Venirea primăverii şi preţurile tot mai mari ale combustibililor sunt două motive solide pentru ca orădenii să îşi dorească să iasă în oraş pe două roţi, în loc de patru. Oradea nu are, însă, o infrastructură adecvată cicliştilor. Aşa că pedalează prin oraş doar cine are curajul...
Biciclist vs. pieton
Oficial, Oradea are 50 kilometri de piste pentru biciclişti, iar săptămâna trecută a început amenajarea uneia noi, care va lega noua sală polivalentă de zona Universităţii. Chiar dacă piste s-au mai făcut în ultimii ani, oraşul nu are o evidenţă actualizată a lor. Pe site-ul Primăriei, singura hartă a traseelor de ciclism este veche de şase ani!
"S-au mai făcut piste, cum este cea de pe strada Mihai Eminescu, dar nu duc nicăieri, sunt prea înguste sau se suprapun cu zone pietonale. În Oradea nu eşti încurajat să mergi la serviciu pe biţă, pentru că nu există conexiuni între cartierele rezidenţiale şi zonele centrale", spune Răzvan Paută (foto), care lucrează pentru o firmă de livrări şi merge doar cu bicicleta prin oraş. "De obicei, mă duc pe şosea, pentru că majoritatea pistelor din Oradea sunt doar linii trasate pe trotuare, pe care se plimbă pietonii şi rişti să-i loveşti", zice bărbatul.
Reclamaţii din oraş
Pentru că n-a vrut să cheltuie prea mulţi bani pentru amenajarea pistelor pentru biciclişti ori n-a avut spaţiul necesar ca să construiască piste adiacente şoselei, Primăria a optat adesea pentru trasarea unor culoare foarte înguste peste trotuare, cum s-a întâmplat pe Bulevardul Decebal ori pe strada Universităţii.
Dar nici când sunt trasate pe şosele, pistele nu sunt o soluţie eficientă. "De cele mai multe ori, sunt ocupate de maşini", spune Roland, un student care îşi petrece fiecare zi pe două roţi. În ultimii ani, a foto-documentat numeroase nereguli privind pistele pentru biciclete şi pe toate le-a transmis Primăriei, prin aplicaţia Oradea City Report.
De pildă, Roland a reclamat că, pe malul drept al Crişului Repede, pista inaugurată în 2015, în urma unui proiect transfrontalier, se termină brusc în zona podului Sfântul Ladislau, unde trotuarul a fost pavat. Tot el a sesizat numeroase situaţii în care, din cauza unor şantiere, pistele au fost întrerupte, fără a fi relocate, că vopseaua care le delimitează s-a şters, că gunoaiele şi buruienile "decorează" pistele, ori situaţii dese în care maşini şi pubele stau în calea cicliştilor. "Uneori, problemele reclamate s-au remediat, alteori nu. Când am reclamat că pista de pe strada Armatei Române este ocupată de maşini, Primăria a "rezolvat" problema ştergând-o!", zice Roland.
Piste fracturate
Bicicliştii spun că Oradea nu este deloc un oraş prietenos cu ei. "Sunt întrerupte prea des. La fiecare trecere de pietoni trebuie să te dai jos, pentru că la noi, spre deosebire de vestul Europei, pistele nu continuă pe lângă zebră", completează Răzvan. La fel, pe Bulevardul Cantemir, pista pentru biciclişti nu a fost trasată şi peste liniile de tramvai, atunci când le traversează şi, mai mult, în zona Peţei, continuă inexplicabil pe partea opusă trotuarului, ca peste câteva sute de metri să revină pe trotuar.
De asemenea, Oradea nu are nici semafoare pentru biciclişti, iar Primăria nu a făcut niciodată nicio strategie pentru dezvoltarea ciclismului în oraş, chiar dacă, din cauza numeroaselor şantiere, biţa este în continuare cel mai rapid mijloc de transport. "Rămâi cu impresia că aceia care conduc oraşul nu circulă niciodată cu bicicleta", mai spune biciclistul.
Va urma...
Primarul Florin Birta (foto) recunoaşte că oraşul nu are o strategie scrisă pentru mobilitatea pe biciclete, dar spune că planurile municipalităţii sunt clare: să dezafecteze cât mai multe locuri de parcare din zona centrală, unde au fost construite parcări sub sau supraterane, şi pe asfaltul astfel eliberat să amenajeze piste, respectiv să îngusteze trotuarele acolo unde pe carosabil nu se pot face aceste trasee.
"Arhitectura oraşului e de aşa natură încât sunt zone în oraş unde nu ai loc să construieşti piste. Aşa cum am făcut pe strada Mihai Eminescu, unde am desfiinţat locuri de parcare şi am amenajat o pistă, vom face şi pe Roman Ciorogariu sau Primăriei", a spus primarul.
Birta admite şi că Oradea n-are nicio hartă actualizată a pistelor şi susţine că el însuşi circulă şi cu bicicleta prin urbe, aşa că ştie neajunsurile. "Într-adevăr, reţeaua de piste din oraş poate fi îmbunătăţită şi lucrăm la asta. Vom depune mai multe proiecte europene în perioada următoare, inclusiv pentru o aplicaţie cu traseele existente în oraş", promite edilul. Până atunci, bicicliştii se vor descurca cum pot...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.