lascu să-i deconspire locurile unde se desfăşurau controale în trafic, astfel ca şoferii firmei să nu fie amendaţi pentru că efectuau transporturi agabaritice, pentru care societatea nu deţinea licenţă.
Dar un plin?
Nu a rămas nerecompensat nici inspectorul Marius Lupu, şeful Serviciului Licenţe, care a intervenit pe lângă colegul Ciprian Telibaşa în favoarea unui şofer de TIR de la Mobila Alfa, prins fără licenţă de transport. Inspectorul a primit ulterior un plin de benzină, facturat în contul firmei Master Expediţii, aparţinând tot lui Gheorghe Mudura, patronul Mobilei Alfa.
Lupu: Auzi, un plin din ăla se poate?
Iuhas (prieten comun cu Gheorghe Mudura): Sigur, tati. Du-te la PECO şi dă-mi un apel.
Lupu: Bine, hai că mă duc.
Iuhas: Dă-mi-l te rog pe băiatul la telefon.
În discuţie intervine angajatul de la PECO, care discută cu Iuhas.
Angajat: Spune, Adi.
Iuhas: Ceau. Fă-i amu' plinu lui Marius şi scrie acolo BH-96-AMI (proprietate a SC Master Expediţii).
Daţi în gât
Deşi inspectorii au încercat să-şi şteargă urmele, neînregistrând controalele efectuate în rapoarte, indiciile obţinute de procurori din interceptările telefonice au fost întărite, ulterior, şi de alte probe, ca de pildă de declaraţiile celor care au dat banii, sau de cele ale puţinilor colegi care nu erau băgaţi "în sistem".
Practicile ilegale au fost deconspirate şi de şoferii şi patronii firmelor "jumulite". De pildă, Ioan Lascu, şef Serviciu Transport la CIAC, a recunoscut cu nonşalanţă că l-a mituit pe inspector pentru a scăpa de amenzi: "Urmare a ajutorului dat cu ocazia opririi în trafic a maşinii BH-11-MIN, Sabău Sebastian mi-a pretins mai mulţi saci de ciment, din câte îmi amintesc 15-20 de saci, din care i-am dat 10 saci de 50 kg, în valoare de aproximativ 250 lei".
În cazul firmei Tecav Ţeţchea, aflată sub "protecţia" inspectorului Derban Sorin, procurorii au descoperit că patronul societăţii nu s-a deranjat nici măcar în 2010 să-şi obţină autorizaţiile de transport. "Deşi a efectuat transporturi în perioada 2008-2009, societatea nu a primit vreo amendă de la ARR Bihor, iar de la Administraţia Naţională a Drumurilor a primit doar una singură, pentru lipsa rovignetei, şi atunci doar pentru că Derban nu a răspuns la telefon", se arată în rechizitoriul întocmit de procurori.
Vor să tacă
În ciuda probelor, inspectorii ARR nu au recunoscut faptele comise. Chemaţi în faţa procurorilor, aceştia au refuzat să facă orice declaraţie. "Au uzat de dreptul la tăcere", au explicat surse din rândul anchetatorilor. Săptămâna trecută, procurorii DNA le-au adus la cunoştinţă întregul probatoriu, după care au înaintat dosarul Tribunalului Bihor.
Potrivit calculelor făcute de anchetatori, prin faptul că şi-au încălcat atribuţiile de serviciu şi nu au emis sancţiuni transportatorilor găsiţi în neregulă, inspectorii au prejudiciat statul cu cel puţin 488.000 lei, total reprezentând cuantumul amenzilor neaplicate în cazurile care au intrat în monitorizarea DNA.
Suma este, cu siguranţă, doar o mică parte a pagubei provocate de "sereleul" din ARR. Iar asta pentru că afacerile durau de ani de zile. Însă, câtă vreme n-a fost prins, hoţul rămăsese inspector cinstit...
SANCŢIUNI
Convocaţi la Bucureşti
Directorul general al Autorităţii Rutiere Române, Meluş Coman, a anunţat sancţionarea disciplinară a inspectorilor şi a referenţilor Agenţiei Bihor, trimişi în judecată pentru luare de mită şi abuz în serviciu. "Aveam cunoştinţă de ancheta DNA pentru că ni s-au solicitat o serie de date şi documente, pe care le-am şi furnizat procurorilor. Cei trimişi în judecată vor fi sancţionaţi disciplinar", a declarat Coman.
Săptămâna trecută, inspectorii au fost convocaţi la Bucureşti pentru a li se aduce la cunoştinţă că urmează să fie suspendaţi din funcţii, măsură ce va afecta serios activitatea Agenţiei, care va rămâne cu doar 3 din cei 10 angajaţi. "Vom lua toate măsurile pentru ca activitatea instituţiei să nu fie afectată şi să funcţioneze la parametrii normali", susţine Coman.
De asemenea, în urma anchetei DNA, Coman a decis şi sancţionarea directorului ARR Bihor, Ioan Curpaş (foto) cu suspendarea din funcţie pentru 2 luni, deşi acesta nu era la conducerea instituţiei în perioada în care inspectorii au comis faptele de corupţie. Sancţiunea e cu atât mai ciudată cu cât anul trecut, de pildă, Curpaş a reuşit să aducă ARR Bihor pe locul 1 din ţară, cu încasări de 3,2 milioane lei din sancţiunile aplicate.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.