URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 14 SEPTEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Fosta a doua armată a țării, CFR-ul, a ajuns într-o stare jalnică. Firma e cu datorii uriașe la bugetul de stat, dar managerii prosperă și primesc bonusuri de performanță. Salariile s-au mărit simțitor la toate nivelurile, la fel cum a crescut și stratul de jeg pe garnituri. Locomotivele se aprind pe traseu, dar și pălinca în mecanicii de locomotive. Nașii se uită urât la tine dacă faci imprudența să cumperi bilet, iar întârzierile sunt atât de mari încât instituția pare că nu a ieșit din Evul Mediu...
Zic şi eu
Adrian Cris
De-o vreme, televiziunile de știri sunt toată ziua cu Bolojan în gură. Cu cât omul tace despre sine cu mai multă încăpățânare, cu atât mai abitir îl pomenesc ceilalți...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cum vi se pare decizia municipalității de a investi 400.000 de euro într-un concert Andrea Bocelli la Oradea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
O asemenea reglementare exista și înainte, însă doar cu privire la cazurile de violență familială (sau domestică, cum îi spunea actul normativ), ordinele de protecție provizorii „domestice” fiind foarte des întâlnite în practică. Ceea ce au făcut, de fapt, guvernanții noștri acum a fost „extinderea” aplicării acestor dispoziții legale și la situațiile în care nu există o legătură de rudenie sau conviețuire între victimă și agresor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
29 August 2024, 18:45

Consultare publică: Bolojan prezintă trei variante ale viitorului Inel Metropolitan de Nord al Oradiei (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La trei luni după alegerile locale, precedate de o campanie în care locuitori din Podgoria, dar și politicieni din USR și din PSD au susținut că Ilie Bolojan intenționează să impună construirea Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei prin cartier, președintele Consiliului Județean a prezentat aleșilor bihorenilor trei variante de traseu desprinse din studiul de fezabilitate, niciuna nefiind cea acuzată de protestatari.

După ce toate trei variantele vor sta în consultare publică, două vor fi supuse unei analize multicriteriale, iar una va fi cea definitivă.

Spuneți-vă părerea!

Bolojan a prezentat cele trei variante la finalul ședinței de joi a CJ Bihor, afirmând că face acest lucru în urma controverselor din campanie și pentru a informa atât consilierii, cât și publicul, care va avea la dispoziție două săptămâni pentru a consulta concluziile studiului de fezabilitate realizat de firma Term SRL.

„În urma analizării proiectului, putem supune consultării publice, în următoarele două săptămâni, trei variante”, a spus președintele CJ Bihor, adăugând că după consultare vor urma „validări în comisiile Companiei de Drumuri și, în urma acestor discuții, pot să apară modificări”, în sensul că limitele variantelor de traseu ar putea „să fie mișcate cu 20 – 30 metri” față de cele prezentate în studiul de fezabilitate.

Varianta 1, cea mai apropiată de Podgoria

Una dintre cele trei variante prezentate de Bolojan, evidențiată pe harta de mai jos cu culoarea verde (T1), ar urma să pornească din zona Cartierului Tineretului, așadar de la intrarea în Oradea dinspre Oșorhei, să traverseze Crișul Repede în dreptul Uzinei de Apă, în aval de barajul existent în zonă, să urce dealul Podgoria și să continue pe la marginea pădurii, ocolind localitățile Săldăbagiu de Munte și Paleu, pentru a ajunge apoi în centura Biharia prin drumul de legătură cu Paleu (ambele aflate în lucru).

Această variantă, de 17,1 km, a spus șeful CJ Bihor, „prezintă avantaje și dezavantaje”, în prima categorie fiind faptul că IRM de Nord ar putea fi conectat direct la centura Oradea. În ce privește dezavantajele, acestea ar fi multiple, și anume că ar putea să nici nu obțină avize de mediu și din partea Companiei de Apă Oradea, dat fiind că șoseaua ar traversa zona de protecție a Uzinei de Apă și, pentru că zona este mai joasă, inundabilă, ar fi necesară și construirea unui viaduct de 800 metri, mai lung decât cele de pe centura Beiuș, deci costurile ar fi foarte mari. În plus, a mai subliniat Bolojan, această variantă ar însemna ca șoseaua să intre și într-o „zonă de liniște”, ceea ce este de evitat.

Varianta 2, mai spre Oșorhei

O a doua variantă (T2, de 16,4 km și evidențiată grafic pe hartă cu culoarea albastră) prevede „două opțiuni de plecare a viitorului Inel Metropolitan de Nord de pe teritoriul comunei Oșorhei”, și are două subvariante.

Cea dintâi (T2A) ar porni de la ieșirea din Oradea spre Oșorhei și să ocolească această localitate, iar cealaltă (T2B) din intersecția șoselei naționale cu drumul comunal spre Fughiu.

