URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
31 Martie 2022, 08:03

Cu roţile "sparte": Oradea nu este un oraş prietenos cu bicicliştii, având piste puţine, întrerupte şi adesea ocupate de maşini (FOTO)

Cu roţile 'sparte': Oradea nu este un oraş prietenos cu bicicliştii, având piste puţine, întrerupte şi adesea ocupate de maşini (FOTO) PERICOL. Oraşul nu are o infrastructură adecvată bicicliştilor, dar nici şoferii nu sunt prea atenţi la ei. Mulţi biciclişti spun că traversarea Oradiei pe două roţi este riscantă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Venirea primăverii şi preţurile tot mai mari ale combustibililor sunt două motive solide pentru ca orădenii să îşi dorească să iasă în oraş pe două roţi, în loc de patru. Oradea nu are, însă, o infrastructură adecvată cicliştilor. Aşa că pedalează prin oraş doar cine are curajul...

Biciclist vs. pieton

Oficial, Oradea are 50 kilometri de piste pentru biciclişti, iar săptămâna trecută a început amenajarea uneia noi, care va lega noua sală polivalentă de zona Universităţii. Chiar dacă piste s-au mai făcut în ultimii ani, oraşul nu are o evidenţă actualizată a lor. Pe site-ul Primăriei, singura hartă a traseelor de ciclism este veche de şase ani!

"S-au mai făcut piste, cum este cea de pe strada Mihai Eminescu, dar nu duc nicăieri, sunt prea înguste sau se suprapun cu zone pietonale. În Oradea nu eşti încurajat să mergi la serviciu pe biţă, pentru că nu există conexiuni între cartierele rezidenţiale şi zonele centrale", spune Răzvan Paută (foto), care lucrează pentru o firmă de livrări şi merge doar cu bicicleta prin oraş. "De obicei, mă duc pe şosea, pentru că majoritatea pistelor din Oradea sunt doar linii trasate pe trotuare, pe care se plimbă pietonii şi rişti să-i loveşti", zice bărbatul.

Reclamaţii din oraş 

Pentru că n-a vrut să cheltuie prea mulţi bani pentru amenajarea pistelor pentru biciclişti ori n-a avut spaţiul necesar ca să construiască piste adiacente şoselei, Primăria a optat adesea pentru trasarea unor culoare foarte înguste peste trotuare, cum s-a întâmplat pe Bulevardul Decebal ori pe strada Universităţii. 

Dar nici când sunt trasate pe şosele, pistele nu sunt o soluţie eficientă. "De cele mai multe ori, sunt ocupate de maşini", spune Roland, un student care îşi petrece fiecare zi pe două roţi. În ultimii ani, a foto-documentat numeroase nereguli privind pistele pentru biciclete şi pe toate le-a transmis Primăriei, prin aplicaţia Oradea City Report. 

De pildă, Roland a reclamat că, pe malul drept al Crişului Repede, pista inaugurată în 2015, în urma unui proiect transfrontalier, se termină brusc în zona podului Sfântul Ladislau, unde trotuarul a fost pavat. Tot el a sesizat numeroase situaţii în care, din cauza unor şantiere, pistele au fost întrerupte, fără a fi relocate, că vopseaua care le delimitează s-a şters, că gunoaiele şi buruienile "decorează" pistele, ori situaţii dese în care maşini şi pubele stau în calea cicliştilor. "Uneori, problemele reclamate s-au remediat, alteori nu. Când am reclamat că pista de pe strada Armatei Române este ocupată de maşini, Primăria a "rezolvat" problema ştergând-o!", zice Roland.

Piste fracturate

Bicicliştii spun că Oradea nu este deloc un oraş prietenos cu ei. "Sunt întrerupte prea des. La fiecare trecere de pietoni trebuie să te dai jos, pentru că la noi, spre deosebire de vestul Europei, pistele nu continuă pe lângă zebră", completează Răzvan. La fel, pe Bulevardul Cantemir, pista pentru biciclişti nu a fost trasată şi peste liniile de tramvai, atunci când le traversează şi, mai mult, în zona Peţei, continuă inexplicabil pe partea opusă trotuarului, ca peste câteva sute de metri să revină pe trotuar.  

De asemenea, Oradea nu are nici semafoare pentru biciclişti, iar Primăria nu a făcut niciodată nicio strategie pentru dezvoltarea ciclismului în oraş, chiar dacă, din cauza numeroaselor şantiere, biţa este în continuare cel mai rapid mijloc de transport. "Rămâi cu impresia că aceia care conduc oraşul nu circulă niciodată cu bicicleta", mai spune biciclistul.

Va urma... 

Primarul Florin Birta (foto) recunoaşte că oraşul nu are o strategie scrisă pentru mobilitatea pe biciclete, dar spune că planurile municipalităţii sunt clare: să dezafecteze cât mai multe locuri de parcare din zona centrală, unde au fost construite parcări sub sau supraterane, şi pe asfaltul astfel eliberat să amenajeze piste, respectiv să îngusteze trotuarele acolo unde pe carosabil nu se pot face aceste trasee. 

"Arhitectura oraşului e de aşa natură încât sunt zone în oraş unde nu ai loc să construieşti piste. Aşa cum am făcut pe strada Mihai Eminescu, unde am desfiinţat locuri de parcare şi am amenajat o pistă, vom face şi pe Roman Ciorogariu sau Primăriei", a spus primarul. 

Birta admite şi că Oradea n-are nicio hartă actualizată a pistelor şi susţine că el însuşi circulă şi cu bicicleta prin urbe, aşa că ştie neajunsurile. "Într-adevăr, reţeaua de piste din oraş poate fi îmbunătăţită şi lucrăm la asta. Vom depune mai multe proiecte europene în perioada următoare, inclusiv pentru o aplicaţie cu traseele existente în oraş", promite edilul. Până atunci, bicicliştii se vor descurca cum pot...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
sunt tot mai importante
odata cu aparitia Glovo si alte servicii de curierat si livrari pe bicicleta, chiar a crescut traficul lor prin oras. De asemenea, odata cu venirea Bolt si Lime in Oradea cu trotinete electrice, aparitia de skateboarduri, role si oneWheel electrice, toate acestea trebuie sa foloseasca pistele de biciclete acolo unde exista, ca sa nu se loveasca de pietoni sau de masini. Nu sunt doar piste de biciclisti, ci drumuri mai mici, pentru trafic mai usor, de un alt rang, intermediar, intre cel auto si cel pietonal. Si cu electrificarea, cresterea densitatii in centru, devin tot mai folosite si deci mai importante ca in 2010.
Postat 31 Martie 2022, 19:54 de unu
Nu bicicletei
Eu nu vad de ce ar face primăria infrastructura pentru biciclete. Asta costă iar deținătorii de biciclete sunt răi platnici- ei nu plătesc nici impozite, nici carburant, nici parcări. Dacă toată lumea ar umbla pe bicicletă încasările primăriei și al statului în general ar scădea dramatic. Concluzia e în titlu: NU BICICLETEI!
Postat 31 Martie 2022, 16:41 de DaNu
mersul pe jos , e periculos!
pietonii sunt in aceeasi situatie, trotuarele fiind ocupate de masini, scutere sau biciclete, iar agresivitatea soferilor si a biciclistilor este tot mai accentuata!!! a devenit o adevarata aventura sa traversezi o strada pe trecerea de pietoni, sau sa mergi pe jos prin oras! toti se cred atotputernici in spatele unui volan sau a ghidonului, pentru ca egocentrismul este unica lor ratiune de a fi pana cand, oare?!
Postat 31 Martie 2022, 15:43 de saruman
Aceleasi raspunsuri...
Periodic, Bihoreanul reincalzeste ciorba pistelor de biciclete ca sa dea administratiei sansa sa se "spele". Aceeasi poveste cu spatiile/strazile improprii pentru amenajare piste si promisiuni... Niciodata nu se raspunde la problemele care nu depind de natura "arhitecturii" orasului (oricum, mai sunt ceva orase in Europa cu structuri stradale similare si, surpriza, au gasit solutii)! Ce legatura are arhitectura orasului cu faptul ca pistele sunt intrerupte intr-o multime de locuri, ca prioritate au de regula ceilalti participanti la trafic, ca ciclistii sunt obligati sa devina pietoni de prea multe ori, poate chiar sa isi ia bicicletele in spate (a se vedea traseul de sub podul Dacia unde apar la un moment dat si niste trepte, pista de pe malul drept al Crisului reclamata de unul dintre cei mentionati in articol sau situatia din zona podului Centenar...etc etc). Problema e ca ciclistii au statut de "tolerati", sens in care pistele de biciclete primesc doar firimiturile cazute de la ospatul autovehiculelor, adica ce ramane de la parcari, strazi, pasaje, asfaltari, etc. Or, o astfel de perspectiva nu va duce niciodata la o retea rezonabila de biciclete, ci doar la solutii de avarie...perspectiva in care, trebuie sa o recunoastem, admninistratia se intalneste in mod (ne)fericit cu mentalitatea majoritatii cetatenilor si, as paria, nu ii putem exclude de aici nici pe jurnalistii de la Bihoreanul ;-) La mai multe masini/parcari/pasaje si...NOXE!
Postat 31 Martie 2022, 13:14 de Ioan75
Să se ia măsuri.
Toate casele care nu se retrag de bună voie 1,2 m de la stradă pentru a face loc pistelor de biciclete, să fie rase ca la bărbier.
Postat 31 Martie 2022, 09:56 de KP
cu alte cuvinte…
suntem in deficit unde exceleaza toate orasele europene. ceva topuri pe tema asta? nu se poate…
Postat 31 Martie 2022, 08:40 de macese
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON