Prin voturile aleșilor PNL, Consiliul Local Oradea a aprobat joi organizarea unei licitații atipice, pentru ridicarea unei parcări supraetajate în locul fostei piețe din Nufărul.
Licitația are ca scop găsirea unui investitor privat care să realizeze parcarea, plus spații comerciale la parter, iar Primăria Oradea să plătească costul parcării în rate egale vreme de 10 ani.
Constructorul va rămâne în schimb cu spațiile comerciale, care nu vor intra în costul de achiziție a parcării. PSD-iștii din opoziția locală spun că la mijloc ar fi „o afacere” și au avut un schimb de replici pe tema aceasta cu primarul Florin Birta.
Parcarea acum, plata mai târziu...
Prin proiectul adoptat joi cu voturile PNL-iștilor, în timp ce PSD-iștii s-au opus, iar UDMR-iștii s-au abținut, s-a decis că municipalitatea orădeană va organiza o licitație publică „pentru constituirea dreptului de superficie cu titlu oneros asupra terenului în suprafață de 4.247 mp (...) în vederea construirii unei parcări etajate cu spații comerciale la parter”.
Concret, Primăria Oradea caută un investitor care să preia terenul fostei piețe din zona str. Nufărul - str. Nicolae Șova și să ridice, în trei ani, o parcare supraetajată, plus spații comerciale. În cei trei ani, investitorul va trebui să-i plătească municipalității un tarif de 40 lei / mp / an pentru terenul respectiv.
După ce construcția va fi finalizată, se va face un raport de evaluare, iar Primăria Oradea va cumpăra strict „partea de imobil reprezentând parcare destinată locuitorilor din zonă”, plătind-o în rate egale vreme de 10 ani, în timp ce investitorul va rămâne cu spațiile comerciale de la parter și cu unele locuri de parcare aferente acestora. De asemenea, investitorul va putea să cumpere terenul de sub spațiile respective.
„Această parcare nu va fi operată de către privați, ci de Primăria municipiului Oradea”, a spus primarul Florin Birta în ședința CL.
Este pentru prima oară când Primăria Oradea încearcă o astfel de schemă pentru a realiza o parcare în oraș, după ce, până acum, acestea (ex: Voința, Brașovului etc.) au fost amenajate prin ADP Oradea, finanțarea fiind făcută prin credite „trase” de municipalitate.
„O afacere interesantă”
Noua schemă de amenajare a unei parcări în zona Nufărul, una în care nevoia pentru parkinguri este mare, mai ales după reamenajarea Bulevardului Nufărul - Cantemir prin desființarea locurilor de parcare, a stârnit discuții aprinse în plenul Consiliului Local Oradea.
Reprezentanții PSD au susținut că această modalitate nu ar trebui aplicată, fiindcă Oradea va trebui să achite „două profituri”, unul către investitor și unul către firma constructoare, și fiindcă municipalitatea nu va avea control asupra costurilor și calității invesiției.
Adrian Madar, liderul grupului PSD din Consiliul Local Oradea, a spus că, în loc de „un proiect interesant”, va numi inițiativa ca „o afacere interesantă”.
„Avantajele investitorului sunt considerabile”, a spus Madar, detaliind că „va face parcarea pe banii municipalității” și, în plus, „pentru 100.000 de euro va putea să deruleze un business într-un loc cu un vad comercial foarte bun”. „Principala problemă din punctul meu de vedere este aceea că nu știm astăzi cât ne va costa acea parcare. Conform studiului de fezabilitate, ea ne costă 6,4 milioane de euro. Nimic nu ne poate garanta ca la momentul când va fi fost gata n-o să fie 7 sau 10 sau 20... Nu ne-ați prezentat promisiunea de vânzare-cumpăre în care municipalitatea să poată să impună clauze care să o protejeze de un eventual preț exagerat de mare pe care investitorul l-ar putea cere pentru munca lui”, a spus Madar, adăugând că „niciun om de afaceri nu va intra în business-ul acesta dacă nu simte că va avea profit”.
Discuții despre „bani frumoși”
Liderul consilierilor PSD a spus că în continuare municipalitatea ar putea apela la Administrația Domeniului Public, prin care s-au mai construit parcări subterane sau supraterane în Oradea, și nu la astfel de „experimente”.
La rândul său, consilierul Liviu Sabău Popa a spus că „nu aș putea vota niciodată un astfel de material” și a adăugat că, la ora actuală, municipalitatea orădeană are un excedent bugetar de 27 milioane lei și un indice scăzut al datoriei publice, de 7,3%, astfel că ar putea să ia un credit și să facă singură parcarea, așa cum le-a făcut și pe celelalte din Oradea.
„Avem ADP-ul, care are experiență cu celelalte parcări, unde lucrurile au decurs bine spre foarte bine; bineînțeles, lucrurile sunt perfectibile. Nu văd de ce, pe lângă constructor, care realizează un profit, ar trebui să introducem încă un intermediar al constructorului, care să-și pună încă un profit peste profitul constructorului, cu care să vândă clădirea Primăriei”, adăugând că municipalitatea nu va putea controla „calitatea lucrării” și că „cineva ar putea face niște bani frumoși”.
Discuții aprinse
PSD-iștii au primit un răspuns sarcastic din partea primarului Oradiei, Florin Birta, care totuși a adus apoi și contrargumente. „Îmi place că ați început cu un adevăr”, i-a spus Birta lui Sabău Popa, arătând că acesta și-a „contrazis un coleg, care într-o conferință de presă spunea că Oradea are un grad de îndatorare uriaș”. „Vă rog să mai discutați între dvs. și, când ieșiți public, să vă reglați discursurile...”, a adăugat Birta.
Cât despre motivele acestui experiment, pe lângă cele prezentate în proiect, Florin Birta a spus că, pe de o parte, orașul vrea să „atragă” bani privați în dezvoltarea Oradiei și, pe de alta, că parcarea ar putea fi gata astfel mult mai repede decât printr-o investiție tradițională.
„Pentru orice administrație publică locală, atragerea banilor privați în dezvoltarea orașului trebuie să fie o prioritate. Cred că acest experiment va fi de succes, mai ales având în vedere că acolo trebuie să construim cât mai repede o parcare, pentru că, prin modernizarea bulevardului Nufărul-Cantemir, s-au desființat foarte multe locuri de parcare”, a spus edilul.
Primarul a arătat că și prin contractarea de credite municipalitatea plătește dobânzi, deci nu e soluția ideală. „Vă explic pe înțelesul dvs. La celelalte parcări, toate pe care le construim - Iosif Vulcan, de la Județean, celelalte parcări pe care le-a construit ADP-ul - știți cum s-au construit? Prin credite. Deci acest dublu profit pe care-l invocați aici a fost la fiecare construcție. O dată am plătit dobânda pentru credit și o dată am plătit profitul constructorului. E același lucru”, i-a spus Birta lui Sabău Popa.
Ulterior, primarul a adăugat, chestionat de BIHOREANUL, că Primăria Oradea va trebui să aprobe, într-o etapă ulterioară, proiectul tehnic al investiției, deci va avea un control asupra costurilor acesteia.
Ședința de joi a Consiliului Local Oradea. Contrele legate de viitoarea parcare, de la 1.04.00:
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.