În oricare dintre aceste două subvariante, viitorul IRM de Nord ar urma să urce apoi spre Fughiu circa 100 de metri pe drumul comunal, după care să ocolească această localitate și să vireze la spre Oradea, să traverseze Crișul Repede în amonte de baraj, apoi să treacă printr-o zonă nelocuită din cartierul Podgoria, spre pădure, să se suprapună cu o stradă neasfaltată pe circa 200 de metri, evitând intrarea pe un teren protejat ca sit Natura 2000, după care să ocolească localitățile Săldăbagiu și Paleu și să intre în centura Biharia.

A doua subvariantă, a subliniat Bolojan, mai depărtată de Oradea, ar avea impactul social cel mai scăzut.

Varianta 3, de dincolo de Oșorhei

O a treia variantă de traseu a viitorului Inel Metropolitan de Nord (T3, de 17,6 km, marcată pe hartă cu roșu) prevede ca acesta să pornească tot din DN 1, de dincolo de Oșorhei, aproximativ din dreptul stației de carburanți Lukoil, traversând Crișul Repede și un canal de fugă, urcând apoi spre capătul estic al cartierului Podgoria, unde, a spus Bolojan, „s-ar suprapune puțin cu o stradă”, pentru ca apoi să urce ocolind localitățile Săldăbagiu și Paleu, spre centura Biharia.

Bolojan a mai precizat că lungimea celor trei variante de traseu este cuprinsă între 15 și 17 km, iar despre costuri că încă nu pot fi estimate.

Concluziile studiului de fezabilitate urmează să fie supuse consultării publice, timp de două săptămâni.

Până la data de 12 septembrie, toți cei interesați pot consulta documentația pe site-ul CJ Bihor și să trimită apoi opinii, recomandări și sugestii pe adresa de e-mail registratura@cjbihor.ro sau pe adresa poștală, Parcul Traian nr. 5, Oradea, cu mențiunea „Propuneri Inelul Metropolitan de Nord”.

„Variantele pot suferi modificări”

Președintele CJ Bihor a precizat că după perioada de consultare urmează ca administrația județeană să analizeze aceste variante cu Agenția de Mediu, CAO, CNAIR și cu primăriile celor trei unități administrativ-teritoriale ce vor fi străbătute de șosea, și anume Oșorhei, Paleu și Oradea, iar la final va fi făcută o analiză multicriterială, în care va conta complexitatea tehnică, costurile, impactul de mediu și cel social.

„Aceste variante pot suferi modificări după primirea tuturor observațiilor și în funcție de soluțiile tehnice. Drumul va fi proiectat conform standardelor unui drum național și ar trebui ca la finalul anului să avem un traseu stabilit și costuri estimative. Acest Inel va închide rețeaua de drumuri din Zona Metropolitană: Centura Oradea, Inelul Metropolitan de Sud și noile centuri construite de Consiliul Județean Bihor. În felul acesta, conectivitatea zonei de nord a Oradiei și mobilitatea din această zonă vor fi mult îmbunătățite”, a spus președintele Consiliului Județean.

„Cu cât politizăm mai puțin, cu atât îl realizăm mai repede”

Reacțiile opoziției din CJ Bihor după prezentarea făcută de Bolojan au fost echilibrate.

Borsi Lorant, CJ Bihor

Liderul grupului UDMR, Borsi Lorant (foto sus), a ținut să anunțe, „ca informare, că grupul UDMR exclude din start un traseu care trece prin Podgoria”. Lăudând faptul că în niciuna din cele trei variante șoseaua nu va trece prin Săldăbagiu de Munte și Paleu, Borsi a spus că „foarte bine, dar să ocolim și Oradea la fel”.

La rându-i, liderul grupului PSD, Bujor Chirilă (foto jos), a cerut „la fel”: „Sugestia noastră ar fi să se pună un accent cât mai mare pe impactul social, care să fie cât mai mic”.

Bujor Chirilă, consilier județean Bihor

Fără a intra în polemici sau a-i contrazice, președintele CJ Bihor a subliniat că administrația județeană „nu vrea să meargă pe o variantă sau alta, pentru că datele vor rezulta din analize”.

