Construită ca sediu pentru Finanțele locale, în 1899, clădirea aflată la capătul străzii pietonale Republicii, cunoscută bihorenilor ca fosta Policlinică Mare, se transformă în sediu pentru administrația județului.
Vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan a prezentat joi stadiul lucrărilor demarate în august 2022 și cu termen de finalizare de 31 de luni, adică la începutul anului 2025.
Lucrări de 7 milioane de euro
„Este un proiect în valoare de peste 7 milioane de euro, a cărui finanțare încercăm să o atragem din fonduri europene”, a declarat Mălan, în timpul conferinței de presă susținute în palat.
Deocamdată, CJ Bihor nu are niciun contract de finanțare semnat și plătește lucrările din bugetul propriu, dar speră să deconteze ulterior lucrările în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență sau în Programul Operațional Regional 2021-2027.
„Lucrările presupun reparații capitale, de la lucrări de consolidare la înlocuirea tuturor instalațiilor existente, a tâmplăriilor care nu mai pot fi restaurate, izolarea termică a fațadei, reparații la învelitoare, recompartimentări, sistem de încălzire nou, inclusiv cu surse regenerabile”, a precizat vicele CJ Bihor.
Licitația a fost câștigată de asocierea firmelor Drum Asfalt, Constructorul Sălard și Drumuri Bihor, în timp ce proiectul a fost semnat de arhitectul Cristian Pușcaș, de la firma locală Novartis.
„Interacțiune simplă și transparentă”
Clădirea, impresionantă prin dimensiuni și stilul ecletic, bogat în ornamente, este un monument istoric în clasa A, cea mai importantă. „Fiind o clădire de patrimoniu, o clădire foarte frumoasă din punct de vedere arhitectural, absolut tot ceea ce se poate păstra se restaurează și rămâne acolo, de la uși, la ornamente, părți din pavaj și toate celelalte componente”, a spus Mălan.
De asemenea, constructorii au amenajat un atelier unde restaurează piesele care au nevoie de intervenții, respectiv refac elemente care nu au putut fi salvate.
La subsol, viitorul Palat Administrativ al CJ Bihor va avea spații tehnice, la parter va fi amenajată o sală pentru relații cu publicul, iar în rest birouri necesare angajaților județului. Sala de ședințe va fi la etajul doi al clădirii.
Zona de relații cu publicul va avea două căi de acces. „De aici, toate materialele care vin se distribuie în instituție și urmează a fi prelucrate, și tot de-aici vor putea fi ridicate”, a spus Mălan, precizând că ambiția este ca cetățenii și funcționarii publici să aibă o interacțiune cât mai simplă și cât mai transparentă.
Noul sediu al CJ Bihor asigură un spațiu suficient pentru toți angajații instituției și, cel mai probabil, în palat se vor muta și angajații unor structuri adiacente, cum este Ecolect Bihor, asociația care gestionează salubritatea din județ.
Piațetă în curte
Tavanul spectaculos, aflat deasupra casei scărilor, cu o pictură impresionantă cu îngeri, va fi și el restaurat, fiind de altfel destul de bine păstrat. Alte elemente din interior au fost distruse, însă, atât în perioada în care clădirea a fost unitate medicală, cât și în ultimii 15 ani, când n-a fost folosită.
„Din păcate, pentru că a fost abandonată foarte mult timp, clădirea a suferit foarte mult din perspectiva ornamentelor, atât la interior, cât și la exterior. Dar există suficiente mărturii în așa fel încât să se poată reconstitui. Singura pată neagră o reprezintă balustrada casei scării principale, unde nu avem niciun fel de martor pentru cum arăta ea”, a declarat arhitectul Cristian Pușcaș.
Mircea Mălan a anunțat și că, într-un proiect diferit, se va lucra și la curtea palatului. „Am discutat cu Primăria Oradea și cu Biserica Romano-Catolică, care deține proprietatea asupra clădirilor din curte și am convenit să se demoleze acele clădiri și în zonă să amenajăm o piață publică”, a spus vicepreședintele județului.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.