URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
30 Decembrie 2023, 17:21

Cum se va circula prin pasajele subterane din piețele Cetății și Gojdu din Oradea, care se deschid duminică, 31 decembrie (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Pasajele subterane din pieţele Cetăţii şi Gojdu din Oradea vor fi deschise circulaţiei duminică, la ora 12.

Un drum mai rapid...

Primarul Florin Birta a declarat sâmbătă, la faţa locului, că această investiţie în infrastructură, cea mai complexă derulată în ultimele decenii în Oradea, va scurta timpii de deplasare prin fluidizarea traficul auto pe direcţia Nufărul – gara CFR şi invers.

"Ce înseamnă aceste pasaje? Înseamnă că parcurgerea oraşului dintr-un capăt în altul va fi mult mai rapidă, va fi mult mai scurtă, nu va mai fi poluare în această zonă – gândiţi-vă când erau cozi de maşini care stăteau la turbogiraţie, la trecerea de pietoni de la Poliţia Rutieră, plus timpul petrecut în trafic care va fi redus", a spus Birta.

Termenul contractual de finalizare a lucrării, stabilit pentru august 2024, a fost devansat.

"Două au fost motivele care ne-au forţat să facem acest lucru. În primul rând pentru a reduce ambuteiajele din oraş, pentru că situaţia de aici a creat, cu siguranţă, alte ambuteiaje în trafic, în alte zone. În al doilea rând, tot ce am finalizat până la sfârşitul acestui an se decontează din fonduri europene ca parte eligibilă", a declarat primarul.

Ajutaţi de vremea caldă

Dincolo de mobilizarea ieşită din comun, care a presupus, mai ales în ultima perioadă, lucru zi-lumină cu circa 100 de muncitori, constructorii municipalităţii au reuşit să se încadreze în termenul cerut de Primărie profitând de vremea surprinzător de caldă.

"Am avut noroc. În ultima perioadă am avut temperaturi de 13 grade Celsius pe timp de zi, în condiţiile în care sub 5 grade Celsius nu se poate turna asfalt. Dacă prindeam în timpul lunii decembrie temperaturi de 0 grade Celsius, făceam darea în folosinţă a pasajelor abia în august", a recunoscut Birta.

Chiar şi aşa, lucrările de amenajare peisagistică şi cele de finisaje, de la consolidarea de balustrade până la tencuirea stâlpilor care susţin pasajele vor continua în primăvara anului viitor.

"Se vor obişnui"

Pasajele în lanţ, primul în Piaţa Cetăţii şi celelalte cinci în Piaţa Gojdu (dintre care cel de la capătul Parcului 1 Decembrie cu dublu sens, dinspre podul Dacia şi spre cartierul Nufărul), vor pune la încercare, cel puţin la început, nervii participanţilor la trafic.

În primul rând, spre deosebire de perioada precedentă, pietonii nu vor avea o legătură directă între Palatul de Finanţe şi centrul comercial Billa. Aceştia vor trebui să ocolească pentru a traversa strada, acum dotată cu stabilopozi despărţitori din beton între sensurile de mers, fie prin faţa Pieţei Cetate, fie prin piaţeta pietonală din faţa catedralei episcopale. La fel, bicicliştii nu vor avea ce căuta în pasaje, accesul acestora fiind restricţionat prin semne de circulaţie.

De asemenea, complexitatea salbei de pasaje va îngreuna în prima perioadă orientarea conducătorilor auto, iar indicatoarele rutiere cu sensurile de mers sunt încă destul de sărace.

"La început, probabil că le va fi mai dificil şoferilor, mai ales din alte localităţi, să se orienteze. Şi eu, când am fost în alt oraş, cu GPS-ul pornit, am intrat fără să vreau pe o stradă îngustă, dar dacă vor trece de 2 – 3 ori prin zona pasajelor se vor obişnui", a spus Florin Birta.

Modificări din mers

De altfel, după aproape doi ani de şantier, Primăria Oradea a transmis abia sâmbătă primele explicaţii ale modului în care va decurge circulaţia în zonă.

Întârzierea este oarecum de înţeles pentru că proiectul a fost adaptat în repetate rânduri.

Spre exemplu, municipalitatea a amenajat suplimentar o bandă la suprafaţă care leagă strada Evreilor Deportaţi de strada Costaforu, a turnat o cale bandă de ieşire spre strada Clujului pentru locuitorii blocurilor din strada vecină Mareşal Averescu şi a înlocuit cu un pasaj subteran soluţia virajului la suprafaţă dinspre palatul Ullmann pe lângă Parcul 1 Decembrie spre Nufărul pentru a evita intersecţia cu tramvaiul.

Circulaţia dinspre cartierul Nufărul...

Conform proiectului, axa principală de circulaţie prin pieţele Cetăţii şi Emanuil Gojdu, care va şi fi fluidizată, va lega cartierul Nufărul de Bulevardul Magheru, în ambele sensuri de mers.

Astfel, pe direcţia Nufărul – Podul Dacia – Bulevardul Magheru, şoferii vor circula înainte folosind, succesiv pasajele din zona Piaţa Cetate, Catedrala Ortodoxă şi sediul Poliţiei Rutiere.

Conducătorii auto care vor dori să ajungă din Nufărul în zona centrală nu vor fi nevoiţi să intre în subteran.

Aceştia vor accesa banda de preselectare de pe partea dreaptă care începe înaintea pasajului din faţa pieţei, vor vira la stânga deasupra acestuia şi vor intra în sensul giratoriu de la intersecţia străzilor Piaţa Cetate, Evreilor Deportaţi şi Mihail Kogălniceanu. Şoferii vor putea înainta spre zona Primăriei sau aeroportului folosind una dintre aceste ultime două ieşiri.

Tot venind dinspre Nufărul, conducătorii auto care doresc să ajungă în Calea Clujului vor înainta pe cele două pasaje subterane din faţa Pieţei Cetate şi a Catedralei Ortodoxe, după care vor ieşi la suprafaţă folosind banda de preselecţie care a fost amenajată pe partea dreaptă prin dreptul sediului Poliţiei Rutiere.

Venind dinspre Bulevardul Magheru...

În sens invers, venind dinspre Bulevardul Magheru spre Nufărul, şoferii vor folosi succesiv pasajele din zonele Parcului 1 Decembrie, Catedrala Ortodoxă şi Piaţa Cetate, coborând în subteran imediat după podul Dacia pentru a merge tot înainte până în dreptul blocului Cicero.

Cei care vor dori să ajungă dinspre Bulevardul Magheru spre zona Pieţei Unirii vor trebui să ocolească, la ieşirea de pe podul Dacia, intrarea în pasaj. Aceştia vor putea vira la dreapta, fie pe Aleea Gojdu, fie pe lângă clădirea Colegiului Naţional Emanuil Gojdu, pentru a înainta spre strada Independenţei.

Şoferii care totuşi au intrat în pasajul de la capătul podului Dacia, dar doresc să ajungă în zona Bisericii cu Lună, vor circula în subteran până în pasajul din faţa Casei de Cultură a Sindicatelor, unde folosind o bandă de preselecţie amenajată în partea dreaptă vor putea ieşi la suprafaţă la colţul Parcul 1 Decembrie cu înaintare spre Palatul Ullmann.

În schimb, conducătorii auto care vor dori să ajungă din zona Bulevardului Magheru în Calea Clujului vor evita, ca şi acum, pasajele subterane. La ieşirea de pe Podul Dacia, aceştia vor intra la dreapta pe strada Cele Trei Crişuri pentru a vira la stânga spre sediul Poliţiei Rutiere, înainte de colţul Parcului 1 Decembrie, acordând prioritate pentru tramvai.

Direcţia de mers dinspre Averescu....

Conducătorii auto care vin dinspre Calea Mareşal Averescu vor circula, ca şi acum, doar la suprafaţă dacă doresc să ajungă pe Bulevardul Magheru, folosind banda de preselecţie de pe partea dreaptă care duce la intrarea pe Podul Dacia.

Cei care vin paralel cu cursul Crişului Repede şi vor să ajungă în centru vor trebui să coboare în pasajul de la capătul străzii Mareşal Averescu, în dreptul podului Dacia, pentru că nu vor mai putea traversa peste linia de tramvai.

În subteran, aceştia vor înainta pe pasajul din faţa Parcului 1 Decembrie şi a celui din dreptul Casei de Cultură a Sindicatelor, pe care îl vor părăsi folosind banda de preselecţie de pe partea dreaptă care iese la suprafaţă la colţul parcului pentru a înainta spre Palatul Ullmann.

Pentru conducătorii auto care doresc să ajungă în Nufărul venind dinspre Calea Mareşal Averescu lucrurile vor fi mai simple. Aceştia vor circula tot înainte prin pasajele subterane de la Podul Dacia, Parcul 1 Decembrie, Casa de Cultură a Sindicatelor şi Piaţa Cetate pentru a ieşi la suprafaţă în dreptul blocului Cicero.

Descarcă PDF cu harta şi sensurile de circulaţie din Centrul Civic!

Cum circuli dinspre zona centrală...

Şoferii care vor veni dinspre Piaţa Unirii şi vor dori să ajungă în Nufărul vor înainta pe lângă Palatul Ullmann pentru a coborî în subteran prin pasajul de la colţul Parcului 1 Decembrie care virează la dreapta spre cartierul Nufărul, pe sub liniile de tramvai. De aici, aceştia vor înainta pe breteaua de circulaţie, special amenajată, cu sens unic, până în sensul giratoriu de la intersecţia străzilor Dimitrie Cantemir, Evreilor Deportaţi şi Mihail Kogălniceanu.

În schimb, conducătorii auto care doresc să ajungă din zona Pieţei Unirii pe Bulevardul Magheru vor înainta pe strada Piaţa 1 Decembrie, pe lângă clădirea Colegiului Naţional Emanuil Gojdu, şi vor circula ca şi acum, la suprafaţă, pe breteaua rutieră de la capătul Parcului 1 Decembrie. Aceştia vor da prioritate tramvaiului şi vor vira la stânga pentru a intra pe Podul Dacia pe o bandă special amenajată.

Pentru cei care doresc să ajungă dinspre centru spre Calea Clujului, pe lângă Colegiul Gojdu, lucrurile sunt ceva mai simple, urmând să intre, tot la suprafaţă, pe drumul deja dat în folosinţă care leagă colţul Parcului 1 Decembrie de zona sediului Poliţiei Rutiere.

Testul suprem, începerea şcolii...

După cum se vede şi din explicaţiile Primăriei, cea mai complexă lucrare de infrastructură rutieră făcută în Oradea în ultimele decenii va pune la încercare simţul de orientare al şoferilor.

Primarul Florin Birta a spus că testul suprem al utilităţii pasajelor subterane îl va constitui începerea şcolii, peste o săptămână, în urma vacanţei de iernă. "În 8 ianuarie o să vedem cum se va reduce aglomeraţia", a declarat Birta.

