URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 24 IANUARIE 2025
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Anul 2025 înseamnă, după trei cincinale, prima absență a lui Ilie Bolojan de la cârma Oradiei și a județului. Dacă lucrurile vor merge bine, e semn că sistemul de lucru al actualului șef al Senatului a fost implementat cu succes. Dacă nu, vom rămâne cu regretul că mandatele lui Bolojan au fost o excepție în administrația publică.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă vine să credeți că, deși conducerea Consiliului Județean Bihor i-a cerut să demisioneze, șeful DGASPC, Călin Puia, a refuzat, sfidător, să facă acest gest de minimă onoare? Că, dimpotrivă, a ales să târască în scandal atât instituția pe care o conduce (unde săptămâna trecută procurorii și polițiștii au descins cu mandat de percheziție fiindcă directorul nu le-a pus documente la dispoziție de bunăvoie), cât și administrația județeană însăși (care i-a deschis și ea o anchetă administrativă)?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre măsurile de reducere a posturilor și eficientizare la Senatul României, care au stârnit vâlvă după ce au fost anunțate de Ilie Bolojan?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Zilele acestea se discută în spațiul public despre demararea, de către unele partide politice, a procedurii de suspendare a Președintelui României. În acest context, este important de înțeles cât de legală (constituțională) și mai ales cât de eficientă poate fi o asemenea procedură.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
28 Aprilie 2017, 08:05

Ieşiţi din "ţigănie": O fundaţie din Oradea a construit 11 grădiniţe pentru copiii romi, unde sunt educaţi şi părinţii acestora (FOTO)

Ieşiţi din 'ţigănie': O fundaţie din Oradea a construit 11 grădiniţe pentru copiii romi, unde sunt educaţi şi părinţii acestora (FOTO) GRĂDINIŢA PENTRU TOŢI. Numărul adulţilor care "frecventează" grădiniţa pentru romi din Ineu tinde să-l egaleze pe cel al preşcolarilor. "Oamenii încep să înţeleagă că investiţia s-a făcut pentru întreaga comunitate şi să priceapă importanţa educaţiei", spune Marian Daragiu, de la Fundaţia Ruhama
Ieşiţi din 'ţigănie': O fundaţie din Oradea a construit 11 grădiniţe pentru copiii romi, unde sunt educaţi şi părinţii acestora (FOTO) PARTE DE CARTE. Până anul trecut, în locuinţa familiei Lingurar n-a existat nicio carte, dar copiii au început să aducă de la grădiniţă tot felul de jucării educative şi cărţi. Poveştile dintre coperţi şi visul că pruncii ei pot ajunge "ca lumea" o fascinează pe Linda Lingurar atât de tare încât le citeşte zilnic micuţilor Marcu şi Samira
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cine n-ar vrea ca ţiganii să nu mai pută, să nu mai cerşească, să nu se mai ţină de furtişaguri? Dorinţa e unanimă, dar puţini sunt conştienţi că "minunea" nu se poate întâmpla peste noapte.

Cei care încearcă s-o transforme în realitate sunt încă şi mai puţini, dar hotărâţi. Sfidând prejudecata că ţiganii nu pot fi civilizaţi, o mână de români şi romi şi-au pus laolaltă voinţa, experienţa şi timpul, iar un guvern european şi o sumă considerabilă de bani, pentru a ajuta sute de familii din această etnie să se emancipeze, frământând cel mai moale aluat: copiii. Reuşita e chiar mai mare, căci le sunt scoşi din ignoranţă şi părinţii.

Raiul pruncilor

Dimineaţă de dimineaţă, 40 de puradei ies din cocioabele ţigăneşti ale Ineului şi se îndreaptă spre staţia de autobuz, de unde sunt duşi spre centrul comunei. Se întâmplă de lunea până vinerea, dar puţini dintre ceilalţi locuitori ai comunei îi văd. Pentru ei, locul de unde pornesc pruncii romilor e, de fapt, "ultima staţie", la marginea aşezării. Capăt de lume.

Supravegheaţi de două femei, copiii - toţi curaţi şi, ciudat, voioşi - urcă în autobuz. Când intră în grădiniţa anume modernizată pentru ei salută şi îşi ocupă locurile în ordine. După ce educatoarele fac prezenţa şi primesc o gustare, care pentru unii rămâne singura ori cea mai bună masă a zilei, urmează puţină joacă, iar apoi "programul". Asistate de cele două femei, educatoarele îi învaţă să se spele, să vorbească româneşte, să deseneze, să cânte, să facă cerculeţe şi bastonaşe, ba pe cei mai mărişori şi să buchisească.

