Pasajele subterane din pieţele Cetăţii şi Gojdu din Oradea vor fi deschise circulaţiei duminică, la ora 12.
Un drum mai rapid...
Primarul Florin Birta a declarat sâmbătă, la faţa locului, că această investiţie în infrastructură, cea mai complexă derulată în ultimele decenii în Oradea, va scurta timpii de deplasare prin fluidizarea traficul auto pe direcţia Nufărul – gara CFR şi invers.
"Ce înseamnă aceste pasaje? Înseamnă că parcurgerea oraşului dintr-un capăt în altul va fi mult mai rapidă, va fi mult mai scurtă, nu va mai fi poluare în această zonă – gândiţi-vă când erau cozi de maşini care stăteau la turbogiraţie, la trecerea de pietoni de la Poliţia Rutieră, plus timpul petrecut în trafic care va fi redus", a spus Birta.
Termenul contractual de finalizare a lucrării, stabilit pentru august 2024, a fost devansat.
"Două au fost motivele care ne-au forţat să facem acest lucru. În primul rând pentru a reduce ambuteiajele din oraş, pentru că situaţia de aici a creat, cu siguranţă, alte ambuteiaje în trafic, în alte zone. În al doilea rând, tot ce am finalizat până la sfârşitul acestui an se decontează din fonduri europene ca parte eligibilă", a declarat primarul.
Ajutaţi de vremea caldă
Dincolo de mobilizarea ieşită din comun, care a presupus, mai ales în ultima perioadă, lucru zi-lumină cu circa 100 de muncitori, constructorii municipalităţii au reuşit să se încadreze în termenul cerut de Primărie profitând de vremea surprinzător de caldă.
"Am avut noroc. În ultima perioadă am avut temperaturi de 13 grade Celsius pe timp de zi, în condiţiile în care sub 5 grade Celsius nu se poate turna asfalt. Dacă prindeam în timpul lunii decembrie temperaturi de 0 grade Celsius, făceam darea în folosinţă a pasajelor abia în august", a recunoscut Birta.
Chiar şi aşa, lucrările de amenajare peisagistică şi cele de finisaje, de la consolidarea de balustrade până la tencuirea stâlpilor care susţin pasajele vor continua în primăvara anului viitor.
"Se vor obişnui"
Pasajele în lanţ, primul în Piaţa Cetăţii şi celelalte cinci în Piaţa Gojdu (dintre care cel de la capătul Parcului 1 Decembrie cu dublu sens, dinspre podul Dacia şi spre cartierul Nufărul), vor pune la încercare, cel puţin la început, nervii participanţilor la trafic.
În primul rând, spre deosebire de perioada precedentă, pietonii nu vor avea o legătură directă între Palatul de Finanţe şi centrul comercial Billa. Aceştia vor trebui să ocolească pentru a traversa strada, acum dotată cu stabilopozi despărţitori din beton între sensurile de mers, fie prin faţa Pieţei Cetate, fie prin piaţeta pietonală din faţa catedralei episcopale. La fel, bicicliştii nu vor avea ce căuta în pasaje, accesul acestora fiind restricţionat prin semne de circulaţie.
De asemenea, complexitatea salbei de pasaje va îngreuna în prima perioadă orientarea conducătorilor auto, iar indicatoarele rutiere cu sensurile de mers sunt încă destul de sărace.
"La început, probabil că le va fi mai dificil şoferilor, mai ales din alte localităţi, să se orienteze. Şi eu, când am fost în alt oraş, cu GPS-ul pornit, am intrat fără să vreau pe o stradă îngustă, dar dacă vor trece de 2 – 3 ori prin zona pasajelor se vor obişnui", a spus Florin Birta.
Modificări din mers
De altfel, după aproape doi ani de şantier, Primăria Oradea a transmis abia sâmbătă primele explicaţii ale modului în care va decurge circulaţia în zonă.
Întârzierea este oarecum de înţeles pentru că proiectul a fost adaptat în repetate rânduri.
Spre exemplu, municipalitatea a amenajat suplimentar o bandă la suprafaţă care leagă strada Evreilor Deportaţi de strada Costaforu, a turnat o cale bandă de ieşire spre strada Clujului pentru locuitorii blocurilor din strada vecină Mareşal Averescu şi a înlocuit cu un pasaj subteran soluţia virajului la suprafaţă dinspre palatul Ullmann pe lângă Parcul 1 Decembrie spre Nufărul pentru a evita intersecţia cu tramvaiul.
Circulaţia dinspre cartierul Nufărul...
Conform proiectului, axa principală de circulaţie prin pieţele Cetăţii şi Emanuil Gojdu, care va şi fi fluidizată, va lega cartierul Nufărul de Bulevardul Magheru, în ambele sensuri de mers.
Astfel, pe direcţia Nufărul – Podul Dacia – Bulevardul Magheru, şoferii vor circula înainte folosind, succesiv pasajele din zona Piaţa Cetate, Catedrala Ortodoxă şi sediul Poliţiei Rutiere.
Conducătorii auto care vor dori să ajungă din Nufărul în zona centrală nu vor fi nevoiţi să intre în subteran.
Aceştia vor accesa banda de preselectare de pe partea dreaptă care începe înaintea pasajului din faţa pieţei, vor vira la stânga deasupra acestuia şi vor intra în sensul giratoriu de la intersecţia străzilor Piaţa Cetate, Evreilor Deportaţi şi Mihail Kogălniceanu. Şoferii vor putea înainta spre zona Primăriei sau aeroportului folosind una dintre aceste ultime două ieşiri.
Tot venind dinspre Nufărul, conducătorii auto care doresc să ajungă în Calea Clujului vor înainta pe cele două pasaje subterane din faţa Pieţei Cetate şi a Catedralei Ortodoxe, după care vor ieşi la suprafaţă folosind banda de preselecţie care a fost amenajată pe partea dreaptă prin dreptul sediului Poliţiei Rutiere.
Venind dinspre Bulevardul Magheru...
În sens invers, venind dinspre Bulevardul Magheru spre Nufărul, şoferii vor folosi succesiv pasajele din zonele Parcului 1 Decembrie, Catedrala Ortodoxă şi Piaţa Cetate, coborând în subteran imediat după podul Dacia pentru a merge tot înainte până în dreptul blocului Cicero.
Cei care vor dori să ajungă dinspre Bulevardul Magheru spre zona Pieţei Unirii vor trebui să ocolească, la ieşirea de pe podul Dacia, intrarea în pasaj. Aceştia vor putea vira la dreapta, fie pe Aleea Gojdu, fie pe lângă clădirea Colegiului Naţional Emanuil Gojdu, pentru a înainta spre strada Independenţei.
Şoferii care totuşi au intrat în pasajul de la capătul podului Dacia, dar doresc să ajungă în zona Bisericii cu Lună, vor circula în subteran până în pasajul din faţa Casei de Cultură a Sindicatelor, unde folosind o bandă de preselecţie amenajată în partea dreaptă vor putea ieşi la suprafaţă la colţul Parcul 1 Decembrie cu înaintare spre Palatul Ullmann.
În schimb, conducătorii auto care vor dori să ajungă din zona Bulevardului Magheru în Calea Clujului vor evita, ca şi acum, pasajele subterane. La ieşirea de pe Podul Dacia, aceştia vor intra la dreapta pe strada Cele Trei Crişuri pentru a vira la stânga spre sediul Poliţiei Rutiere, înainte de colţul Parcului 1 Decembrie, acordând prioritate pentru tramvai.
Direcţia de mers dinspre Averescu....
Conducătorii auto care vin dinspre Calea Mareşal Averescu vor circula, ca şi acum, doar la suprafaţă dacă doresc să ajungă pe Bulevardul Magheru, folosind banda de preselecţie de pe partea dreaptă care duce la intrarea pe Podul Dacia.
Cei care vin paralel cu cursul Crişului Repede şi vor să ajungă în centru vor trebui să coboare în pasajul de la capătul străzii Mareşal Averescu, în dreptul podului Dacia, pentru că nu vor mai putea traversa peste linia de tramvai.
În subteran, aceştia vor înainta pe pasajul din faţa Parcului 1 Decembrie şi a celui din dreptul Casei de Cultură a Sindicatelor, pe care îl vor părăsi folosind banda de preselecţie de pe partea dreaptă care iese la suprafaţă la colţul parcului pentru a înainta spre Palatul Ullmann.
Pentru conducătorii auto care doresc să ajungă în Nufărul venind dinspre Calea Mareşal Averescu lucrurile vor fi mai simple. Aceştia vor circula tot înainte prin pasajele subterane de la Podul Dacia, Parcul 1 Decembrie, Casa de Cultură a Sindicatelor şi Piaţa Cetate pentru a ieşi la suprafaţă în dreptul blocului Cicero.
Descarcă PDF cu harta şi sensurile de circulaţie din Centrul Civic!
Cum circuli dinspre zona centrală...
Şoferii care vor veni dinspre Piaţa Unirii şi vor dori să ajungă în Nufărul vor înainta pe lângă Palatul Ullmann pentru a coborî în subteran prin pasajul de la colţul Parcului 1 Decembrie care virează la dreapta spre cartierul Nufărul, pe sub liniile de tramvai. De aici, aceştia vor înainta pe breteaua de circulaţie, special amenajată, cu sens unic, până în sensul giratoriu de la intersecţia străzilor Dimitrie Cantemir, Evreilor Deportaţi şi Mihail Kogălniceanu.
În schimb, conducătorii auto care doresc să ajungă din zona Pieţei Unirii pe Bulevardul Magheru vor înainta pe strada Piaţa 1 Decembrie, pe lângă clădirea Colegiului Naţional Emanuil Gojdu, şi vor circula ca şi acum, la suprafaţă, pe breteaua rutieră de la capătul Parcului 1 Decembrie. Aceştia vor da prioritate tramvaiului şi vor vira la stânga pentru a intra pe Podul Dacia pe o bandă special amenajată.
Pentru cei care doresc să ajungă dinspre centru spre Calea Clujului, pe lângă Colegiul Gojdu, lucrurile sunt ceva mai simple, urmând să intre, tot la suprafaţă, pe drumul deja dat în folosinţă care leagă colţul Parcului 1 Decembrie de zona sediului Poliţiei Rutiere.
Testul suprem, începerea şcolii...
După cum se vede şi din explicaţiile Primăriei, cea mai complexă lucrare de infrastructură rutieră făcută în Oradea în ultimele decenii va pune la încercare simţul de orientare al şoferilor.
Primarul Florin Birta a spus că testul suprem al utilităţii pasajelor subterane îl va constitui începerea şcolii, peste o săptămână, în urma vacanţei de iernă. "În 8 ianuarie o să vedem cum se va reduce aglomeraţia", a declarat Birta.
Cele cinci pasaje din Piaţa Emanuil Gojdu sunt construite de o asociere formată din firmele Freyrom, Procons Group, Construcţii Erbaşu, Leko Construct şi Metabet CF pentru 85 milioane lei plus TVA. Pasajul separat, din Piaţa Cetăţii, este amenajat de o asociere de firme condusă de Freyrom, din care mai fac parte Procons Group, Metabet CF şi Leko Construct, pentru 32,6 milioane lei plus TVA.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.