Cele cinci pasaje din Piaţa Emanuil Gojdu sunt construite de o asociere formată din firmele Freyrom, Procons Group, Construcţii Erbaşu, Leko Construct şi Metabet CF pentru 85 milioane lei plus TVA. Pasajul separat, din Piaţa Cetăţii, este amenajat de o asociere de firme condusă de Freyrom, din care mai fac parte Procons Group, Metabet CF şi Leko Construct, pentru 32,6 milioane lei plus TVA.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
@sodelica
Pentru limba romana pe ce buton sa apasam?
Postat 31 Decembrie 2023, 12:48 de Biggie
da
am inteles ca exista totusi un zeu al sclipiciului , si beculetelor multicolore in RO si spre nefericirea unora nu e ctitorele edilii-lor si populantilor de bihor , ce e ala de la Buc Sector 4 ..da in sfarsit ceva unde beculeste mai mic nu asa maret ..
Postat 31 Decembrie 2023, 11:47 de User anonimizat
Tinere nelinistit,
In mod sigur o consultare publica serioasa facuta inainte de a lansa o lucrare de o asemenea anvergura ar fi evidentiat lipsurile proiectului si, posibil, ar fi identificat si solutii. Spre surprinderea ta, inca mai exista locuitori educati ai acestui oras si care chiar au o cariera profesionala in spate, insotita si de o experienta de viata care sa le permita sa exceada nivelului de comentator de fotbal. Doar ca astazi traim vremuri cand stiintele exacte s-au transformat in religii. Oamenii nu mai stiu. Oamenii cred... Un sarac cu duhul va avea, evident, senzatia ca lucrurile nu pot fi anticipate, analizate si rezolvate inca din faza de proiect. Iar daca altii aduc critici, se cheama ca doar comenteaza maretele fapte ale saracului cu duhul. Da, comentariile de bun simt raman sterile pt. ca nu exista un mecansim adevarat de consultare publica, unde vocile pertinente sa poata fi auzite. Asa ca raman la nivelul de comentarii in ziare. La butoane e, oricum, o clica de insi care nu au dubii, ci doar convingeri. Asa ca se cred atoatestiutori. Ei nu trebuie sa se consulte cu nimeni. Ei stiu. Problema e ca avem deja o experienta nefasta legata de "priceperea" edililor. Ne-au demonstrat-o in (prea) multe ocazii. Bine, ei au in urechi doar osanalele cantate de personaje ca tine, care se bucura la tot ce vad ca straluceste si care se multumesc cu jumatati de masura, incapabilil sa observe cat de scump ii costa jumatatea de problema rezolvata si cat ii afecteaza cealalta jumatate. In fine, oricum n-ai cum sa intelegi ce-am scris eu mai sus. E ceva cu fotbal...
Postat 31 Decembrie 2023, 11:32 de Musti
este
cu multumiri lui ghihorel pentru divertismentul pus la dispozitie in timp , niste concluzii se impun , printre care inteligenta medie/cetatean , ramasa in Oradea dupa 90 e cam la juma', ea cantitativ, asta se oglindeste si in imaginea alesilor , da n-am dubii va fi mai bine . Adiverile este cah ca, sa renovezi un oras de tipul Oradea ai nevoie de ce nu iti poate da nimeni, si daca nu este ..si pe aia halesii locali nu da banile , pe orice altceva da da pe aia nu , si comentariile sunt hazlii in 99% din cazurile, si amu' ia sa iti explice cineva ca parcu de masini oradean e vechi si puturos/poluant , ca numa aici vezi toate sh-urile mari de EU , cu motorine dalea faine daca e in oras , alea fiind de autostrada samd, dar ca idee si amu si peste 2 decade , va fi fix aia , adica geaba ai tu iluzia ca mai repede /segment inseamna poluare mai mica , din contra ...da poate peste 50 de ani no mai fi cu fosili ...si atunci da , da atunci infra asta care e un ''patch job'' , nici no mai fi intreaga ..asa ca AHO! AHO! gobii si alea ..
Postat 31 Decembrie 2023, 11:23 de User anonimizat
Moare de ciudă ::::)))
::::))))
Postat 31 Decembrie 2023, 11:05 de Sandu2100
Urmatorul pasaj...
propun primariei Oradea ca urmatorul pasaj sa il dea spre proiectare si executie comentatorilor de pe ebihoreanul...... si sa se numeasca Pasajul Inutililor... intre comentatorii de fotbal si comentatorii de pasaje nu e nici o diferenta.. cine va cistiga si cine va retrograda? intrebari puse cu mult inainte de finalul campionatului, doar ca sa aiba prostimea subiecte de conversatie inutile un an intreg... dar, spre deosebire de aia de la fotbal, comentatorii de pasaje stiu cum se va circula si cum va fi traficul inca de dinainte de a se face proiectul... asta inseamna sa fii jenial!!! iar ce ii si mai ciudat este ca ei vin in oras foarte rar de la ei de la tara, doar cind trebuie sa cumpere ceva ce nu gasesc la magazinul satesc!! ... lor li frica de pasaje ca daca intra in unul, poate ajung intr-o realitate paralela ca in filmul ala de pe Netflix...
