URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 04 FEBRUARIE 2025
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De curând, prin zona Beiușului au apărut lupii, alți protejați, un fel de pensionari speciali ai regnului animal. Mănâncă vaci, porci, ba chiar și câinii care au curajul să-i latre. Aici treaba este și mai încurcată. Lupii sunt protejați și de ecologiști, dar și de votanții suveraniștilor, dacă aduc adeverință că sunt lupi dacici.
Zic şi eu
Adrian Cris
De vinerea trecută numai proștii, conspiraționiștii și haterii mai pot spune că șeful DGASPC Bihor, Călin Puia - despre care BIHOREANUL a dezvăluit că a patronat furtul unor mari cantități de carne de bizon donate pentru centrele de copii și adulți cu dizabilități, dar transformate în produse din carne de porc, mai ieftine și în cantitate mai mică -, ar fi „ținut în brațe” de cineva, că are „spate” politic, așa cum se laudă, pentru că are carnet de membru PNL (ca și cum în partide, inclusiv în PNL, n-ar fi și lichele).
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre măsurile de reducere a posturilor și eficientizare la Senatul României, care au stârnit vâlvă după ce au fost anunțate de Ilie Bolojan?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Zilele acestea se discută în spațiul public despre demararea, de către unele partide politice, a procedurii de suspendare a Președintelui României. În acest context, este important de înțeles cât de legală (constituțională) și mai ales cât de eficientă poate fi o asemenea procedură.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
28 August 2023, 13:43

Încă un pas pentru ca Oradea să aibă o centură completă, și peste dealurile din nordul orașului

Încă un pas pentru ca Oradea să aibă o centură completă, și peste dealurile din nordul orașului sursa foto Consiliul Judetean Bihor
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După ce Inelul Rutier Metropolitan al Oradiei a fost pus „pe roate”, dar traseul ocolește doar partea sudică a Zonei Metropolitane, legând DN1, DN 76 și DN 79, acesta ar putea fi completat - în urma unui vot exprimat de aleșii din Consiliul Județean Bihor - cu un tronson care să asigure și conectarea între DN1 și DN 19.

De la intrarea în Oradea dinspre Oșorhei, centura metropolitană ar urma să ocolească orașul și pe la nord, prin Paleu și Biharia, până la șoseaua către Satu Mare.

În unanimitate

În reuniunea de luni dimineață a CJ Bihor, aleșii bihorenilor au aprobat, în unanimitate, propunerea conducerii administrației județene de a încheia un parteneriat cu CNAIR pentru realizarea Inelului Rutier Metropolitan de Nord - etapa I, studiul de fezabilitate.

Sub această denumire, proiectul vizează construirea unui nou drum de aproximativ 13 km, care să lege DN 1 Oradea - Cluj de DN 19 Oradea - Satu Mare, prin ocolirea orașului, pornind de la intrarea în oraș din Cartierul Tineretului, continuând prin Podgoria și zona Gheorghe Doja, iar apoi prin Săldăbagiu de Munte, Paleu și Biharia până în DN19.

Liderul parteneriatului ar urma să fie CNAIR, care își asumă derularea procedurii de accesare a fondurilor europene nerambursabile prin Programul Operațional Transport 2021-2027, derularea procesului de prefinanțare, plată și rambursare, precum și contractarea serviciului de audit de siguranță rutieră.

În schimb, CJ Bihor va derula procedura de achiziție a studiului de fezabilitate.

Plângere respinsă

Tot în aceeași reuniune de luni, consilierii județeni au aprobat respingerea unei plângeri prealabile formulate de doi bihoreni, Rusu Dumitru Cristian și Rusu Maria Cristina, împotriva HCJ 158/2023 prin care, în vederea realizării Inelului Rutier Metropolitan de Nord, administrația județeană s-a asociat cu municipalitatea și cu primăriile Oșorhei și Paleu.

Plângerea a fost considerată „neîntemeiată” de juriștii CJ Bihor. Cei doi autori au susținut că respectiva hotărâre de asociere a administrațiilor locale „ridică numeroase probleme de tehnică administrativă”, precum „și serioase îndoieli în privința legalității”, însă juriștii administrației județene au arătat că ea este perfect legală, autoritățile locale având libertatea de a se asocia pentru realizarea unor proiecte, în baza Codului Administrativ și a Legii 273/2006 privind finanțele publice locale.

De asemenea, contestatarii au susținut că proiectul Inelului Rutier Metropolitan de Nord „este lipsit de valențe din punct de vedere al oportunității”, dar și „din punct de vedere al conectivității”, întrucât „proiectul trebuie conectat cu alte proiecte ale CJ Bihor și ale Primăriei Oradea”.

Juriștii administrației județene au răspuns, însă, că IRM de Nord, dimpotrivă, va asigura conectivitatea completă.

Pe de altă parte, CJ Bihor a menționat, în actul de respingere a plângerii prealabile, detaliul că deocamdată traseul exact IRM de Nord nu a fost stabilit.

IRM de Sud, în lucru

Varianta ocolitoare de Nord a Zonei Metropolitane Oradea, care urmează să fie finanțată din fonduri UE, ar completa Inelul Rutier Metropolitan, aflat deja în lucru, și care racordează DN1 Oradea – Cluj, DN76 Oradea – Deva și DN 79 Oradea – Arad.

Această șosea, în lungime de 17 km, pornește din Oșorhei, ocolind sudul Oradiei, Băile 1 Mai, Băile Felix și Nojorid, fiind finanțată din Programul Național de Investiții Anghel Saligny.

IRM sudic a fost împărțit în două loturi, lotul II – de 8 km, între Alparea și Felix - fiind atribuit PORR Construct contra sumei de 81,688 milioane lei, iar lotul I – de 9 km, între Felix și Nojodir – asocierii Asfamixt (Oradea), OPR Asfalt (Timișoara) și Dacia Faber (Cluj) contra sumei de 70,153 milioane lei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Încă un Pas
Sa moară propaganda de ciudă :::::::::::::))))))))))) hai UAI ca mă chiș pi mini di râs ::::::::::::::::))))))))))))))
Postat 30 August 2023, 00:05 de Sandu2100
Din nou un proiect la plezneală.
Inelul rutier ar trebui să se facă după ieșirile din Oșorhei și Cetariu, nu la ieșire din Oradea și prin Săldăbagiu și Paleu, pentru că e de interes dezvoltarea de tip urban, cu extinderea intravilanului și creșterea implicită a nivelul de venituri, atât pentru municipiu cât și pentru comunele limitrofe. Tăierea pur și simplu a periurbanului cu un drum de centură care va fi foarte circulat cu timpul, nu va face altceva decât să limiteze dezvoltarea orașului pe orizontală și să transfere interesele imobiliare rezidențiale dincolo de "centuri". Riscul final este izolarea dezvoltării socio-economice a zonei strict urbane din Oradea.
Postat 29 August 2023, 11:03 de KP
Ori sunt proști... ori sunt proști
Cum să treci cu traficul, care îl consideră mare dacă e nevoie de ocolire, prin cartierul Tineretului????? Sunteți proști???? Este teren viran, adică liber și fără construcții, între Oradea și Osorhei!!!!!!!! Primarul să iasă în teren cu oameni capabili, nu să deseneze cu marcherul pe hartă în primărie.... Chiar și în poză articolului se vede foarte clar ....
Postat 29 August 2023, 09:08 de Taxi-driver
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.8595 RON
  • 1 EUR = 4.9766 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON