Compania Erbașu Construcții, care a câștigat încă în 2023 licitația pentru construirea secțiunii de 26 km dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău a Autostrăzii Transilvania, a primit de la CNAIR ordinul de începere a lucrărilor de execuție.
Constructorul are 18 luni pentru a le finaliza, termenul de punere în circulație fiind data de 20 iulie 2026, însă bucata de șosea va avea o utilitate redusă căci CNAIR amână să acorde permisiunea de construire a lotului Chiribiș – Biharia asocierii dintre Precon Transilvania și Citadina 93 Galați.
De luni
Luni, 20 ianuarie, Erbașu Construcții va relua lucrările pentru construirea lotului Chiribiș – Suplacu de Barcău al Autostrăzii Transilvania, a declarat, miercuri, pentru BIHOREANUL, Călin Roman, director în cadrul companiei.
„CNAIR ne-a informat în ultima zi a anului trecut, pe 31 decembrie, că a emis ordinul de începere a lucrărilor cu începere din data de 20 ianuarie”, a spus Roman, care a adăugat că în prima zi a săptămânii viitoare lucrările vor începe efectiv. „Am avut 6 luni pentru proiectare, pe care am predat-o și care a fost aprobată, iar pentru execuție avem 18 luni. Data pentru finalizarea lucrărilor și darea în funcțiune este 20 iulie 2026”, a precizat directorul Erbașu Transilvania.
Licitație din 2023
Compania Erbașu Construcții a câștigat licitația pentru proiectarea și execuția autostrăzii pe cei 26,53 km dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău încă în septembrie 2023, însă din cauza unor contestații CNAIR a semnat contractul abia în primăvara anului trecut.
În august 2024, de altfel, Erbașu Construcții a început organizarea de șantier în așteptarea ordinului de începere a lucrărilor, mobilizând în teren circa 300 de utilaje și construind o stație de betoane și una de preparare a asfaltului.
De notat, de asemenea, că Erbașu a câștigat licitația din septembrie 2023 pentru suma de 884,12 milioane lei, după ce anterior, în 2020, câștigase pentru același lot o altă licitație, pentru suma de 542,956 milioane lei, dar CNAIR nu i-a mai semnat contractul.
Biharia – Chiribiș, în suspensie
Chiar dacă Erbașu va încheia la timp lucrările pe tronsonul Chiribiș – Suplacu de Barcău, în Bihor autostrada nu va putea fi utilizată decât între aceste două localități, iar asta deoarece anul trecut CNAIR a emis asocierii Precon Transilvania – Citadina 93 abia cu începere din mai 2025 ordinul de începere a lucrărilor pe lotul de 28,55 km dintre Biharia și Chiribiș, care ar lega-o de tronsonul Borș – Biharia, finalizat în 2020.
Așa cum BIHOREANUL a mai arătat, CNAIR și Ministerul Transporturilor l-a „pedepsit” în acest fel pe afaceristul orădean Beneamin Rus, care controlează Precon Transilvania, pentru că a deschis Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere un proces pentru rezilierea în 2020 a contractului anterior încheiat în 2020 pentru același lot, cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor (ambele din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings (București).
Șantaj și răzbunare
Rezilierea din 2022 a fost motivată de CNAIR prin faptul că această asociere a solicitat suplimentarea cu 130 milioane lei a contractului din 2020, încheiat pentru suma de 326,51 milioane lei, iar asta ca urmare a unei expertize ce indica necesitatea unor lucrări suplimentare neprevăzute în caietul de sarcini.
Culmea, necesitatea acestor lucrări a fost recunoscută de aceeași CNAIR, ele fiind cuprinse în caietul de sarcini al noii licitații, câștigate de Precon Transilvania – Citadina 93 pentru 877,779 milioane lei (fără TVA), adică dublul sumei din contractul reziliat.
BIHOREANUL a dezvăluit că inclusiv ministrul Sorin Grindeanu a „negociat” cu Beneamin Rus cerându-i să retragă procesul intentat CNAIR, în urma căruia Compania ar putea plăti despăgubiri uriașe firmelor, iar pentru că patronul grupului Selina a refuzat, contractul cu noua asociere a fost semnat cu întârziere, iar ordinul de începere a lucrărilor i-a fost dat în primăvara anului trecut abia pentru luna mai a acestui an.
Deși solicitat de BIHOREANUL să lămurească presiunile cu iz de șantaj, ministrul Grindeanu nu a făcut acest lucru, la fel procedând și CNAIR și Ministerul Transporturilor, care au ignorat pur și simplu cererile scrise ale publicației.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.