Pentru pruncii romilor, grădiniţa e raiul pe pământ: localul are pereţii albi ca spuma laptelui chiar şi la un an după darea în folosinţă, podelele nu-s din pământ bătătorit, ca în casele lor, ci cu parchet curat, e cald şi luminos, iar Doamna le vorbeşte cu răbdare. Nu-i repede şi nu-i strigă pe porecle, cum erau obişnuiţi.

Amintiri din ţigănie

La fel ca altele două din Şilindru (comuna Şimian) şi Dumbrava (Holod), grădiniţa din Ineu face parte din cele 11 construite ori, după caz, extinse printr-un program a cărui denumire n-o cunosc, poate, nici primarii - "Ready, set, go!" (Pe locuri, fiţi gata, start!). Din 2014, Guvernul Norvegiei i-a alocat 2,8 milioane euro, fiind derulat de Roma Education Fund, o organizaţie cu sediul la Budapesta, în parteneriat cu filiala din Bucureşti, cu Ministerul Educaţiei şi cu alte ONG-uri autohtone, între care Ruhama din Oradea, care a răspuns de cele trei construcţii din Bihor şi de încă una din comuna sălăjeană Crasna.

Marian Daragiu, fondatorul fundației RuhamaFondatorul Ruhama, Marian Daragiu (foto), ştie din experienţa personală că investiţia în educaţie e singura care ajută cu adevărat comunităţile de romi, pe termen lung. Născut într-un cartier ţigănesc din Turnu Măgurele, acolo ar fi rămas dacă în viaţa sa nu ar fi existat "o apariţie providenţială". Văzându-l mai ascuţit la minte, învăţătoarea a insistat ca părinţii săi să se mute din colonie. "Nimeni din Tabon nu ajunsese vreodată la liceu, iar doamna Loghin le zicea alor mei că eu eram capabil. După trei ani, i-a convins". Urmarea? A făcut liceul la Bucureşti şi apoi facultatea de sociologie.

După ani şi ani, Marian a vizitat locul copilăriei şi a înţeles şi mai bine rolul educatoarei: "Mi-am revăzut tovarăşii de joacă, pe Pinţe, Ministru, Dalida, Făgăraş... Toţi arătau mai bătrâni ca mine. Când i-am întrebat din ce trăiesc, unul s-a lăudat că are cal şi căruţă, altul că are doi cai. Mi-am dat seama că, dacă rămâneam în ţigănie, oricât de deştept aş fi fost, aş fi avut, poate, patru cai. Plecând, am câteva zeci la maşină, am familie, casă, profesie... Datorită învăţătoarei şi şcolii".

Bărbatul mai primise o lecţie de viaţă în tinereţe, când lucra voluntar într-o comunitate de romi din Covasna. "Nişte olandezi au venit într-o primăvară cu materiale pentru acoperişuri, dar după ce-au plecat, ţiganii le-au vândut. Toamna, olandezii au adus altele. I-am întrebat de ce şi mi-au spus că o vor face până acoperişurile rămân pe case. După trei ani, romii au început şi să-şi repare singuri casele". Morala? Nu ajunge să ai intenţii ori să faci câte o faptă bună, ci trebuie să perseverezi, chiar dacă roadele apar mai târziu.

Lupta cu birocraţia

Ruhama s-a alăturat proiectului la invitaţia Roma Education Fund, după ce în trecut a participat şi la altele, cel mai important fiind "Toţi la grădiniţă, toţi în clasa I", prin care au fost ajutaţi să frecventeze grădiniţe de vară 8.400 de copii romi, iar 4.000 înscrişi în clasa I.

Proiectul "norvegian" e şi mai amplu, având două componente: una de infrastructură, pentru construirea a 6 grădiniţe noi, de la zero, şi extinderea altor 5 clădiri vechi, iar cealaltă de "resurse umane", pentru instruirea unor membri ai comunităţilor rome. Localităţile au fost selectate după criterii riguroase, de la ponderea ţiganilor în totalul populaţiei la proporţia copiilor cu vârste preşcolare, între 3 şi 6 ani, în rândul celor romi. Aşa a fost ridicată grădiniţa din Şilindru, aşa a fost transformat vechiul cămin cultural dărăpănat din Dumbrava, aşa a fost extinsă grădiniţa din Ineu, astfel că 100 de copii romi din Bihor sunt educaţi acum în cele mai moderne condiţii.

