La ore de vârf, șoferii care circulă dinspre Borș spre Oradea stau în trafic și 45 de minute, iar asta numai pe breteaua de circa 1,5 kilometri de pe marginea Parcului Industrial, pe care circulația a fost deviată de pe Calea Borșului, în contextul realizării lucrărilor la un pasaj suprateran în zonă.
"Este dezastru"
Luni, în jurul orei 17:30, coada de maşini pe sensul de mers către Oradea începea cu aproape jumătate de kilometru înainte de parcul industrial din Calea Borşului şi se întindea până după acesta. Cap la cap, şirul de maşini atingea şi doi kilometri.
Strict porțiunea de șosea de 1,5 km din Parcul Industrial, care a preluat traficul de pe Calea Borșului, putea fi străbătută în aproape o oră.
„Cozile au apărut din decembrie, anul trecut, când au început lucrările la pasajul suprateran peste sensul giratoriu. Peste zi se mai circulă cumva, dar după ora 16:30, când ies de la lucru angajaţii din parcul industrial, vreme de vreo două ore, este dezastru: se circulă bară la bară!", a povestit pentru BIHOREANUL un angajat din parcul industrial.
Circulaţie cu restricţii... pentru unii
Maşinile circulă în ritm lent tocmai pentru că, începând de la sensul giratoriu peste care se amenajează pasajul suprateran, circulaţia este deviată pe drumul colector de pe marginea parcului industrial. Aici, tot traficul de pe DN1 dinspre Ungaria spre Oradea - de la maşini de mare tonaj la autobuze şi maşini mici -, care până atunci înainta pe două benzi pe sens, este înghesuit pe o bandă pe sens.
În plus, pe drumul colector aşteaptă să intre maşinile angajaţilor din parcul industrial, care ies de la lucru, ceea ce face ca traficul să se blocheze tot după câţiva metri.
La intrarea de pe Calea Borșului pe drumul de deviere, se arată și șoferi cu tupeu. Cei mai mulți conducători auto așteaptă pe banda întâi să intre pe drumul lăturalnic, dar unii depăşesc tot rândul pe banda a doua, dinspre axul drumului, presemnalizată din timp că se înfundă. Apoi, odată ajunşi în capăt, aceştia forţează şi intră în faţa celor ce stau la coadă.
Pentru că tupeiștii reuşesc să obţină întâietate, din când în când câte un şofer de TIR, care aşteaptă la rând, intră cu camionul axul drumului, cât să nu poată fi depăşit.
Unii șoferi se folosesc de altă șmecherie pentru a-și scurta timpul petrecut în trafic. Între cele două sensuri giratorii care încadrează parcul industrial, drumul colector are şi un rând de parcări spre DN1. Astfel, şmecherii depăşesc coloana pe contrasens şi, când vin maşini din faţă, circulă pe partea stângă a drumului peste locurile de parcare (foto).
Nu vor semafor
Contactaţi de BIHOREANUL, reprezentanţii municipalităţii spun că traficul ar putea fi aerisit în curând. "Comisia de circulaţie din cadrul Primăriei se va întruni joi pentru a găsi soluţii de fluidizare a circulaţiei în zonă", a declarat pentru BIHOREANUL directorul tehnic al Primăriei Oradea, Sebastian Machiş.
Acesta a fost luni după-amiază la faţa locului, în urma unei sesizări primite din parcul industrial. „Reprezentanţii firmei Plexus ne-au solicitat să punem semafor pe drumul colector, pentru că în parcul industrial se formează cozi de maşini care aşteaptă să iasă în drumul colector", a explicat Marchiş. Cel mai probabil, cererea va fi respinsă. „Semaforul ar creşte şi mai mult timpul de aşteptare pe Calea Borşului", este de părere directorul.
Soluţia de fluidizare a traficului va fi aleasă în colaborare cu reprezentanţii Poliţiei Rutiere. „Analizăm posibilitatea ca traficul să fie deviat doar 200 de metri pe drumul colector din dreptul parcului industrial, care are o singură bandă, după care să revină pe Calea Borşului unde se circulă pe două benzi", a spus Marchiş.
Termen: sfârşitul anului 2024
După cum BIHOREANUL a mai scris, lucrările de amenajare a pasajului suprateran de deasupra sensului giratoriu de la intrarea în parcul industrial au fost atribuite anul trecut pentru suma de 53,7 milioane lei către o asociere de firme reprezentată de Freyrom.
Amenajarea pasajului, începută în decembrie 2023, a fost licitată la pachet cu construcţia unui drum colector, lung de 2,2 kilometri, de-a lungul şoselei din Calea Borşului, şi amenajarea unui drum de legătură între drumul colector şi terminalul intermodal din vecinătatea gării Episcopia.
Termenul contractual de execuţie a lucrărilor este de 20 de luni dar, pentru reducerea deranjului din trafic, constructorul şi-a asumat închiderea lor până la sfârşitul acestui an.
Săptămâna trecută, constructorul avea deja realizată structura de rezistenţă din subteran a construcţiei şi lucra la ridicarea primului picior al pasajului suprateran.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.