URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
27 Octombrie 2023, 11:16

Greu cu bița! Edilii susțin că Oradea e prietenoasă cu bicicliștii, dar au făcut în acest an doar 2,2 km de pistă (FOTO)

Greu cu bița! Edilii susțin că Oradea e prietenoasă cu bicicliștii, dar au făcut în acest an doar 2,2 km de pistă (FOTO) UNA ȘI BUNĂ. După ce a finalizat lucrările la pista de pe bulevardele Nufărul-Cantemir, Primăria a făcut anul acesta o singură pistă nouă, cea de pe strada Ștefan Zweig (foto). Ce-i drept, spre deosebire de alte piste, e ca la carte: suficient de lată, fără să se suprapună cu trotuarele și are marcaj verde la intersecțiile cu alte străzi
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Pe hârtie, Oradea este un oraș ambițios, care investește în coridoare de mobilitate urbană, adică proiecte de infrastructură ce ar trebui să încurajeze transportul public și soluțiile alternative, nu bazate pe autoturisme, ci pe mersul pe jos sau cu bicicletele.

În realitate, orașul pare că se preocupă doar de transportul rutier: în anul 2023, în Oradea s-au amenajat doar 2 kilometri de piste pentru bicicliști, iar când încep să pedaleze, aceștia constată că majoritatea rutelor dedicate lor sunt întrerupte sau suprapuse cu zone pietonale. 

Piste în fragmente

Datele oficiale arată că Oradea are 61 kilometri de piste pentru bicicliști, din care 2,2 km s-au realizat anul acesta. Traseul nou dedicat cicliștilor este cel de pe strada Ștefan Zweig, recent modernizată, care are acum pe partea cu Registrul Comerțului o pistă lată și care, în intersecții, este vopsită în verde, ca să fie mai vizibilă. În capătul dinspre Cantemir, pista se conectează cu un alt traseu de ciclism amenajat recent, cel de pe coridorul de mobilitate Nufărul-Cantemir, însă spre strada Războieni se termină brusc. Și fără vreun proiect pentru continuarea ei...


Rețeaua de piste pentru bicicliști din Oradea, via Google Maps

Oradea mai are și alte exemple de „frânturi” de piste: din Parcul Traian pornește un traseu care duce doar până la capătul străzii Mihai Eminescu, pista de pe lângă Șirul Canonicilor, Parcul Petőfi și magazinul Crișul se termină brusc pe strada Dunării, cea din Silvaș duce doar până la Parcul Brătianu, iar cea de pe drumul nou al Sântandreiului se termină înainte de trecerea peste calea ferată din zona Cazaban.

Traseu scurt are și pista care vine din cartierul Grigorescu și ajunge până la strada Thurzó Sándor. Pe aceasta, Primăria are în plan să o prelungească până la parcul 22 Decembrie. „Lucrăm la un proiect de lărgire la patru benzi a străzilor Atelierelor și Ceyrat, unde vom amenaja și pistă pentru bicicliști”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto). Cel mai probabil, acest șantier va începe abia în 2025. 

Mașinile, pe primul loc

Nu doar traseele scurte îi nemulțumesc pe cicliști. „Pe bulevardele Nufărul și Cantemir, pista este întreruptă la fiecare trecere de pietoni. Primăria trebuia să facă un traseu distinct pentru bicicliști, chiar și semaforizat”, zice un orădean care pedalează des prin oraș.

Când ajunge la intersecția cu strada Ciheiului, biciclistul, la fel ca pietonii, trebuie să se oprească de 4 ori: o dată la trecerea nesemaforizată pe unde trec mașinile care cotesc dreapta pe lângă bisericuță, apoi la două treceri cu semafoare, dar care nu sunt sincronizate, și iar pe banda mașinilor care virează dinspre Ciheiului spre Selgros. În plus, insula dintre cele două semafoare este atât de îngustă, că abia încape o bicicletă! 

