URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 27 SEPTEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Am fost la deschiderea fabricii de anvelope Nokian Tyres, să văd cum arată o investiție de 650 milioane euro. Am vizitat linii de producție, unde se vede clar că gradul de automatizare este foarte ridicat. Fabrica are 10 hectare de clădiri și doar 500 de muncitori, adică 250 pe schimb. Practic, angajații au rolul de a supraveghea procesul de fabricație, iar o parte se ocupă de mentenanța instalațiilor.
Zic şi eu
Adrian Cris
Susținătorii sunt dezamăgiți, adversarii jubilează. Ilie Bolojan chiar candidează la Parlament, chiar pleacă „între mitici”. Nu s-a mai pus simbolic în coada listei, ci deschizător, pe prima poziție.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
O asemenea reglementare exista și înainte, însă doar cu privire la cazurile de violență familială (sau domestică, cum îi spunea actul normativ), ordinele de protecție provizorii „domestice” fiind foarte des întâlnite în practică. Ceea ce au făcut, de fapt, guvernanții noștri acum a fost „extinderea” aplicării acestor dispoziții legale și la situațiile în care nu există o legătură de rudenie sau conviețuire între victimă și agresor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
23 Septembrie 2024, 15:46

CNAIR a amânat din nou, pentru a treia oară, evaluarea ofertelor depuse pentru construirea Drumului Expres Oradea - Arad

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La 9 luni după ce a preluat de la CJ Bihor proiectul pentru construirea celor aproape 140 kilometri ai Drumului Expres Oradea - Arad, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a decis o nouă amânare, a treia, a evaluării tehnice a ofertelor depuse de firmele interesate să realizeze cele trei loturi. CNAIR nu dat nicio explicație publică pentru această amânare.

„Judecată” greoaie

Potrivit sistemului electronic centralizat de achiziții publice, CNAIR a decalat evaluarea tehnică a ofertelor înregistrate de firmele de construcții pentru toate cele trei loturi ale DX Oradea - Arad.

Astfel, pentru lotul I, între Oradea - Salonta (33,7 km), căruia i se adaugă un drum de legătură (de 5,3 km) între DN 70 Oradea - Arad și Salonta, care va funcționa ca șosea de centură ocolitoare a acestui municipiu, evaluarea celor 7 oferte a fost amânată pentru data de 18 octombrie. Aceasta este a treia amânare, termenele anterioare fiind 6 septembrie, 12 iunie și 10 aprilie.

Pentru lotul II, între Salonta - Chișineu Criș (39,7 km), plus un drum de legătură (de 10 km) până la granița cu Ungaria, noul termen stabilit de CNAIR pentru evaluarea celor 8 oferte este 21 octombrie. Precedentele termene au fost 31 august, 29 iulie și 9 mai.

Pentru lotul III, Chișineu Criș - Arad (40,07 km), plus un drum de legătură (de 2,9 km) cu Zona Industrială Arad Vest, evaluarea tehnică a celor 9 oferte a fost amânată pentru data de 1 noiembrie. Celelalte termene au fost, pe rând, 19 septembrie, 26 iunie, 11 aprilie.

Noile amânări nu au fost anunțate public de CNAIR, așadar nu este cunoscută nici motivația lor.

Cert este că, din cauza succesivelor tergiversări, lucrările de construire nu vor putea începe în acest an, mai ales dacă, după anunțarea ofertelor câștigătoare, firmele perdante vor contesta rezultatele.

Un an pierdut

Licitațiile pentru construirea DX Oradea - Arad, în lungime totală de 138 km cu tot cu drumurile de legătură, au fost lansate de CNAIR la jumătatea lunii februarie a acestui an.

La finele anului trecut, după ce proiectul șoselei a obținut toate avizele necesare, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, arăta că licitațiile pe cele trei loturi ar putea fi lansate în luna ianuarie, pentru ca lucrările să înceapă propriu-zis la începutul anului curent și să fie finalizate în primăvara anului 2026.

La începutul anului, însă, CNAIR a preluat proiectul pregătit de CJ Bihor în baza unui parteneriat încheiat cu CJ Arad și cu primăriile Oradea și Arad, astfel că organizarea licitațiilor nu a mai făcut-o administrația județeană din Bihor, ci Compania de Drumuri.

Licitațiile au fost suspendate la începutul lunii mai pe toate cele trei loturi, deoarece CNAIR a avut nevoie de timp să răspundă cererilor de clarificare ale firmelor interesate.

Ulterior, licitațiile au fost reluate și din nou suspendate până la începutul lunii august, când ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, declara că vrea „să văd în lucru cât mai repede” șoseaua.

„Cel mai scurt drum din Nordul în Sudul Europei va străbate România. Dacă pierdem acest concurs, s-ar putea ca aceia care vin din Nordul Europei să aleagă rutele care vin de la Debrețin la Szeged și se duc spre Novi Sad, Belgrad și Salonic”, spunea atunci ministrul în subordinea căruia se află CNAIR.

Proiectul DX Oradea - Arad a fost readus în actualitate de cele patru administrații locale din Bihor și Arad, care la finele anului 2020 și-au asumat actualizarea vechiului studiu de fezabilitate întocmit de fosta CNADNR în urmă cu aproape un deceniu și jumătate, fără ca de atunci să fi întreprins ceva concret pentru construirea șoselei.

Potrivit proiectului, DX Oradea - Arad ar costa până la 11,7 miliarde lei (1,68 miliarde euro) plus TVA, iar durata execuției ar trebui să fie de 24 de luni.

El ar urma să conecteze Nordul Europei de la Marea Baltică de Sudul continentului la Marea Egee și este considerat un proiect strategic la nivelul UE, de altfel sursa de finanțare fiind Programul de Transporturi 2021 – 2027.

Traseul prin Bihor

Pe teritoriul județului Bihor, DX Oradea - Arad va avea o lungime de 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final pe cele ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Șoseaua va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectată cu drumul de legătură dintre centura orașului și autostrada Transilvania (aflat în stadiu de finalizare), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea - Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand.

De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și apoi va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea - Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și de Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta - Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și patru centre de întreținere, 6 spații de servicii și 6 parcări de scurtă durată, precum și 86 de poduri, pasaje, viaducte și structuri casetate (podețe).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
Se va face în următorul deceniu, nu-i grabă ...
... pentru că acum încep ungurii să unească M4 cu M5, de la Nyreghaza la Mako. Bihorului poate inventa altceva, cum ar fi un expres de Salonta, cu deviere și stație de încărcare la Bekescsaba.
Postat 24 Septembrie 2024, 15:42 de KP
psd-grindeanu-cnair
Pusca si cureaua lata, bata si furca pentru aceasta monstruoasa ciurda "psd-grindeanu-cnair" care de 34 de ani SABOTEAZA orice lucru bun in Romania!
Postat 23 Septembrie 2024, 17:20 de scortosul
atata stie psd-grindeanu-cnair
daca pot SABOTA sigur o fac gasca "psd-grindeanu-cnair", daca pot STOPA dezvoltarea sigur o fac camarila "psd-grindeanu-cnair", daca pot distruge ceva sigur vor DISTRUCE adunatura "psd-grindeanu-cnair", sa se dea banii la pensii speciale ca de acolo ne vine salvarea spune ciurda "psd-grindeanu-cnair"> votez cu oricie, orice troglodit Sosoaca, Simion, ..... numa sa nu mai aud de psd, pnl, udmr!
Postat 23 Septembrie 2024, 17:17 de scortosul
Multumim pzd+pnl
pzd ca intotdeauna, doar ca acum de toarta cu pnl, care este aceeasi mizerie. pzd+pnl sunt la butoane, ei decid tot, deci nu au nici o scuza, si nici nu pot arunca vina unii pe altii. Iar vor gasi motive si vinovati gen udmr, usr, aur si alti vinovati, in afara de ei. Sunt niste nesimtiti, incompetenti si niste jeguri.
Postat 23 Septembrie 2024, 16:09 de oradea_mea_si_a_ta
Felicitari PSD
O ca tacto Iliescu. Tu PZD nu ai niciun merit la DX-UL asta si asta te doare, doare faptul că sunteți incapabili. Bolojan premier.
Postat 23 Septembrie 2024, 15:55 de Sandu2100
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4629 RON
  • 1 EUR = 4.9759 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON