URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 14 SEPTEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Principala temă de campanie la alegerile locale a fost traseul Inelului Metropolitan de Nord, care pângărește zona paradisiacă din cartierul orădean Podgoria. Acum, că alegerile s-au terminat, mă gândeam că liniștea se va lăsa peste chestiune, mai ales că au intrat în consultare publică trei variante de drum. Iată, însă, că a apărut un ONG care, prin vocea unei distinse doamne, declară că locuitorii din Podgoria și cei din Oșorhei nu sunt de acord cu nici una dintre propuneri...
Zic şi eu
Adrian Cris
De-o vreme, televiziunile de știri sunt toată ziua cu Bolojan în gură. Cu cât omul tace despre sine cu mai multă încăpățânare, cu atât mai abitir îl pomenesc ceilalți...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cum vi se pare decizia municipalității de a investi 400.000 de euro într-un concert Andrea Bocelli la Oradea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
O asemenea reglementare exista și înainte, însă doar cu privire la cazurile de violență familială (sau domestică, cum îi spunea actul normativ), ordinele de protecție provizorii „domestice” fiind foarte des întâlnite în practică. Ceea ce au făcut, de fapt, guvernanții noștri acum a fost „extinderea” aplicării acestor dispoziții legale și la situațiile în care nu există o legătură de rudenie sau conviețuire între victimă și agresor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
28 August 2024, 08:01

Cu bița la apă: Aproape 200 kilometri de piste pentru bicicliști vor fi amenajate pe malurile râurilor mari din Bihor

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În timp ce Oradea rămâne deficitară la infrastructura pentru biciclişti, aceştia vor fi invitaţi să iasă la pedalat în natură, pe malurile râurilor din Bihor. 

Administraţia Bazinală de Apă Crişuri va investi aproape 20 milioane de euro din bani europeni pentru amenajarea a 191 kilometri de piste pe digurile unor râuri. O investiţie cu dublu beneficiu: malurile apelor vor fi consolidate, iar bicicliştii vor avea unde să pedaleze şi să respire aer curat în acelaşi timp.

Finanţat prin PNRR

ABA Crişuri şi-a propus să construiască pistele pentru biciclişti pe malurile râurilor Ier, Barcău, Crişul Repede, canalul colector al acestuia şi Crişul Negru. Cea mai lungă va fi pista de pe malul stâng al Ierului, de 52,7 km între Andrid (comună în Satu Mare) şi Ianca (sat din comuna Diosig), apoi cea de pe malul drept al Barcăului, de la Marghita până la frontiera cu Ungaria (43 km), cea de pe malurile canalului colector (între Tărian şi valea Culişer), lungă de 37,8 km, cea de pe malul drept al Crişului Repede, din Oradea până la graniţă (23 km), iar apoi cea de pe ambele maluri ale Crişului Negru, între valea Culişer din satul bihorean Tăut, Zerind şi frontieră (34,7 km). 

Toate aceste diguri au fost deja întabulate de ABA Crişuri, o condiţie obligatorie înainte de atragerea finanţării europene, asigurată în proporţie de 100% prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, prin care România şi-a propus să construiască trasee de cicloturism în mai multe bazine hidrografice din ţară. 


PÂNĂ ÎN UNGARIA. În Oradea, noua pistă de biciclete va porni de pe malul drept al Crișului, mai jos de priza de apă din Ioșia, și va continua până la frontiera cu Ungaria

Printre sălbăticiuni

Pentru amenajarea traseelor cicloturistice, toate digurile vor fi consolidate, iar apoi vor fi construite pistele din macadam (îmbrăcăminte rutieră formată din mai multe straturi de piatră spartă) şi beton. Lăţimea lor va fi variabilă, între 2 şi 2,40 metri. Pe Ier, Barcău şi Crişul Repede, ABA Crişuri va construi şi pasarele acolo unde râurile se intersectează cu afluenţi. 

În total, pistele vor străbate teritoriile a 24 de localităţi din judeţele Bihor, Satu Mare şi Arad şi, mai interesant pentru amatorii de natură, se intersectează şi cu aşa-numitele coridoare ecologice, adică zone traversate de animale sălbatice. 

De pildă, pedalând pe valea Ierului şi pe lângă Barcău, bicicliştii se vor putea întâlni frecvent cu cerbi care au habitate în apropiere.

Specii ocrotite şi vestigii

Reţeaua cicloturistică a ABA mai are un avantaj natural: se suprapune sau se învecinează cu zeci de arii protejate, de la Câmpia Ierului, lunca inferioară a Crişului Repede, Valea Alceului ori parcul Cefa, unde trăiesc o sumedenie de specii protejate de rozătoare, mamifere, păsări şi reptile. Bicicliştii vor pedala pe lângă pajişti ori lacuri şi ar putea zări vidre şi popândăi ori gaia neagră, ciocănitoarea verde şi codobatura galbenă, toate păsări rare.

Dezavantajul intersectării cu zonele protejate l-a resimţit ABA: proiectul a avut nevoie de un studiu elaborat de mediu, întins pe aproape 500 de pagini, care a concluzionat, însă, că investiţia nu va afecta natura.

Pe de altă parte, bicicliştii vor putea vedea şi vestigii arheologice, pistele urmând să treacă prin apropierea ruinelor cetăţii de la Sălard, pe lângă cetatea medievală de la Adoni şi pe lângă o aşezare din prima epocă de fier de la Chereuşa (judeţul Satu Mare).

Urmează licitaţia 

Accesul cu alte vehicule pe pistele ABA va fi interzis, urmând să fie montate pe toate digurile bariere pentru autovehicule. De asemenea, proiectul cuprinde şi amenajarea rampelor de acces, iar valoarea totală a investiţiilor propuse se ridică la 95,9 milioane lei, fără TVA.Pasztor Sandor

"Este un proiect amplu, la care am avut de strâns 58 de avize. Ne mai lipseşte unul, de la CNAIR Arad, pentru traversarea podului peste Crişul Negru la Zerind. Apoi vom lansa licitaţia şi sper că până la sfârşitul anului vom avea constructorii", a declarat Pásztor Sándor (foto), directorul ABA Crişuri. 

Ca lucrările să se desfăşoare mai repede, ABA a pregătit licitaţii separate pentru fiecare curs de apă. "Dacă semnăm contractele anul acesta, anul viitor s-ar putea lucra. Termenul de execuţie este de 15 luni", a precizat Pásztor. Aşadar, în scenariul optimist, în vara anului 2026 bihorenii ar putea pedala nestingheriţi în natura din Bihor. Mai bine mai târziu decât niciodată...


VOCEA STRĂZII
Ce părere aveţi despre intenţia ABA Crişuri de a face piste de biciclete pe malurile râurilor din Bihor?

Ideea este bună, pistele sunt necesare. Cu condiţia să le facă doar pentru biciclete, adică să nu poată intra pe ele şi maşinile.

Szucs Petru 

Eu cred că se vor băga nişte bani în conturile unora, că aşa merg treburile la noi. Nu văd cum ar putea face piste pe malul Crişului Negru, de exemplu.

Mihai Sos

Sunt necesare, cu condiţia să le facă cu dimensiuni europene, adică măcar 1,5 metri lăţimea pentru un sens şi minimum 2,3 metri pentru două.

Anonim

Nu ştiu dacă este benefic pentru natură să intervină cu şantiere, utilaje, muncitori, mizerii, în aceste zone încă neatinse de oameni.

Daniela

Pe drumul din Podgoria se dau cu bicicleta într-o veselie, deşi eu cred că este periculos. O pistă pe Criş, în apropiere, ar fi binevenită.

Emil Negrău

Ar fi minunat să avem piste pe malurile râurilor, mult mai multă lume ar ieşi cu bicicleta în timpul liber. Fără piste este periculos.

Marius

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
idea suna bine, detaliile conteaza insa
(1) De bine: Zice de latime 2-2,4m si imi place si ca proiectul include bariere sa nu intre masinile si traseul e din macadam, nu astfalt. (2) De rau: (a) Harta e interesanta, dar voiam sa o vedem pe tot judetul, cu toate propunerile incluse, pe toate raurile Ier, Barcau, Crisul Negru. (b) Proiectul include o chestie eco (piste de ciclo) cu una necesara (preventia la inundatii) si cu una potential urata care e considerata expirata, nedorita si neecologista (consolidarea malurilor devenind indiguire, care transforma raul in canal). Trebuie protejate la inundatii vatrele construite de intravilan, nu si pasunile de vaci/oi, nu si padurile si spatiile verzi naturale, poate chiar nici terenurile agricole (daca riscul de inundatie nu e de 5 ori pe an, ci odata la 20 de ani). Astfel, ma tem ca ABA vrea sa construiasca diguri pe langa albia minora a raului, in loc sa le faca la cateva zeci de metri distanta de malul raului, in albia majora, lasand spatiu care sa fie inundabil, unde sa se umfle raul cand e viitura. Asta ar ajuta natura, ecosistemul si animalele si pasarile mult mai mult decat eolienele, solarele, masinile incendiare electrice. Si asta una poate pare controversata si greu de inteles de extremistii religiei verzi electro-eco sau pupatori de animale, dar vanatorii si pescarii chiar pretuiesc conservarea naturii si a ecosistemelor, nu vor sa duca pastravii si caprioarele la extinctie, vor sa iasa in natura in spatii salbatice si azi si peste 50 de ani.
Postat 28 August 2024, 23:19 de unu
Afacerea BICICLETA o să-l îngroape definitiv pe Pasztor.
Mai are o șansă doar dacă va compensa cu contra-afacerea HIDROBICICLETA dintre praguri.
Postat 28 August 2024, 17:45 de KP
Intentia...
...de as invita biciclistii afara din orase pt. recreere este una buna. Dar. Pe cand si piste de biciclete cu adevarat utile? Care sa permita accesul direct al biciclistilor in toate zonele orasului, si mai ales in zona centrala. De unde aceiasi edili declara ca doresc sa rareasca traficul auto, dar actioneaza exact invers. Pana acum in Oradea pistele de biciclete s-au facut doar cat sa bifam activitatea si sa mai tocam ceva bani, nu sa serveasca de-adevaratelea nevoilor de mobilitate urbana. Mobilitate urbana de care gura edililor e mereu plina cand justifica mai toate santierele din oras. Da bine la motivat cererile de finantare europeana. Si inca ceva. Cum ar fi ca in proiectarea pistelor de biciclete sa fie implicate persoane care chiar folosesc bicicleta pt. deplasare. Sau consideran suficienta vasta experienta a lui Sranceanalunga in a merge cu bicicleta pe trotuar, pe Independentei, atunci cand are permisul de conducere suspendat? Cum le stie el, nu le stie nimeni...
Postat 28 August 2024, 10:05 de Musti
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5156 RON
  • 1 EUR = 4.9742 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON