În săptămâna în care se așteaptă contractarea serviciilor companiei HiSky pentru a asigura noi zboruri către București și Londra, aleșii bihorenilor au votat, în unanimitate, impunerea ca „serviciu public” a unor curse regulate între Aeroportul din Oradea și aeroporturi din Varșovia în următorii 4 ani. În acest fel, subvenționarea celor minim 416 zboruri pe care CJ Bihor le-ar vrea anual pe relația Polonia nu ar fi considerată ajutor de stat.
Cu ajutor, dar nu de stat
La inițiativa președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan, consilierii județeni au dezbătut într-o reuniune extraordinară desfășurată miercuri online un proiect denumit „Impunerea unei obligații de serviciu public în ce privește serviciile aeriene regulate între Aeroportul din Oradea și cele din Varșovia”.
Sub această denumire, în mod concret, aleșii bihorenilor au fost chemați să aprobe ca pe o perioadă de 4 ani, din 1 iunie 2024 până în 31 mai 2028, să fie considerat serviciu public cel de transport aerian, în regim de curse regulate, de la Oradea la Varșovia.
Potrivit proiectului de hotărâre, care a fost adoptat în unanimitate de consilierii județeni, zborurile de pe Aeroportul din Oradea și cele din Varșovia vor fi considerate un serviciu public conform Regulamentului CE 1008/2008, fără ca sprijinul financiar acordat de aeroporturi sau de autoritățile care le tutelează, în acest caz CJ Bihor, să fie considerat ajutor de stat, având un statut de „obligație publică”, la fel ca orice serviciu public furnizat de autorități locale.
Condiții pentru companie
În conformitate cu hotărârea adoptată, companiile care vor fi interesate să asigure cursele pe ruta Oradea – Varșovia și retur, între orele 13:00 – 19:00 (decolarea din Oradea) și respectiv 10:00 – 16:00 (decolarea din Capitala Poloniei) vor primi sprijin financiar din partea autorităților locale, conform unei prevederi care arată că „Operarea Rutei va fi compensată de Cumpărător”, iar asta „în funcție de condițiile ofertei”.
Cert este că, pentru a depune oferte, companiile aeriene trebuie să dețină o flotă de minimum 50 aeronave cu motoare tip Jet, din care una, cu minim 75 locuri, să fie alocată acestei rute, iar una să fie de înlocuire a acesteia în caz de defecțiune. De asemenea, companiile trebuie să aibă minimum 15 ani de experiență în transportul aerian de pasageri prin curse regulate și să fi avut minimum 10 milioane de pasageri.
O licitație urmează să fie anunțată în acest scop în JOUE, adică Jurnalul de Operațiuni al Uniunii Europene, procedura fiind deschisă în regim internațional, singurele excluse fiind cele din state supuse sancțiunilor UE.
Sute de „modele”
În reuniunea de miercuri, consilierul județean PSD Sergiu David l-a întrebat pe președintele CJ Bihor dacă operațiunea are la bază un studiu de impact și câți pasageri se estimează că vor zbura de la Oradea la Varșovia în următorii 4 ani.
În răspuns, Bolojan a evitat să acrediteze cifre, însă a explicat, așa cum dealtfel se arată și în materialul supus votului, că se dorește conectarea Aeroportului din Oradea la Varșovia deoarece în capitala Poloniei funcționează cel mai mare hub aeroportuar din Europa Centrală și de Est, care nu este aglomerat și nici scump, astfel că de aici pasagerii de la Oradea își pot continua deplasarea cu alte curse practic spre orice aeroport din Europa.
„Daca avionul zboară plin, cofinanțarea va fi redusă sau spre zero. Dacă aceste zboruri nu vor fi profitabile, CJ își va asuma să acopere diferența de cheltuieli trimestrial”, a mai spus Bolojan, fără a preciza suma cu care CJ Bihor va sprijini noua rută în următorii 4 ani.
De altfel, și alte aeroporturi din Europa situate în orașe care nu sunt capitale au instituit astfel de „servicii publice”, acestea fiind de ordinul sutelor, de exemplu Strasburg – Berlin, Brno – Munchen, Palermo – Roma, Barcelona – Madrid, Veneția – Roma, Strasburg – Madrid etc.
Cu HiSky, spre Londra
Pe de altă parte, în această săptămână se așteaptă ca municipalitatea orădeană și administrația județeană să semneze, prin compania pe care au înființat-o în 2021, Air Oradea, un contract cu compania HiSky, în urma unei licitații la care aceasta a depus singura ofertă.
Licitația a avut drept scop asigurarea a minimum 5 curse săptămânal spre București și a cel puțin 3 zboruri săptămânal spre Londra, plus una sau mai multe rute de tip charter cu plecare din Oradea spre „destinații relevante”.
Condițiile financiare, adică sprijinul acordat prin Air Oradea, care va fi parteneră a HiSky, nu sunt însă cunoscute deocamdată, urmând să fie anunțate după semnarea contractului, în care vor fi stipulate și condițiile concrete ale operării noilor rute.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.