URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În situația în care cererea introdusă nu este timbrată, judecătorul îi va pune reclamantului în vedere că, în termen de maximum 10 zile de la data primirii notificării, are obligația să achite suma respectivă, sub sancțiunea anulării cererii. În această situație, însă, pe lângă plată, cetățeanul mai are două posibilități: fie să conteste modalitatea de stabilire a taxei, dacă aceasta este greșită, fie să formuleze o cerere de ajutor public judiciar, dacă se încadrează în limitele de venit legale pentru a obține această facilitate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
16 Noiembrie 2023, 15:38

Guvernul a dat ultima aprobare pentru Drumul Expres Oradea – Arad. Lucrările pot fi scoase la licitație (VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Guvernul României a adoptat ultima Hotărâre privind realizarea DX Oradea - Arad, ceea ce înseamnă undă verde pentru licitarea lucrărilor finanțate din fonduri europene și guvernamentale, estimate la aproape 2,6 miliarde euro.

Cei 140 kilometri ai șoselei de mare viteză, cât însumează proiectul cu tot cu drumuri de legătură, vor fi executați concomitent pe trei tronsoane, lucrările având ca termen de finalizare doi ani.

În 24 de luni

Potrivit Hotărârii de Guvern adoptate joi pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului Drum Expres Oradea - Arad, finanțarea acestuia se face din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, iar valoarea totală a investiției este prevăzută, cu TVA inclus, la suma de aproape 11,729 miliarde lei (echivalentul a aproape 2,6 miliarde euro).

Din întreaga sumă, valoarea lucrărilor de construcții și montaj propriu-zise urmează să fie de 10,083 miliarde lei (echivalentul a peste 2,24 miliarde euro), diferența până la valoarea totală a proiectului acoperind alte tipuri de cheltuieli, inclusiv pentru exproprierea terenurilor necesare.

Potrivit HG tocmai adoptată, durata de execuție a proiectului este de 24 luni, lucrările fiind împărțite pe trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu – Arad.

„Îngropat” de CNADNR, „înviat” de Bolojan

Proiectul DX Oradea - Arad datează de peste un deceniu, însă fosta CNADNR l-a „îngropat”, fiind readus în actualitate în toamna anului 2020 când, la inițiativa președintelui Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, CJ Bihor și CJ Arad, plus primăriile Oradea și Arad au încheiat un parteneriat, preluându-l de la actuala CNAIR și actualizând studiul de fezabilitate.

DX Oradea - Arad va avea o lungime de 120,47 km, cu profil de patru benzi de circulație, ca o autostradă, față de care îl deosebește lipsa benzii de urgență. Proiectul include și realizarea unui drum de legătură cu orașul Salonta, de 5 km (care va funcționa ca o centură a localității), a unui drum de legătură cu municipiul Arad, de 3 km, și a unuia spre un nou punct de trecere a frontierei româno-ungare (Salonta - Békéscsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totală va fi de 138 km.

DX Oradea - Arad a fost declarat de importanță strategică la nivel european, urmând să contribuie la legătura între nordul continentului, de la Marea Baltică, până în sud, la Marea Egee.

Șantierele, din primăvară

La începutul lunii octombrie, după ce proiectul a obținut toate avizele impuse de lege, președintele CJ Bihor afirma că HG privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economice era așteptată pentru luna noiembrie sau cel târziu decembrie a acestui an, așa încât fie în decembrie, fie în ianuarie 2024 să fie lansate licitațiile pentru execuția proiectului.

În condițiile în care Guvernul a adoptat joi actul normativ, licitațiile pot fi lansate luna viitoare, iar lucrările propriu-zis să înceapă în primăvara anului viitor dacă rezultatele licitațiilor nu vor fi contestate de firmele perdante.

Până atunci, executivul va adopta și o Hotărâre privind exproprierea terenurilor necesare.

Traseul în Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, DX Oradea - Arad va avea o lungime de 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final pe cele ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Șoseaua va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectată cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat în stadiu de finalizare), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand.

De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și apoi va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și de Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și 6 parcări de scurtă durată, precum și 86 de poduri, pasaje, viaducte și structuri casetate (podețe).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
KP aka mama Omida
Când e vorba de Bolojan se știe ca se face, pt ca vedem ce face, si asta ne place.
Postat 17 Noiembrie 2023, 21:37 de Sandu2100
E chiar păcat ca astfel de baliverne să fie promovate ca știri.
Aprobarea de acum a Guvernului PNLSD, pentru drumul expres Oradea - Arad, nu înseamnă o asigurare de finanțare a lucrărilor într-o etapă imediat următoare. Este doar o actualizare a indicatorilor tehnico-economici, necesară pentru ca acest proiect să fie listat ca viitoare intenții și demersuri, pe care România să le includă în planul bugetar european al ciclului financiar de alocări UE din perioada 2027-2034. Asta dacă se va aviza și de către Comisia Europeană. Fără existența certă și exigibilă a unei finanțări, un astfel de proiect se poate licita doar dacă Bihorul, Aradul și Ministerul Transporturilor se angajează la un împrumut bancar, sau dacă s-ar contracta un credit-furnizor, ceea ce este total nerealist. Așa că, aceste baliverne despre ce se va începe azi-mâine chiar, nu arată altceva decât că propagandiștii lui Bolojan vor să se manifeste pe o gheață bine lustruită și foarte alunecoasă, de pe un patinoar unde este încă interzis portul patinelor.
Postat 17 Noiembrie 2023, 08:11 de KP
Termenul e un vis umed a cuiva
Nu văd constructori să facă 140 km de drum în 2 ani. Ar fi frumos, dar nu suntem în Japonia. Ar fi record pt. România!
Postat 17 Noiembrie 2023, 06:41 de Vio_427
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON