Noul pasaj subteran care va fi construit de municipalitate în zona magazinului Crişul din Oradea prinde contur.
Consiliul Local a aprobat, joi, studiul de fezabilitate, indicatorii tehnico-economici şi coridorul de expropriere pentru etapa 1 a investiţiei, ce vizează, concret, tronsonul cuprins între Pasajul Magheru şi Magazinul Crişul.
Ce presupune prima etapă a investiţiei
Potrivit unui comunicat al Primăriei, care a publicat şi randări cu noua investiţie, lungimea tronsonului amenajat în această etapă va fi de 930 de metri. Din acesta, pasajul propriu-zis va avea 340 metri, rampa va fi de 128 metri, iar lăţimea unei benzi/rampă de urcare-coborâre de 4 metri.
Valoarea proiectului se ridică la 81.188.383,14 lei, fără TVA, din care construcții și montaje 71.931.604,30 lei, fără TVA, arată informarea.
Lucrările vor fi realizate cu fonduri nerambursabile. Proiectul urmează să fie depus spre finanţare prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, proiectarea fiind asigurată prin Programul Operaţional Asistenţă Tehnică, precizează comunicatul. De altfel, pentru cele din urmă servicii, există deja un contract de finanţare din fonduri nerambursabile, proiectanţii fiind SC Someş - Top - Grup SRL şi SC Costin şi Vlad - birou de proiectare SRL.
"Prin acest proiect se va crea o bandă dedicată pentru tramvaie şi autobuze, prin realizarea unui pasaj subteran în intersecţia dintre B-dul Magheru, str. Republicii, str. Braşovului şi str. Louis Pasteur (zona Magazinului Crişul)", arată comunicatul.
Următoarea etapă
Această etapă primă etapă a investiţiei gândite în zonă vizează strict tronsonul cuprins între Pasajul Magheru şi Magazinul Crişul.
Cea de-a doua etapă, care vizează zona cuprinsă între magazinul Crişul şi Gara Oradea, va fi dezbătută în şedinţa viitoare a CL.
"În momentul în care cele două pasaje vor fi finalizate, atât la magazinul Crişul, cât şi la Gară, traficul se va desfăşura fluent, fără intersecţii majore care să încurce circulaţia pe axul principal şi această bandă dedicată tramvaielor şi o singură bandă de circulaţie pentru autovehicule vor fi suficiente. Prin acest proiect ne dorim ca transportul în comun, în municipiul Oradea, să aibă prioritate, astfel încât, după ce toată zona va fi reabilitată, să se circule fluent. Nufărul- Cantemir are deja bandă dedicată pentru tramvaie, Magheru-Gară va avea tot bandă dedicată pentru tramvaie, pe Calea Aradului şi pe Atelierelor se întâmplă la fel, ne va mai rămâne doar b-dul Decebal pe care va trebuie să-l rezolvăm din acest punct de vedere al priorităţii mijloacelor de transport în comun", a explicat primarul Florin Birta.
În acelaşi proiect se vor reabilita, între altele, suprafeţele carosabile, spaţiile pietonale şi trotuarele, care se vor mări. Totodată, vor fi realizate piste de biciclete şi se vor înlocui stâlpii de susţinere a firului de contact al tramvaielor şi stâlpii de iluminat.
De asemenea, piaţeta pietonală din Bd. Magheru va fi reabilitată, se vor moderniza staţiile de tramvai şi autobuz, va fi reabilitată reţeaua de utilităţi şi vor fi amplasate mobilier urban, coşuri de gunoi şi rastele pentru biciclete, mai precizează infomrarea.
"Licitaţia pentru adjudecarea execuţiei lucrărilor ar urma să aibă loc la sfârşitul acestui an, iar lucrările propriu-zise ar trebui să înceapă în a doua jumătate a anului viitor", mai arată primăria.
Să fie dezbatere!
Proiectul a stârnit dezbateri aprinse în Consiliul Local, în special din partea PSD-iştilor.
"Intrăm într-o finanţare şi pe un deranj care va afecta întreg oraşul, de la intrarea în parcul Petőfi până la podul Dacia", a reclamat Adrian Madar.
La rândul său, Liviu Sabău Popa a punctat că proiectul ar fi avut nevoie de o dezbatere, inclusiv cu orădenii.
"Materialul stabileşte o strategie de trafic a Oradiei pentru următorii 20 de ani. Nu cred că este normal să primim SF cu câteva minute înainte de ședința Consiliului Local. Nu e normal să nu fie o dezbatere publică, iar orădenii să nu îşi poată spune părerea. Ei sunt cei care trebuie să se bucure, să valideze proiectul, să poată să zică părerea!", a reclamat, între altele, şi Liviu Sabău Popa.
În plus, PSD-istul a fost de părere că investiția, masivă, nu va duce la dispariția ambuteiajelor.
„Și acum există o singură bandă de mers spre Parcul Traian, unde e liceul (seminarul - n.r.) greco-catolic, Școala Oltea Doamna, care creează ambuteiaje blocând și în momentul de față o bandă de circulație, și strada George Enescu (în prezent închisă - n.r.), care la orele de vârf este blocată”, a spus consilierul.
Social-democratul a spus că instituțiile școlare nu vor dispărea și, ca atare, nici aglomerația provocată de părinții care își duc copiii la școală.
Din Nufărul în Magheru în cinci minute...
În replică, primarul Florin Birta a afirmat că banda dedicată mijloacelor de transport în comun va crește viteza de deplasare a acestora, iar tramvaiele și autobuzele vor fi mai atractive pentru orădeni.
„În momentul în care un cetățean va vedea că poate ajunge cu autobuzul din cartierul Nufărul în Bulevardul Magheru în cinci minute, îl va folosi”, a spus Birta.
Potrivit primarului, banda dedicată liniei de tramvai nu va fi delimitată cu bordură de cea auto pentru a permite trecerea mașinilor de intervenție și evitarea ambuteiajelor la ore de vârf.
În final, hotărârea a fost adoptată cu votul consilierilor liberali, în vreme ce reprezentanții PSD și cei ai UDMR s-au abținut de la vot.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.