"Cel mai mare obstacol a fost birocraţia. Într-un caz, din fericire nu în Bihor, s-a emis autorizaţia de construcţie abia astă-toamnă, pentru că primăria nu-şi intabulase imobilele. Am început demersurile în decembrie 2014, iar proiectul se încheie vara aceasta, dar totuşi am finalizat tot ce aveam de construit. Şi nu de mântuială!", spune Marian.

Nu ne furăm căciula

De mare ajutor a fost asistenţa tehnică a Băncii Mondiale, care a contribuit cu jurişti, experţi în achiziţii, ingineri, dar şi evaluatori care să măsoare eficienţa proiectului. "Statul român a raportat sute de milioane de euro cheltuite pentru romi, dar banii au fost risipiţi fără rezultate serioase", spune Daragiu. În schimb, în acest proiect, evaluatorii măsoară progresele cu repere clare, comparând evoluţia copiilor care urmează cursurile preşcolare atât cu a celor care nu au ajuns la grădiniţă, cât şi cu a copiilor din comunităţile româneşti sau maghiare majoritare. "Nu ne furăm căciula. Scopul nostru nu e ca nişte copii de ţigani să fie un pic mai răsăriţi decât alţi copii de ţigani, ci să ajungă la nivelul celorlalţi copii", explică Marian.

Cum obiectivul nu poate fi atins fără participarea comunităţilor, în fiecare au fost angajate două persoane care să asigure prezenţa copiilor la grădiniţă şi să le ajute pe educatoare: aşa-numiţii facilitatori comunitari şi mediatori preşcolari. Primii conving părinţii să-şi dea copiii la grădiniţă, îi preiau dimineaţă şi îi însoţesc până acolo, iar după program îi duc acasă şi discută cu mamele. Ceilalţi asistă educatoarele, făcând oficii de traducător şi îndeplinind sarcini de doică, duc copiii la toaletă, îi învaţă să se spele şi să rămână curaţi, să se poarte frumos...

"N-a ieşi avocaţi din ei"...

La început n-a fost uşor, recunosc cele două angajate din Ineu, dar proiectul a ţinut cont şi de părinţi şi felul lor de-a fi. Fiecare familie primeşte lunar un voucher socio-educaţional de 100 lei cu condiţia ca prezenţa copiilor la grădiniţă să fie de minimum 90%, aceştia au programe precum "Toy Library", prin care pot împrumuta acasă jucării educative şi cărţi, iar mamele sunt angrenate în programe ca "Your story" (n.r. - Povestea ta), prin care sunt stimulate să le spună poveşti din cărţile împrumutate, la început după poze, apoi, învăţând alfabetul, prin citire.

Violeta Haraga, mediator"Când le-am zis părinţilor să-şi dea copiii la grădiniţă şi la şcoală mulţi m-au întrebat la ce folos, că n-or ieşi avocaţi din ei. Le-am răspuns «De unde ştii dacă nici nu încerci?»", povesteşte facilitatoarea Cordovan Etelka. Şi, încet-încet, i-a convins. La început, spune mediatoarea Violeta Haraga (foto), părinţii n-au acceptat nici ca pruncii să aducă acasă jucării şi cărţi. "Se temeau că le strică şi vor fi puşi să le plătească. Le-am dus noi, au prins gustul, şi-au dat seama că devin mai deştepţi, că li se deschide lumea, iar acum iau singuri".

Alfabetul şi internetul

Cele două programe, dar şi altele, prin care mamele le ajută prin rotaţie pe educatoare la grădiniţă ori organizează evenimente comunitare, de la serbări până la vizite la Grădina Zoologică şi chiar drumeţii la munte, au ajuns să-i facă pe romi să simtă, cu adevărat, că intră în rândul lumii.