„Cu cât politizăm mai puțin acest proiect, cum s-a întâmplat și în cazul altor proiecte, cu atât putem să-l realizăm mai repede. Dacă punem paie pe foc, cum s-a întâmplat, nu facem decât să avem niște desene frumoase pe hârtie, dar atât. Trebuie să ținem cont de ce vor spune specialiștii”, a spus Bolojan.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
sanduivanov aka vasi13
E mulți idioți ca tine, este mulți si multe. Dar la Oradea sunteți pe nicăieri. Observ ca Bolojan și Birta nu au făcut pact cu PSD , si ieșiți la atac ca hienele ::::))))) unde a-ți fost dupa locale, nu prea a-ți comentat *::::))))
Postat 30 August 2024, 22:01 de sandu1260
@sandu bulangiil
Atst stie Bolojan. In rest Oradea tot un oras mort e, care se depopuleaza masiv. Dar prostii cs tine numai centuri stiti. Spune-i la ma-ta ca se face centura, o sa se bucute, isi extinde afacerea
Postat 30 August 2024, 19:59 de vasi13
Stie Bolojan cum trece centura prin mijloc
Va fi ales cel mai prost traseu. Acel taseu ce va necesita 10 ani de ajustari si tocat bani. Acel traseu ce ve necesita demoalri, sau care va trece cel mai apropae sau printre case.
Postat 30 August 2024, 19:40 de sanduivanov
La Alba Iulia începe proiectarea unei centuri care va avea patru benzi, piste de biciclete și trotuare
https://alba24.ro/la-alba-iulia-incepe-proiectarea-unei-artere-noi-centura-de-sud-va-avea-patru-benzi-piste-de-biciclete-si-trotuare-1043304.html
Postat 30 August 2024, 12:24 de pinonel
Vasi unde ești
Tu nu vezi ca mai face Bolojan un drum ceva ::))))
Postat 30 August 2024, 10:09 de Sandu2100
Inelul!
In sfirsit stim de ce Bittman si baietii ocolesc Orade!Inelu...unde i inelul?La Birtin pe magistrala,caii latra ..cainii zboara !Mai..mai..!
Postat 30 August 2024, 09:50 de grigore
De precizat un lucru important.
Pentru varianta T2 (B) există chiar, în bună parte, ridicări topografice realizate în perioada 2006-2007, care se află implicit atașate la ... proiectul Aparegio. "Valiza" pe role, cu toate planșele, schițele și planurile proiectului, le are consultantul din București pentru apă și canalizare, lipit de CAO din acea perioadă deja. Unul ca Bolojan le poate obține tot așa cum consultantul le-a preluat ... adică gratis.
Postat 30 August 2024, 08:58 de KP
Surprinzător este că acest subiect se dezbate între amatori.
Acest traseu trebuie discutat strict între decidenții de acum și cei care au gândit întregul traseu în urmă cu aproape două decenii. De fapt, există un plan de concept din vremea aceea, care se află în sertarul lui Bolojan. El se face că dezbate subiectul cu toți consilierii județeni, unul mai paralel decât altul în domeniul mobilității și corelării cu infrastructura existentă de trafic, dar are deja în cap ce va face. Pariez pe traseul T2 B, care poate lega direct și firesc atât conexiunile cu drumurile naționale cât și cu cele date în folosință în ultima perioadă, la care se adaugă facilitățile de bugetare, dependente de deciziile finanțatorilor. Poate n-ar fi rău ca Bolojan să spună ce prevede conceptul de inel metropolitan la care a avut acces în 2007 deja, pe vremea când doar se pregătea să fie "cârmaci" la Oradea și ulterior la Bihor.
Postat 30 August 2024, 08:49 de KP
T2 mi se pare cea mai faina varianta
Nu e un drum plin de curbe ca si T1, se conecteaza la centura Osorhei ca si T1, ceea ce lipseste la T3, si se apropie mai tare de zonele deja construite care au nevoie de acces, mai ales daca include A si B intr-una si ofera inca un bulevard major in nordul Osorheiului pe varianta A. E distractiv, cand ai memorie mai lunga de 2 zile cum tot scandalul politic din campanie prezenta apocaliptic spiritelor ca sa le aprinda ca asta e centrua finala in poza USeReului, sa nu il credeti pe Bolojan, ptr ca azi sa aflam ca defapt sunt 3 variante, nu una, si toate 3 diferite de fierul incins din campanie, si nici astea nu sunt chiar definitive si se pot ajusta.
Postat 30 August 2024, 07:33 de unu
..................
:))) pai acel T3 te duce pe DN1 (super aglomerat) apoi pe centura Oșorhei ( care va fi noul DN1 deci și acela super aglomerat) E doar schiță dar deja pare un traseu de evitat și nici nu are niciun sens.T1 înțeleg că e desenat doar la mișto deci T2 a pare cel mai logic dintre desenele astea.Dar bănuiesc că la final va ieși varianta mai ieftina chiar dc nu va avea logica și nu va lega nimic cu nimic.
Postat 30 August 2024, 00:26 de Robert
3 variante, toate proaste
Fă-l "bip" prin extravilan, fă-l de 36 de km, dar fă-l inel nu străduță printre case, fă-l în 6 ani nu în 4, dar fă-l cu cap!
Postat 29 August 2024, 22:53 de Maikeltroll
T2B sau T3
T2B sau T3 sunt destul de bine gandite.
Postat 29 August 2024, 19:26 de parker
T3
Ar fi varianta bună, dar e prea serpuita
Postat 29 August 2024, 19:15 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5156 RON
  • 1 EUR = 4.9742 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON