Marghita are rang de municipiu, dar e condusă "ca la ţară". Primarul Pocsay Zoltan şi-a ridicat în cap locatarii din cartierul Pandurilor pentru că - fără nicio aprobare, aviz sau autorizaţie - a vrut să demoleze un gard al OMV-Petrom ce împrejmuieşte blocurile angajaţilor companiei. Motivul? Odată dărâmat gardul, putea transforma aleea dintre locuinţe în drum public, pentru firmele aflate în vecinătate.
"Cum să distrugi proprietatea cuiva şi să faci un drum fără niciun act?", se revoltă oamenii, supăraţi că ideea primarului le strică liniştea şi mai ales le pune în pericol copiii. Nu de alta, dar aleea e singura cale de acces spre părculeţul amenajat în faţa blocurilor.
Construit de Petrom
Până acum 15 ani, zona Pandurilor, de la marginea Marghitei, era doar un teren viran. În 1999, Petrom a construit aici trei blocuri cochete pentru angajaţi şi tot de atunci a plătit Primăriei taxe de concesiune pentru suprafaţa ocupată. Asta până în 2009, când locatarii au preluat contractele pentru parcelele din jurul fiecărui imobil, pe durată nedeterminată, achitând Primăriei redevenţe anuale de 1 leu pe metrul pătrat.
O bucată de teren a fost înapoiată municipalităţii acum doi ani, când Primăria a amenajat în zonă un părculeţ, cu aparate de joacă pentru copii, printr-un proiect cu fonduri UE. "E singura investiţie publică!", spune preşedinta asociaţiei de proprietari, Adela Farcaş (foto). În rest, canalizarea a fost făcută tot de Petrom, la fel şi gardul din beton ce înconjoară cvartalul, şi aleea betonată ce serveşte ca drum de acces locatarilor. "Niciodată nu a trimis Primăria vreun utilaj de deszăpezire aici, de 15 ani. Mai mult, de la mijlocul anilor 2000, când ANL a construit în apropiere încă 6 blocuri, Primăria le-a racordat tot la canalizarea noastră. Sigur că nu mai face faţă şi de multe ori defulează la noi în locuinţe", adaugă ea.
Buldozer, bodyguarzi, Poliţie
Dintr-o dată, în dimineaţa de 2 octombrie, femeia s-a trezit că o echipă de muncitori se pregăteau să dărâme gardul cu un buldozer. "Ştiind că este în proprietatea OMV-Petrom, i-am întrebat cine le-a permis aşa ceva şi cu ce scop. Mi-au zis că i-a trimis primarul Pocsay, care vrea să transforme aleea în drum public", spune Adela Farcaş. I-a mai întrebat dacă au aviz de demolare, aviz de construire, degeaba! "La Consiliul Local nu există niciun act şi niciun proiect tehnic pentru aşa ceva", i-a spus un vecin, Gheorghe Cheregi, care este consilier local.
Urmarea? Femeia a sunat la Petrom, care a trimis angajaţi ai firmei de pază să "apere" gardul. În replică, la faţa locului a ajuns şi un echipaj de poliţişti, care le-a cerut locatarilor ce se opuneau acţiunii Primăriei "să se disperseze". "Le-am întins mâinile să-mi pună cătuşe, dar i-am avertizat că cel care încalcă legea e primarul. Eram ca nişte Mickey Mouşi în desenele animate: bodyguarzii erau cu ochii pe muncitori, iar poliţiştii pe noi!", povesteşte femeia. În final, după ce muncitorii au fost retraşi de pe "şantier", s-au retras şi oamenii.
Amicul primarului
Supăraţi, au depus la Consiliul Local o petiţie prin care spun că nu sunt de acord cu transformarea aleii dintre blocuri într-un drum dedicat de fapt fabricii deţinute de unul din amicii primarului.
"Singurul beneficiar ar fi fabrica de încălţăminte Joseph Seibel, care are o hală într-un capăt al zonei, iar altă hală în celălalt capăt. În prezent, maşinile lor trebuie să ne ocolească blocurile", explică Farcaş. În petiţie, oamenii avertizează că dacă aleea, proiectată exclusiv pentru accesul maşinilor mici, ar fi folosită de camioane şi TIR-uri, ar ceda şi canalizarea de sub ea. Cel mai important, însă, e că traficul intens şi greu ar pune în pericol copiii care ar traversa între blocuri şi părculeţ.
Ca să arate că nu-s "de mămăligă", locatarii şi-au susţinut petiţia şi în şedinţa Consiliului Local desfăşurată la începutul acestei luni, când - culmea - primarul a bătut în retragere.
"Au dreptate"
"Eu am discutat anul trecut cu fostul director de la Petrom şi a fost de acord să facem un drum cu restricţie pentru maşinile peste 1,5 tone", spune Pocsay Zoltan (foto), recunoscând, însă, că acceptul a fost verbal, neurmat de încheierea niciunui act. După cum la fel a recunoscut şi că nu s-a sinchisit să solicite vreun aviz de demolare a gardului ori de construcţie a drumului, şi nu s-a îngrijit nici să aibă proiect tehnic pentru lucrările pe care, eventual, să le fi supus şi aprobării Consiliului.
"Acum, dacă oamenii nu vor, n-o să mai facem nimic. I-am şi dat dreptate doamnei Farcaş, că nici mie nu mi-ar conveni să fie copiii mei în pericol", zice primarul. Dar ce se întâmpla dacă nu se lovea de opoziţia unei femei care a ştiut să-şi mobilizeze vecinii şi să-şi apere "teritoriul"? Oare nu mergea tot înainte, ca buldozerul?
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.