Consiliul Județean Bihor a devenit prima administrație locală din țară care a depus o cerere de finanțare cu fonduri europene pentru realizarea unei rețele de tramvai-tren metropolitan, care să deservească municipiul Oradea și o parte a localităților din zona metropolitană.
Proiectul presupune reabilitarea și extinderea unor linii feroviare existente, dar nefolosite, pe care să circule un vehicul anume gândit pentru a folosi electricitatea de tensiuni diferite, specific feroviară și respectiv cea utilizată de OTL.
Peste 36 kilometri
CJ Bihor a depus, luni, cererea de finanțare pentru proiectul „Dezvoltarea rețelei de tram-tren metropolitan Oradea”, în cadrul Programului de Transport, prioritatea P6 – Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane, a anunțat, marți, administrația județeană, printr-un comunicat de presă.
Acesta arată că trenurile metropolitane sunt destinate transportului public de călători, iar proiectul propune utilizarea liniilor de cale ferată existente, racordarea acestora la rețeaua actuală de tramvai și extinderea rețelei de tram-tren, care va avea o lungime de 36,2 kilometri.
„În cadrul proiectului se vor reabilita și electrifica două linii de cale ferată neutilizate în prezent, cu o lungime totală de 25,2 kilometri, asigurând legătura între Oradea și localitățile din zona metropolitană, inclusiv stațiunile Băile Felix și Băile 1 Mai”, a transmis CJ Bihor.
De asemenea, rețeaua va fi completată cu două conexiuni noi, cu o lungime totală de 1,8 kilometri, între liniile feroviare reabilitate de rețeaua municipală de tramvai, și se vor construi 5,2 kilometri de linii noi pentru tram-tren, extinzându-se astfel infrastructura de transport către zonele industriale vest și sud, inclusiv către Aeroportul Internațional Oradea.
Proiectul include și electrificarea unei porțiuni de 4 kilometri din magistrala Oradea-Arad, unde traseul este comun cu cel al tram-tren-ului, pe direcția Toboliu-Cheresig.
Stații și parcări
Potrivit proiectului, rețeaua metropolitană de tram-tren va avea 29 de stații moderne, pentru a deservi călătorii pe întreg traseul. De asemenea, se vor amenaja două parcări de tip park&ride la capete de traseu.
În cadrul proiectului vor fi achiziționate 14 vehicule tram-tren, pentru a asigura un serviciu de transport eficient și modern.
Noua rețea va îmbunătăți transportul public din municipiul Oradea și va asigura legătura cu Aeroportul, Sânmartin – Băile 1 Mai – Băile Felix (Cordău), Borș (Parcul industrial) și Sântandrei – Girișu de Criș – Toboliu – Cheresig.
„Trenurile metropolitane vor facilita accesul către locurile de muncă, contribuind la reducerea traficului și a poluării. Acestea reprezintă o alternativă la transportul cu autoturismele personale”, mai arată administrația județeană.
Proiect de 272 milioane euro
Valoarea totală a investiției este estimată la 272 de milioane de euro, din care 41,5 milioane de euro reprezintă contribuția CJ Bihor, diferența de peste 230 milioane euro reprezentând finanțare nerambursabilă.
Investiția se realizează în cadrul unui parteneriat încheiat între CJ Bihor și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, cu sprijinul Primăriei Oradea, societății Oradea Transport Local (OTL), Asociației Zona Metropolitană Oradea (ZMO) și Agenției de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO).
Pregătit de un an și jumătate
Proiectul pentru realizarea rețelei de tram-tren metropolitan Oradea este primul de acest fel din țară, astfel de intenții având și administrațiile locale din București, Timiș și Caraș Severin, fără însă ca acestea să fi depus până acum cereri de finanțare.
Prima referire publică la proiectul din Oradea a fost făcută de directorul OTL Adrian Revnic în primăvara anului trecut, la o conferință de profil.
Pe parcurs, față de proiectul în forma inițială, așa cum a fost ea prezentată public, a existat o opoziție a unor locuitori din zona Lacu Roșu din Oradea, deoarece linia de tram-tren urma să treacă de pe strada Corneliu Coposu pe aici spre Gara Oradea, traversând Bulevardul Ștefan cel Mare, însă președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat în luna iulie a acestui an că proiectul a fost modificat așa încât s-a renunțat la această conexiune.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.