BIHOREANUL a vizitat familia Lindei Lingurar taman în timp ce se ocupa de prunci, iar mama le citea o poveste celor de grădiniţă, Marcu şi Samira. "Preferata lor este «Nu vreau la culcare», dar le plac şi «Capra cu trei iezi» şi altele. Le citesc în fiecare zi", spune femeia, care a urmat opt clase şi, ce-i drept, n-a luat citirea de la zero.

Varga CarmenAltele, însă, cum e Varga Carmen (foto) nu înţelegeau deloc alfabetul până cu un an în urmă. Acum nu doar că şi-a dat copiii la grădiniţă şi le citeşte poveşti, dar şi-a văzut îndeplinit un vis vechi. "Io îs pocăită (n.r. - penticostală) şi am vrut să ajung cândva să citesc Biblia. Am învăţat să citesc, da’ şi să folosesc internetu’. Mi-am scos versuri şi mi-am scris un caiet de cântări", se mândreşte femeia.

Nu ni-i totuna

Dumitru Togor, primar IneuEducatoarea Dana Tonţ spune că rezultatele proiectului sunt absolut pozitive: "Participarea copiilor şi a părinţilor la programe le-a ridicat foarte mult nivelul". La fel şi primarul comunei, Dumitru Togor (foto): "La început am verificat personal prezenţa copiilor, să nu trişeze nimeni. M-am convins că-i treabă serioasă".

De altfel, afirmă edilul, şi pretenţiile comunităţii rome s-au ridicat, aşa că încearcă să le satisfacă pentru că de emanciparea lor depinde, cât se poate de concret, şi viitorul românilor şi ungurilor din Ineu. "Din 4.470 locuitori, aproape 2.000 sunt romi. În 20 de ani vor fi majoritari şi nu ni-i totuna dacă se integrează sau nu. Le băgăm apă, electricitate, le punem asfalt, am convins chiar şi firma de salubritate să intre şi în cartierul lor. Deja 70 dintre ei au contracte de salubrizare", spune primarul.

Cum proiectul finanţat cu fonduri norvegiene se încheie anul acesta, la fel ca omologii săi din Şimian şi Holod, edilul vrea să îl continue prin preluarea în organigrama Primăriei măcar a uneia din cele două persoane angajate ca facilitator şi mediator. Altfel, e conştient că sămânţa lucrată cu atâta trudă se va risipi, şi nimeni nu vrea ca semenii lor să se înece, vorba ceea, ca ţiganul la mal...


PILDA DE APROAPE
Profesor model

Ionel Cordovan, director adjunct Școala din Ineu"Educaţia nu se dobândeşte peste noapte, e rezultatul unui proces care durează ani şi ani. O investiţie în aceşti copii este o investiţie în viitorul nostru. Da, marea majoritate nu vor fi ingineri, dar vor munci ceva, nu vor sta cu mâna întinsă", spune Ionel Cordovan (foto), directorul adjunct al şcolii din Ineu, în subordinea căreia funcţionează grădiniţa pentru romi.

De altfel, întreaga "ţigănie" din comună are în Cordovan un model viu: el însuşi rom, s-a ţinut de carte, a făcut liceul la Oradea şi apoi a intrat la Drept la Bucureşti, şi încă fără să profite de locurile rezervate tinerilor romi. După un an, preocupat de istoria şi cultura propriului neam, a renunţat la Drept şi a absolvit Literele, fiind considerat acum cel mai de vază "produs" al comunităţii. Bărbatul este nu doar director de şcoală, ci şi colaborator al Ministerului Educaţiei şi autor de manuale, iar anul trecut, în colaborare cu un universitar din Bucureşti, al unui ghid de conversaţie român-rom-englez-maghiar.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
toti ii verificati si sunt rezultate deosebite!
ce minciuni!in ce calitate a verificat dl primar?..ati fost in ziua inaugurarii si in rest bun ii Dzeu....nici ISJ-ul nu merge acolo nu sa verifice ,nici in plimbare...
Postat 28 Aprilie 2017, 22:00 de onuta
Un prim pas
Felicitari, de apreciat! Sa speram ca va functiona programul si in clasele primare, copiii debarasandu-se de obiceiurile needucative din mediul social apropiat, familie, nemafiind prolifici de la 14-18 ani, putand fi plasati pe piata de munca; ceea ce este valabil nu doar la etnia roma, si N-E, N-V Romaniei s.a.
Postat 28 Aprilie 2017, 12:45 de bunaziua-oradea
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7792 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON