De la începutul acestui an, după sistemele E factura și E transport, în România a devenit operațional și sistemul E sigur, care presupune sancționarea abaterilor rutiere ce sunt constatate prin intermediul unui sistem de camere fixe amplasate pe autostrăzile și drumurile patriei.
Legea pentru E sigur a fost adoptată la finalul anului 2022 și a prevăzut ca sistemul să devină funcțional în doi ani de la adoptare, adică exact la începutul anului 2025.
Deocamdată, sistemul se aplică doar pentru testare pe autostrăzile A1 și A2, precum și în județul Vrancea, însă este doar o chestiune de timp până va fi operațional și în zona noastră.
Potrivit legii, E Sigur procesează automat datele de monitorizare a traficului rutier colectate şi creează semnalări privind: a) posibila încălcare a normelor de circulaţie pe drumurile publice sau posibila prezenţă în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară; b) posibila prezenţă în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri.
Așa cum am arătat și la momentul adoptării legii, prin E Sigur se pot verifica: a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum; b) interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare; c) semnificaţia culorii roşii a semaforului; d) interdicţia de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată; e) trecerea la nivel cu calea ferată; f) interdicţia de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
În plus, printr-o Ordonanță de Urgență de la mijlocul anului 2024 s-a stabilit și că Poliţia Română are dreptul de a prelucra datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes judeţean şi local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează. Conform legii noi, camerele vor fi instalate și operate de administratorii drumurilor publice, iar Poliția va putea să folosească imaginile care surprind încălcări ale legislației rutiere pentru a aplica sancțiuni. Cu alte cuvinte, în curând vom fi „verificați” pe aproape toate drumurile din țară.
Urmează să vedem cum se va aplica noul sistem în practică și dacă acesta se va dovedi eficient, mai ales în condițiile în care sistemele asemănătoare bazate pe camere au cam înlocuit celebra „pândă” prin tufișuri a agenților rutieri de modă veche, în toată Europa civilizată. Dar cum la noi toate rețetele occidentale se aplică un pic „altfel”, s-ar putea să avem surprize...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.