URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
29 Noiembrie 2022, 11:55

Guvernul aprobă 5.000 de exproprieri pentru reabilitarea și electrificarea căii ferate Oradea - Cluj, proiect de 9 miliarde de lei

Guvernul aprobă 5.000 de exproprieri pentru reabilitarea și electrificarea căii ferate Oradea - Cluj, proiect de 9 miliarde de lei (sursa foto: pixabay.com)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

După ce la începutul acestei luni a fost semnat contractul de finanțare din PNRR, cu peste 9 miliarde lei, a proiectului pentru electrificarea și reabilitarea celor 167 kilometri ai căii ferate Episcopia Bihor – Oradea - Cluj Napoca, Guvernul adoptă azi o Hotărâre pentru aprobarea declanșării procedurilor de expropriere a imobilelor afectate.

Este vorba despre aproximativ 5.000 de terenuri, a explicat BIHOREANULUI secretarul de stat Adrian Foghiș, din Ministerul Transporturilor.

Exproprierile, pe doi ani

Între subiectele aflate pe ordinea de zi a ședinței de Guvern programate marți se află și „Proiectul de HG privind aprobarea declanșării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale situate pe amplasamentul care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea - Episcopia Bihor” aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale: Cluj Napoca, Baciu, Gârbău, Aghireșu, Izvoru Crișului, Huedin, Poieni, Ciucea și Negreni (toate din județul Cluj), Cuzăplac și Almașu (județul Sălaj) și Vadu Crișului, Măgești, Aștileu, Țețchea, Tileagd, Săcădat, Oșorhei, Oradea și Borș (județul Bihor)”.

Contactat de BIHOREANUL, orădeanul Adrian Foghiș, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a declarat că este vorba de aproximativ 5.000 de terenuri care vor fi afectate de lucrări, „fâșii” de câte un metru – doi metri de pe marginea liniei ferate, precum și că procedura de expropriere propriu-zisă va dura circa doi ani.

„Exproprierile vor fi făcute cam în doi ani, deoarece este vorba despre un număr mare de parcele. Sumele de bani cuvenite proprietarilor vor fi consemnate în conturi bancare, însă plata efectivă a lor se va face de-a lungul a doi ani, deoarece exproprierea propriu-zisă trebuie făcută de o comisie din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, CFR și primăriilor”.

Lucrările pot începe

Asta nu înseamnă că lucrările pentru implementarea proiectului vor fi ținute în loc. Conform legii, întrucât este vorba despre lucrări de utilitate publică, după adoptarea Hotărârii de Guvern, echipele de topografi ai antreprenorilor pot intra în teren.

Proiectul pentru Electrificarea și reabilitarea căii ferate Episcopia Bihor – Oradea - Cluj Napoca este cel mai amplu plan de modernizare în domeniul feroviar în România de după 1989.

Finanțat din PNRR, el prevede electrificarea și reabilitarea a 166,7 kilometri de linii, dublarea acestora pe unele tronsoane, precum și reabilitarea și modernizarea unor gări și a echipamentelor feroviare.

Valoarea investiției este de 9,36 miliarde lei (aproximativ 2 miliarde euro), iar investiția a fost structurată pe patru loturi: lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș, lotul 2 Aghireș – Poieni, lotul 3 Poieni – Aleșd și lotul 4 Aleșd – Episcopia Bihor.

Pentru două dintre tronsoane au fost adjudecate licitațiile privind execuția lucrărilor. Pentru secțiunea Poieni - Aleşd (lotul 3), lucrările de proiectare şi execuţie le va face asocierea de firme FCC Construccion - Gulermak - CCN, contra sumei de 2,117 miliarde lei (fără TVA), iar pentru secţiunea Aleşd - Episcopia Bihor (lotul 4) asocierea Webuild SPA - Impresa Pizzaroti & C SPA - SALCEF SPA, pentru suma de 2,416 miliarde lei (fără TVA).

Potrivit CFR, durata de implementare a proiectului este de 42 de luni (proiectare şi execuţie), la finalul lucrărilor urmând ca trenurile să circule cu o viteză de până la 160 km/h.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Sunt mai multe gari/halte pe portiunea Alesd-Episcopia.
Vor fi reabilitate si alea, de unde si valoarea mai mare a investitiei. Unele sunt de evul mediu ca facilitati, e absolut necesara reabilitarea lor. Plus ca pe Alesd-Episcopia, in afara nodurilor din gari, traficul se desfasoara pe o singura linie, se va trece la doua. Trebuie investit in transportul feroviar pentru a mai prelua din traficul rutier. E inadmisibil sa dureze peste 3 ore o calatorie la Cluj.
Postat 30 Noiembrie 2022, 06:54 de User anonimizat
Mie-mi dă "cu virgulă"...
Pentru lotul trei (Poieni - Aleșd, 52 km) s-au licitat 2,117 mld lei + TVA = 2,625 mld lei, adică 50,482 mil lei/km, iar pe lotul patru (Aleșd - Ep. Bihor, 41 km) s-au licitat 2,416 mld lei + TVA = 2,996 mld lei, adică 73,069 mil lei/km. Nu e cam mare diferența între sumele cheltuite pe km între cele două loturi? Întreb doar știind că Aleșd - Ep. Bihor e o linie de cale ferată care e în câmpie, iar Poieni - Aleșd e prin munți. PS: distanța Cluj-Napoca - Ep. Bihor e 158 km, nu 167 km. Pentru verificare, vă recomand: https://mersultrenurilor.infofer.ro/ro
Postat 30 Noiembrie 2022, 03:12 de SMarius
KP aka mama Omida aka CrisDumi
Nu ai văzut în articol ca Bolojan face exproprieri :::)))) 5000 făă , 5000 :::::)))) ești paralela cu viața.
Postat 29 Noiembrie 2022, 19:38 de Sandu2100
Pentru a trage două sârme de-a lungul căii ferate ...
... e nevoie de cca. 5.000 de exproprieri? Fâșii de terenuri? Dar calea asta ferată se electrifică doar, sau are nevoie de o pistă dublă de biciclete în paralel, pentru cazurile în care vor fi întreruperi de curent?
Postat 29 Noiembrie 2022, 17:34 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON