O analiză Hotnews arată că în România trenurile cele mai rapide ating 160 km/h, dar cele mai lente au lungi porţiuni în care nu depăşesc de 20-25 km/h.
Oradea-București, aproape 15 ore!
O călătorie cu trenul pe ruta Bucureşti – Oradea, de exemplu, cu trenul IR 78 durează 14 ore şi 50 minute.
Ruta lungă de 711 km ajunge în Bihor prin sudul ţării, via Videle – Caracal – Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane ... Timişoara – Arad.
Conform sursei citate, trenul are o viteză medie de 48 km/h, din cauza multiplelor restricţii de pe magistrala 100, dar şi fiindcă sunt restricţii între Timişoara şi Arad. De asemenea, timpul mare de staţionare în mai multe gări contribuie la timpul total mare al călătoriei: staţionează 15 minute la Caransebeş, 13 minute la Chişineu-Criş şi 25 de minute la Arad unde sunt detaşate vagoane pentru Budapesta.
Există şi varianta să ajungi de la Oradea în Capitală via Cluj - Napoca – Blaj – Braşov – Ploieşti – Bucureşti, însă traseul este mai anevoios pentru că între Cluj şi Oradea trenurile au fost înlocuite de autobuze din cauza lucrărilor de electrificare a căii ferate. Sunt cinci autobuze ale operatorilor privaţi, care fac 4 ore şi 25 minute pe cei 150 km.
Astfel, pentru această rută timpul total depăşeşte 13 ore şi se adaugă disconfortul cauzat de schimbarea la Cluj – Napoca a trenului cu autobuzul.
Cele mai lente linii
De asemenea, trenul Timişoara – Iaşi parcurge 815 km în 17 ore, cu o viteză medie de 48 km/h, iar Bucureşti – Deva, via Craiova – Petroşani face 10 ore şi 17 minute pe 463 km, cu o medie de 45 km/h.
Pe traseul Timişoara - Sânnicolau Mare, care se întinde pe o distanţă de doar 63 km, trenurile ajung să circule cu viteze medii cuprinse între 18 şi 25 km/h. Astfel, călătoria durează între 2 ore şi 49 de minute şi 3 ore şi 33 de minute. În anii '90, vitezele medii depăşeau 40 km/h, iar chiar şi comparativ cu anul 1929, trenurile de astăzi par să fi regresat, unul dintre cele mai rapide trenuri din acea vreme făcându-şi drumul în 2 ore şi 14 minute pe aceeaşi distanţă.
Situaţia nu este mult diferită pe alte trasee, cum ar fi Bistriţa Nord - Bistriţa Bârgăului, unde vitezele medii sunt şi ele sub 23 km/h pe o distanţă de 29 km. Aici, trenurile pot ajunge să circule şi cu o viteză de numai 17,5 km/h.
Pe traseul Sfântu Gheorghe - Breţcu, cu o lungime de 72 km, situaţia nu este mai bună, cu trenuri ce par a se mişca în ritmuri din alt secol. Vitezele medii sunt între 20 şi 25 km/h, iar trenurile fac între 2 ore şi 49 minute şi 3 ore şi 40 minute. Cu maşina distanţa este de 52 km şi drumul durează sub o oră.
Articolul vorbeşte, printre altele, despre fecvenţa redusă a trenurilor, staţiile abandonate şi pline de gunoaie, şi infrastructura feroviară care suferă de rugină şi degradare.
"Se vede la fiecare km că nu a mai "trecut" pe acolo niciun val de modernizare de multe zeci de ani", scrie Hotnews, arătând că peste 40 de linii secundare de cale ferată s-au închis în ultimii 35 de ani.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.