Primăria ar fi avut loc să traseze piste și în zona trecerilor de pietoni și ar fi putut să le pună semafoare sincronizate cu trecerea tramvaielor ori a pietonilor, variantă despre care primarul Florin Birta spune acum că... se poate lua în discuție. „Putem trasa pista paralel cu trecerile de pietoni și chiar să punem un semafor pentru bicicliști, dar va fi greu să-l facem funcțional, pentru că în intersecții sunt multe direcții de mers pentru mașini”, zice edilul. Iar deocamdată în Oradea prioritari sunt șoferii...

Promisiuni 

Până la urmă, coridorul Nufărul-Cantemir este un caz fericit: coridorul pe care Primăria îl pregătește în zona Crișul, unde va amenaja un pasaj rutier subteran, nici măcar nu va avea piste pentru bicicliști! În schimb, rețeaua subterană din Centrul Civic va avea una, la suprafață, în continuarea celei care vine dinspre Cantemir. De asemenea, o pistă se trasează și pe strada Meșteșugarilor, acum aflată în reabilitare.

„Regula Primăriei este că, la fiecare proiect de modernizare, dacă locul permite, se trasează piste pentru bicicliști. Pe Bulevardul Magheru s-au studiat mai multe variante, dar pentru că vom crea undă verde pentru transportul public, nu rămâne loc. Soluția va fi să creăm alternative pe străzile din lateral”, spune Florin Birta (foto).

Un asemenea traseu va merge pe strada Dunării, iar Primăria mai caută și alte artere care dispun de suprafața necesară. Pentru asta, ar putea „șterge” locuri de parcare de pe carosabil. „Anul viitor, sunt prevăzute asfaltări pe mai multe străzi din oraș și pe fiecare vom încerca să găsim soluții pentru bicicliști, fie prin desființarea locurilor de parcare, fie prin transformarea străzilor în artere cu sens unic”, mai zice primarul. 

Așadar, deocamdată, bicicliștii orădeni rămân doar cu promisiunea de mai bine...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Pe cand cu bicicleta in Centru?
Pe langa ca sunt fragmentate, pistele actuale sunt facute sa scoata biciclistii din centrul orasului. Fie au rute ocolitoare, fie se intrerup cand ajungi in apropierea zonei centrale, unde sunt exact... zero. Desi declara ca vor sa scoata traficul auto din centru, rute pt. masini se gasesc bine, mersi, in timp ce pt. biciclete nu. Mai mult, pe nici o pietonala, unde s-ar gasi loc pt. piste marcate si izolate corespunzator, nu exista acces pt. biciclete. Din contra, peste tot e interzis. Altfel, poate ca ai prefera sa te duci cu bicicleta in centru si nu cu masina. Primaria, coerenta ca de obicei, ofera facilitati doar automobilului, in timp ce se declara partizana mobilitatii urbane moderne. Nimic nou. Vezi si frecventa mijloacelor de transport in comun si ai imaginea distantei dintre vorbe si fapte.
Postat 29 Octombrie 2023, 00:05 de Musti
Aici sunt Mihăiță " MAI DRAGA "
Care orașe din jurul Oradei, Salonta sau Valea lui Mihai?? Ryanair a plecat pt ca nu a mai fost plătit de CJ , și când a fost plăti ai strigat in gura plină ca de ce platim pt asta, acum ca nu mai sunt curse arunci vina pe CJ, asta se numește propagandă. Repet sa înțeleagă și idioții am zburat de 22 de ori de pe Oradea pe curse externe SI SUNT PASAGERI.
Postat 28 Octombrie 2023, 14:16 de Sandu2100
Unde e sandu aviatorul??
Cumde nu ne explica expertul in aviatie si balustrade de beton, sluga bolovanului, descreieratul internetului, bataia de joc a postarilor, acest Bula , cum sta treaba cu pistele, cum e vina lui Filip a PSD, ca tot altii sunt vinovati. Hai sandule ca iti pute mana a ghidon, si tu visezi sa zbori, unde vrei sa zbori ca esti prea prost sa te bucuri ca ajungi undeva. O sa ramai surprins ca mai exista orase in jurul Oradei sat, care sunt dezvoltate gen Clujul care are intr-o zi zboruri cat Oradea in 2 luni. Oare de ce? Pentru ca acolo sunt oameni educati, nu vinituri si propagandisti analfabeti cum esti tu.
Postat 27 Octombrie 2023, 20:21 de Mihaita
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON