Viața copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) nu este deloc ușoară. Mulți au fost privați de iubire încă de la naștere și abandonați, alții trăiesc în familii cu resurse modeste. Cu toții suferă de deficiențe intelectuale, dar asta nu-i împiedică să deprindă câteva abilități care să-i ajute în dobândirea independenței.
Știind asta, trei dascăli de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 Oradea au pus la cale un plan: să amenajeze, chiar în școală, o garsonieră unde elevii să facă periodic curățenie, să pună haine la spălat și să așeze masa.
O nevoie
La Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 din Oradea ajung zilnic 150 de preșcolari și elevi până în clasa a X-a cu diferite deficiențe, de la cei cu dizabilități intelectuale ușoare, care se pot descurca singuri în societate, până la cei cu dizabilități profunde, care de cele mai multe ori au probleme neuromotorii și de limbaj, astfel că sunt dependenți de cei din jur.
În funcție de diagnostic, copiii sunt organizați în clase, unde la începutul zilei au cursuri de inițiere în matematică, limba română ori geografie, adaptate nivelului fiecăruia, iar după-masa, alături de alte cadre didactice, au activități în care învață, prin joacă, să recunoască culori, obiecte ori să creeze lucruri de mână.
„Prichindeii noștri sunt educați să deprindă anumite abilități care pentru copiii obișnuiți sunt lucruri banale. Ne-am dorit de ceva vreme să avem un spațiu prietenos pentru aceste cursuri interactive”, explică directoarea adjunctă a unității, profesoara Carmen Ilisie.
Plan susținut
Anul trecut a plănuit, împreună cu directoarea Teodora Pantazi și profesoara Paula Balint, amenajarea unei garsoniere chiar în școală, cu hol, sufragerie, dormitor și spălătorie, în cadrul căreia micuții să învețe pas cu pas treburile gospodărești.
Profesoarele știau că au nevoie de bani, așa că au pus totul pe hârtie și au depus proiectul în octombrie 2023 la Bursa Talentelor, un program lansat anual de Fundația Comunitară Oradea pentru finanțarea inițiativelor ce pot schimba comunitatea. Câteva săptămâni mai târziu au obținut 19.000 lei din donațiile mai multor firme partenere FCO.
În scurt timp au cumpărat primele materiale și au instruit profesorii, care după-masa fac activități cu elevii, cu privire la noul program. De atunci, fiecare după-amiază de marți este dedicată „Casei de la școală”.
Fericire în simplitate
Ca primă etapă a proiectului, în luna martie profesorii au amenajat în fiecare clasă o zonă specifică, denumită „Casa din clasă”, cu un dulap (foto) în care elevii au instrumentele de lucru: cutia pentru curățenie, una cu obiecte de îmbrăcăminte și alta cu produsele de igienă personală, unde se află cele necesare activităților casnice. Toate sunt folosite la ateliere specifice din clasă.
O zi obișnuită de marți este dedicată „celei mai curate clase”, activitate ce presupune ca toți preșcolarii și elevii din ciclul primar, îndrumați de dascăli, să își ordoneze materialele și jucăriile din dulapul lor, iar cei din gimnaziu să șteargă praful, să măture și să spele pe jos.
La un alt atelier, „Obiecte-vestimentare - abilități practice”, copiii au învățat să sorteze hainele în funcție de anotimp, să le împăturească și să încheie nasturii bluzelor. „Pentru asta, toți profesorii am donat tot felul de articole textile, majoritatea care au rămas mici de la copiii noștri”, spune Carmen Ilisie.
Joacă și educație
Marțea preferată a micuților pare să fie, însă, cea intitulată „Spălătoria”. Când BIHOREANUL i-a vizitat, picii din a IV-a B bălăceau în ligheane cu apă și săpun tricouri, pantaloni și șosete, pe care apoi le storceau și le limpezeau. Apoi, s-au întâlnit cu colegii în curtea școlii, unde le-au pus la întins.
„Mulți dintre ei nu pot să vorbească, se exprimă mult prin simțul tactil și adoră bulele de săpun. Sunt fericiți”, explică directoarea Teodora Pantazi. Pentru alții, activitatea reprezintă o adevărată lecție. „Unii, care provin din medii defavorizate, nici măcar nu știu să spele hainele, ci doar le aruncă atunci când se murdăresc”, spune Carmen Ilisie.
Casa în construcție
„Casa de la școală” se va extinde în curând, pentru că o sală de la etajul 1 va deveni garsoniera mult așteptată. „Prima dată i-am obișnuit cu principalele activități, iar acum vom începe reconfigurarea spațiului. Am cumpărat deja mobilierul și urmează să vină meșterii pentru amplasarea pereților”, zice directoarea adjunctă.
Garsoniera urmează să fie gata cam în două luni. Aici, micuții vor „locui” în grupuri și vor învăța de ce trebuie să se descalțe când intră în încăpere, cum să așeze tacâmurile pe mese, cum să pună mâncarea ori cum să aranjeze lenjeria de pat. Adică vor fi ca acasă...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.