Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat, vineri, în cadrul unei conferințe de presă susținute împreună cu directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cristian Pistol, a lucrărilor de construire a drumului expres Oradea - Arad, proiect scos de la naftalină în 2021 de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan.
Potrivit lui Grindeanu, prețul total estimat al lucrărilor va fi de 8,5 miliarde lei plus TVA.
Pe 3 loturi
„Astăzi lansăm în licitație contractul (n.r. – de fapt, contractele) pentru execuția Drumului Expres Arad – Oradea (120,47 kilometri). Contractele pentru construcția celor 3 loturi ale acestui drum de mare viteză au o valoare totală estimată de 8,5 miliarde lei (fără TVA)”, se arată pe contul de Facebook al ministrului Transporturilor.
Execuția proiectului DX Oradea – Arad, care însumează în total aproape 140 kilometri, este licitată pe tronsoane.
Lotul 1, de 33,7 km, este cuprins între Oradea și Salonta, la acesta adăugându-se un tronson de 5,3 km ca drum de legătură între DN 79 Oradea – Arad și Salonta, acesta urmând să funcționeze ca centură a municipiului.
Lotul 2 va avea 39,7 km între Salonta și Chișineu Criș, cu încă 10 km „drum de legătură până la granița cu Ungaria”, adică până la un nou punct de trecere a frontierei ce va fi construit în Salonta.
Lotul 3, de 47,07 km, va fi între Chișineu Criș, la care se adaugă încă 2,9 km ai unui drum de legătură cu Zona Industrială Arad Vest.
„Construcția este finanțată prin Programul Transport 2021-2027, iar fiecare contract trebuie finalizat în maximum 24 luni”, a mai precizat ministrul Transporturilor.
Proiectul DX Oradea – Arad include și construirea a 12 noduri rutiere, a 4 centre de întreținere și a 86 poduri și podețe.
Proiectul se realizează prin parteneriatul dintre Consiliul Județean Bihor, CJ Arad, primăriile Oradea și Arad, CNAIR și Ministerul Transporturilor.
Traseul în Bihor
Așa cum BIHOREANUL a mai scris, proiectul DX Oradea - Arad datează de peste un deceniu, însă fosta CNADNR l-a „îngropat”, fiind readus în actualitate în toamna anului 2020 când, la inițiativa lui Ilie Bolojan, CJ Bihor și CJ Arad, plus primăriile Oradea și Arad au încheiat un parteneriat, preluându-l de la actuala CNAIR și actualizând studiul de fezabilitate.
Pe teritoriul județului Bihor, DX Oradea - Arad va avea o lungime de 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final pe cele ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.
Șoseaua va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectată cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat în stadiu de finalizare), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand.
De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și apoi va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și de Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.
În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.