Postat 31 Decembrie 2023, 10:24 de TanarSiNelinistit
Rămân de părere că nu o să scăpăm de aglomerație.
Atât doar că aglomerația se mută la sensul de la parc cu independenței. De pe Averescu dacă vrei să mergi la primărie, trebuie să mergi roata parcului, și iar în sensul giratoriu de la făt frumos. Și nu îi o intersecție ușoară, că acolo avem și tramvai. Ca o paranteză, dragă bihoreanule, nu știu, ar trebui revizuite articolul pt greșeli gramaticale ("vacanţei de iernă"). Eu știu cum îi să recitești un text și poate mai ai și altceva de făcut (nu mă țin eu că scriu perfect), dar ar trebui să-l vadă încă un set de ochi care nu l-a văzut înainte poate să fie citit întreg și să observe. An nou fericit tuturor!
Postat 31 Decembrie 2023, 09:24 de Vio_427
Fără hate
Abia astept sa vad utilitatea si calitatea acestor mult trâmbițate "capodopere", până atunci mă abțin...
Postat 30 Decembrie 2023, 22:56 de Maikeltroll
Pacat de muncitori...
Mda...Lucrarea e gata, lumea e multumita... Pacat de salariatii firmelor de constructii care au lucrat zi si noapte, indiferent de conditii-canicula, ploi, frig-uneori 24 de ore din 24, stand departe de sotii si copii, unii au facut accident de la oboseala, in drum spre casa, iar de Craciun nu au primit nici macar un cozonac sau o sticla de vin, nu vorbim de premii... Cam asta e omenia celor care i-a folosit la maxim... Asta spune multe... :(
Postat 30 Decembrie 2023, 21:54 de Don_t_judge
Vom vedea
Toata lumea vine cu pareri negative .Cand au facut ceva in orasul asta nu avem nevoie de podul Sovata nu trebuie pasaj pe Magheru nu trebuia nici podul din Velenta nici drumul express si tot au mai rezolvat din probleme .De maine vom vedea iar in data de 8 va da examenul.Pana atunci felicitari pentru realizare !! Devenim un oras modern incet incet
Postat 30 Decembrie 2023, 21:48 de Otello
Kp
Pt mine nu simplifica nimic. Din Nufaru pana pe Clujului (după politie) înainte duminica făceam 4 min. Dimineata alegi varianta mai răpidă-prin Cantemir si iesi pe Războieni. Tot cam 6 min. Pt ca la MC au scos o banda si stai 10 min la semafor. Trebuia simulat și politia rutiera sa aibe cuvânt. Trebuia făcut pt ca asa a visat unul și erau bani mulți in proiect.. Ma uitam azi spre piața. Ce șut arata. Am mers cu 2 plase 500 m la masina . Pe vremuri la 8 aveam loc în fata pietei sâmbăta. Eu nu înțeleg-cei de nu știu face aproape nimic de ce nu ne lasă. Nu sunt sătui. Ce mai visează? Peste tot blocuri între case prin centru pe 500 mp- fa parcări.
Postat 30 Decembrie 2023, 20:25 de Feliciana
Foarte interesant va fi
se va muta tot traficul pe strazile din jur, mai ales pe captul opus al parcului 1 Decembrie unde va fi jale. Inainte la orele de varf din Nufaru in Centru faceai 20 minute in care 18 min stateai in Civic, acum vei sta 1 min in Civic si 19 minute pe langa parc, si tot 20 min vei face pana in Centru.
Postat 30 Decembrie 2023, 20:23 de vasi13
Mă uit la harta zonei și mă minunez.
Lucrarea în ansamblul ei este prost proiectată ca trafic auto și pietonal, total inutilă și extrem de costisitoare pentru acest mizerabil rezultat. Cedările de treceri sunt aceleași ca înainte, exceptând seria de trei semaforizări de pe direcția Cicero către Magheru și invers, pietonii sunt complet defavorizați în traversarea locului către și de la piața agroalimentară, iar relațiile între traseele de trafic și zonele necesare de parcare, mai ales în raport de cea subterană, mai mult îngreunează situația decât să o faciliteze. Singurul aspect pozitiv este reducerea timpului, cu cel mult 2-3 minute, pentru cei ce vin dinspre Nufărul și vor să ajungă spre centru și spre Rogerius sau gară. În rest e mult mai încurcată toată circulația pe toate cele trei demersuri ... pietonal, auto și transport public. Iar din punct de vedere al poluării, cum caută să invoce primarul, greșeala este și mai mare, pentru că rezultatul va fi complet neutru. Orgia financiară a municipalității cu acest proiect, conceput de niște amatori în domeniul mobilității, este acum desăvârșită. Acești edili ar trebui să plătească din buzunarul lor toate erorile făcute și puși să repare ce au stricat prin brăzdarea inutilă cu șanțuri a acestei zone.
Postat 30 Decembrie 2023, 18:11 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON