Aşa cum arătam în urmă cu câteva săptămâni, una dintre priorităţile Ministerului Justiţiei este utilizarea digitalizării în folosul actului de justiţie. Ca atare, beneficiind de ceea ce s-a făcut pe plan local de către unele Curţi de Apel, s-a demarat proiectul Dosarului Electronic Naţional, care va trebui să fie utilizabil în întreaga ţară de la 1 ianuarie 2022.
Mai precis, pe baza celor patru aplicaţii locale de dosar electronic, respectiv cele dezvoltate în ultimii ani de Tribunalul Arad, Tribunalul Argeş, Curtea de Apel Cluj şi Curtea de Apel Bacău, specialiştii care le-au creat, împreună cu cei ai Ministerului Justiţiei, vor realiza o unică aplicaţie naţională, cu respectarea condiţiilor de siguranţă impuse de specificul materiei.
Ce înseamnă, concret, acest lucru? În primul rând, orice justiţiabil va putea să îşi consulte online dosarul. Pentru aceasta, se va loga cu un cod primit prin SMS şi va putea să vadă întregul conţinut. Dacă îşi va da acceptul, i se vor comunica citaţiile şi unele acte din dosar, inclusiv hotărârea judecătorească, în format electronic, cu respectarea unor standarde care să confirme remiterea efectivă a acestora.
De asemenea, în măsura în care se va loga cu acel cod primit prin SMS (altul la fiecare logare), un avocat va putea să îşi consulte toate dosarele în care este implicat.
Atât avocatul, cât şi justiţiabilul vor putea trimite toate actele de procedură prin email, evitând astfel costuri de tipărire a documentelor, precum şi taxele poştale.
Nu în ultimul rând, toate cele expuse pe scurt mai sus se vor petrece în acelaşi mod în toată ţara, asigurându-se simplitatea şi predictibilitatea organizării administrative a justiţiei.
Digitalizarea nu înseamnă, însă, că se va renunţa la procedura de astăzi. Pur şi simplu, dosarul electronic este o facilitate care va fi utilizată doar de cetăţenii care îşi doresc. Pentru toţi ceilalţi, precum şi pentru cei lipsiţi de resurse electronice specifice, actualele proceduri de comunicare a actelor rămân pe deplin aplicabile.
Cu o nuanţă, totuşi. Nu cred că se va putea reproşa ceva dacă procedura digitală va fi obligatorie pentru autorităţile statului român. Până la urmă, acestea nu cred că se pot plânge de lipsă de internet, iar obiceiurile de tip printare şi scanare ulterioară "pentru ca să se prindă ştampila" pot deveni istorie…
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.