URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
27 Octombrie 2023, 17:38

CJ Bihor a aprobat, doar cu votul aleșilor din PNL, procedura de selecție a companiei care să opereze de pe Aeroportul din Oradea

CJ Bihor a aprobat, doar cu votul aleșilor din PNL, procedura de selecție a companiei care să opereze de pe Aeroportul din Oradea foto generic, arhivă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La o zi după colegii lor din Consiliul Local Oradea, consilierii județeni ai PNL au făcut posibilă adoptarea unei hotărâri care reglementează modul de stabilire a companiei care să asigure, începând de anul viitor, curse atât spre București, cât și spre Londra, iar 6 luni pe an și spre alte destinații.

Reprezentanții opoziției din CJ Bihor nu au votat pentru această procedură, dar, spre deosebire de cei din Consiliul Municipal, nici nu au criticat-o.

Fără comentarii

Convocați anume în acest scop într-o ședință extraordinară desfășurată vineri în regim online, aleșii PNL au dat mandat administrației județene ca împreună cu cea municipală să declanșeze o procedură de selecție care, practic, prevede ca stabilirea companiei aeriene ce va opera pe Aeroportul Oradea să fie făcută de firma Air Oradea, înființată în 2021, în parteneriat cu firma de consultanță PricewaterhouseCoopers.

Hotărârea a fost adoptată în condițiile în care reprezentanții PSD, 6 la număr, au votat împotrivă, iar cei 5 ai UDMR prezenți la reuniune s-au abținut. Niciunul dintre aleșii din opoziție nu au luat însă cuvântul pentru a critica propunerea supusă dezbaterii.

Așa cum BIHOREANUL a relatat cu o zi înainte, primul vot asupra acestui proiect l-au exprimat joi consilierii municipali din Oradea, într-o ședință în care aleșii PSD au cerut, prin vocea liderului de grup Liviu Sabău Popa, ca problema să fie pusă în dezbatere publică, așa încât să se poată pronunța orice orădean.

Explicațiile lui Bolojan

Singurul ales al bihorenilor care a luat cuvântul la reuniunea de vineri a fost președintele CJ, Ilie Bolojan, care a precizat că Air Oradea urmează să declanșeze procedura de selecție a companiei aeriene în parteneriat cu o „companie specializată de consultanță”, adică PwC, scopul fiind ca în prima fază respectiva companie să asigure zboruri „pe relația București, pentru o frecvență mai bună” în completarea curselor Tarom, dar și către Londra, destinația cea mai de succes în anii precedenți, când Aeroportul avea contract cu Ryanair, plus zboruri charter”, pentru că și acestea „aduc venituri Aeroportului”.

Bolojan a mai spus că selectarea companiei va fi făcută după un punctaj în care va conta cât de mulți pasageri își asumă aceasta, fie că va pune la dispoziție „un număr cât mai mare de locuri”, fie că va opera „mai multe aeronave”.

„Punctajul este de natură a favoriza companiile care solicită Air Oradea participarea în acest proces cu cea mai mică sumă. De asemenea, se punctează companiile care pun la dispoziție un număr cât mai mare de locuri pentru călători, însemnând fie aeronave cu o capacitate mare, fie o frecvență mai mare. Totodată, se punctează zborurile charter, pentru că acestea constituie o sursă de venit pentru Aeroport și un confort pentru orădeni. Cei care pleacă în concediu nu mai sunt puși în situația de a pleca la 150 - 300 de kilometri pentru a se îmbarca de pe alte aeroporturi”, a mai zis șeful administrației județene.

De anul viitor

Joi, când asupra chestiunii s-au pronunțat consilierii municipali, acestora li s-a adus la cunoștință că lansarea procedurii de selecție va avea loc luna aceasta, pe 27 octombrie, iar termenul pentru ca operatorii aerieni interesați să-și depună ofertele va fi 29 noiembrie, așa încât, potrivit primarului Florin Birta, „din primăvara anului viitor cursele să poată fi operate”.

Municipalitatea s-a arătat dispusă să pună la bătaie 3 milioane euro pentru ca în următorii 5 ani o companie să se angajeze la minimum 5 zboruri/săptămână spre București și 3 spre Londra, iar în plus să pună la dispoziția pasagerilor de pe Aeroportul din Oradea o aeronavă, timp de 6 luni pe an, pentru curse charter spre destinații ce ar urma să fie stabilite ulterior.

Pentru a concura la procedura de selecție, companiile trebuie să aibă o cifră de afaceri de minim 50 milioane euro, minim 3 ani de experiență similară și să fi transportat minim 1 milion de pasageri.

Air Oradea, rol neclar

În această situație, încă nu este clar ce atribuții va avea compania Air Oradea, pe care CJ Bihor și CL Oradea au înființat-o în 2021, cu posibilitatea chiar ca aceasta să închirieze echipaje și aeronave care să opereze curse interne și externe sub culorile firmei locale. Acest lucru nu s-a mai întâmplat, potrivit spuselor lui Bolojan, pentru că după pandemie industria de transporturi aeriene este afectată atât de lipsa de echipaje, cât și de aeronave suficiente, de altfel mii de zboruri fiind anulate anul acesta în întreaga Europă.

În prezent, singurele curse operate din Oradea sunt cele asigurate de Tarom spre București, după ce în vară au fost efectuate săptămânal între 3 și 5 zboruri charter spre destinații de vacanță. În trecut, curse externe au fost efectuate de Ryanair, în anii 2017 și 2018, iar după pandemie până în decembrie anul trecut cu ajutorul unei subvenții ajutor de stat post-Covid.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
KP aka mama Omida
Dar nu si la Oradea
Postat 29 Octombrie 2023, 13:01 de Sandu2100
PSDNL vs. PNLSD.
S-au aliat "surdu" cu "mutu" ... și așa s-a născut "surdo-mutul" politruciei românești. Iar proștii de însoțitori, divizați pe baza non-inteligenței lor specifice, susțin ba pe unul, ba pe altul ... și se înjură reciproc. Să mă scuze adevărații "surdo-muți" care n-au nicio vină pentru ce fac guvernanții împotriva tuturor celor care nu sunt ca ei.
Postat 29 Octombrie 2023, 10:55 de KP
KP aka mama Omida
Și tu ai inventat propaganda PSD
Postat 28 Octombrie 2023, 23:08 de Sandu2100
PNL a inventat zborul limitat la sol ...
... iar PNLSD va reinventa mersul pe jos.
Postat 28 Octombrie 2023, 21:16 de KP
vasi/adi13 și alte conturi de PROPAGANDĂ
Servus ember, te doare rău dezvoltarea :::::)))) nu are rost pt tine și PZD-ul tău.
Postat 28 Octombrie 2023, 20:21 de Sandu2100
sandu2100 virginu
Iar delirezi ma sluga?
Postat 28 Octombrie 2023, 19:46 de vasi13
Draga PROPAGANDĂ :::::)))))
In ultimele luni nu prea ați comentat, oare cu reducerea de cheltuieli PZD a tăiat și din banii de propagandă :::::))))))) Se simte și pe gura lui KP ca e mai uscată.
Postat 28 Octombrie 2023, 10:51 de Sandu2100
KP aka mama Omida
Astea NU sunt explicatiile tale, atât înțelegi tu, atât te ajută capul de propagandă
Postat 27 Octombrie 2023, 20:03 de Sandu2100
Citiți "așezat" explicațiile lui Bolojan ...
...și veți înțelege fă omu' trăiește într-o realitate paralelă cu domeniul vizat. Pentru el, angajarea PcW în calitate de consultant fără licitație este ceva normal. Iar "opoziția" tace și nu votează doar. În principal, selecția la care se va preta consultantul ține de cel mai mic cost al zborurilor, nu de necesitatea punerii în mișcare a demersului de operare ca punct de creștere ulterioară a numărului de pasageri și curse. Asta arată deja nivelul precar de cunoștințe în materie, a consultantului plătit de CJ Bihor, în paralel cu societatea comercială Air Oradea care consumă bani publici neavând vreo activitate de fapt. Un alt aspect este legat de ideea fixă cu Londra ... în contextul în care bihorenii aflați la muncă pe afară și care ar mai zbura acasă din dând în când, sau cei care au afaceri la nivel european, sunt în relații cu Ungaria, Italia, Germania, Olanda sau Franța, în principal. Nu cu Marea Britanie care este în afara Uniunii Europene. Apoi, la finalul explicației, Bolojan atinge singura condiție reală a zborurilor "charter" care sunt de interes pentru bihorenii care vor să petreacă concediul în Turcia și Grecia în principal, Egipt sau Italia în secundar. Omu' nu vede nici măcar ce se întâmplă la acest nivel, pentru că el habar nu are că proasta guvernare a României pune la sol vacanțele mai scumpe decât mersul la Nymphea AquaPark timp de o săptămână. Omu' e paralel cu faptul că lumea e într-o profundă schimbare și urmează vremuri grele pentru domeniul aeronautic, urmare suspendării Schengen, dar mai ales a conflictului economic și militar dintre G7 și BRICS. Este perioada în care o administrație publică locală/județeană trebuie să "strângă cureaua" și să reducă dramatic orice cheltuieli în afara celor strict necesare. E timpul revenirii la mătură, mop și găleată, până se va stabiliza peste câțiva ani situația internațională. Nu a zborurilor "charter" care de principiu nu sunt ceva obișnuit ca prețuri de operare. Cu alte cuvinte, Bolojan nu are "toate țiglele pe casă" și totuși nu-l oprește nimeni din zborul propriu prin metavers.
Postat 27 Octombrie 2023, 19:26 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON