URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 25 MARTIE 2025
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În sondajele pentru prezidențiale Crin Antonescu ocupă un onorant loc 3. În comparație cu Ilie Bolojan, 51% din respondenți l-ar prefera pe bihorean și doar 15% pe Crin. Credeți că prietenii Nordis, alde Ciolacu și Grindeanu, onor Kelemen Hunor sau doctor Lucică Bode nu știau aceste cifre? Și totuși, au preferat să meargă la pierdere cu Antonescu decât la câștig cu Bolojan. Asta, pentru că bihoreanul e coșmarul coaliției aflate la guvernare...
Zic şi eu
Adrian Cris
Unul dintre cele mai scumpe și importante proiecte de infrastructură ale României (2 miliarde euro), cel pentru electrificarea și reabilitarea căii ferate Cluj Napoca - Episcopia Bihor (166,5 km), cu finanțarea asigurată din PNRR, nu va fi finalizat la termen.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cum priviți decizia BEC și CCR de respingere a candidaturii lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În urmă cu câteva zile, Președintele interimar al României a promulgat o lege prin care se stabilește faptul că neprezentarea unui condamnat la Poliție sau la închisoare în termen de 7 zile de la data rămânerii definitive a condamnării la pedeapsa închisorii în regim de executare constituie infracțiunea de evadare...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
24 Decembrie 2024, 13:20

Consiliul Județean Bihor a depus cererea de finanțare pentru rețeaua tram-tren a Oradiei: peste 230 milioane de euro, bani nerambursabili

Consiliul Județean Bihor a depus cererea de finanțare pentru rețeaua tram-tren a Oradiei: peste 230 milioane de euro, bani nerambursabili sursa foto: randare Consiliul Județean Bihor
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consiliul Județean Bihor a devenit prima administrație locală din țară care a depus o cerere de finanțare cu fonduri europene pentru realizarea unei rețele de tramvai-tren metropolitan, care să deservească municipiul Oradea și o parte a localităților din zona metropolitană.

Proiectul presupune reabilitarea și extinderea unor linii feroviare existente, dar nefolosite, pe care să circule un vehicul anume gândit pentru a folosi electricitatea de tensiuni diferite, specific feroviară și respectiv cea utilizată de OTL.

Peste 36 kilometri

CJ Bihor a depus, luni, cererea de finanțare pentru proiectul „Dezvoltarea rețelei de tram-tren metropolitan Oradea”, în cadrul Programului de Transport, prioritatea P6 – Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane, a anunțat, marți, administrația județeană, printr-un comunicat de presă.

Acesta arată că trenurile metropolitane sunt destinate transportului public de călători, iar proiectul propune utilizarea liniilor de cale ferată existente, racordarea acestora la rețeaua actuală de tramvai și extinderea rețelei de tram-tren, care va avea o lungime de 36,2 kilometri.

„În cadrul proiectului se vor reabilita și electrifica două linii de cale ferată neutilizate în prezent, cu o lungime totală de 25,2 kilometri, asigurând legătura între Oradea și localitățile din zona metropolitană, inclusiv stațiunile Băile Felix și Băile 1 Mai”, a transmis CJ Bihor.

De asemenea, rețeaua va fi completată cu două conexiuni noi, cu o lungime totală de 1,8 kilometri, între liniile feroviare reabilitate de rețeaua municipală de tramvai, și se vor construi 5,2 kilometri de linii noi pentru tram-tren, extinzându-se astfel infrastructura de transport către zonele industriale vest și sud, inclusiv către Aeroportul Internațional Oradea.

Proiectul include și electrificarea unei porțiuni de 4 kilometri din magistrala Oradea-Arad, unde traseul este comun cu cel al tram-tren-ului, pe direcția Toboliu-Cheresig.

Stații și parcări

Potrivit proiectului, rețeaua metropolitană de tram-tren va avea 29 de stații moderne, pentru a deservi călătorii pe întreg traseul. De asemenea, se vor amenaja două parcări de tip park&ride la capete de traseu.

În cadrul proiectului vor fi achiziționate 14 vehicule tram-tren, pentru a asigura un serviciu de transport eficient și modern.

Noua rețea va îmbunătăți transportul public din municipiul Oradea și va asigura legătura cu Aeroportul, Sânmartin – Băile 1 Mai –  Băile Felix (Cordău), Borș (Parcul industrial) și Sântandrei – Girișu de Criș – Toboliu – Cheresig.

„Trenurile metropolitane vor facilita accesul către locurile de muncă, contribuind la reducerea traficului și a poluării. Acestea reprezintă o alternativă la transportul cu autoturismele personale”, mai arată administrația județeană.

Proiect de 272 milioane euro

Valoarea totală a investiției este estimată la 272 de milioane de euro, din care 41,5 milioane de euro reprezintă contribuția CJ Bihor, diferența de peste 230 milioane euro reprezentând finanțare nerambursabilă.

Investiția se realizează în cadrul unui parteneriat încheiat între CJ Bihor și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, cu sprijinul Primăriei Oradea, societății Oradea Transport Local (OTL), Asociației Zona Metropolitană Oradea (ZMO) și Agenției de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO).

Pregătit de un an și jumătate

Proiectul pentru realizarea rețelei de tram-tren metropolitan Oradea este primul de acest fel din țară, astfel de intenții având și administrațiile locale din București, Timiș și Caraș Severin, fără însă ca acestea să fi depus până acum cereri de finanțare.

Prima referire publică la proiectul din Oradea a fost făcută de directorul OTL Adrian Revnic în primăvara anului trecut, la o conferință de profil.

Pe parcurs, față de proiectul în forma inițială, așa cum a fost ea prezentată public, a existat o opoziție a unor locuitori din zona Lacu Roșu din Oradea, deoarece linia de tram-tren urma să treacă de pe strada Corneliu Coposu pe aici spre Gara Oradea, traversând Bulevardul Ștefan cel Mare, însă președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat în luna iulie a acestui an că proiectul a fost modificat așa încât s-a renunțat la această conexiune.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
@scortosul
Din amintirile mele, primaria vrea sa faca un pasaj auto suprateran aici https://maps.app.goo.gl/NqQEnEimf4RKJgHF9?g_st=com.google.maps.preview.copy ca sa rezolve problema. La ERA spre aeroport e pasajul subteran la 1 banda pe sens, si probabil incurca giratia la sol. La Oradea VEST-Iosia cred ca traficul a mai scazut putin, dar momentan nu am auzit de solutii, pasaje, asa ca vorba ta, semafor…
Postat 25 Decembrie 2024, 01:18 de unu
vad eu bine?
linia de tramvai traverseaza centura fara sa treaca printr-un subpasaj? Vor fi semafoare care au sa blocheze circulatia la iesirea/intrarea in sensul giratoriu?
Postat 24 Decembrie 2024, 22:35 de scortosul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5865 RON
  • 1 EUR = 4.9766 RON
  • 1 HUF = 0.0125 RON