Până pe 24 aprilie, orădenii au ocazia să spună cum vor să arate un cartier din orașul lor.
Primăria a lansat, joi, în consultare publică un proiect de regenerare urbană pentru cartierul Nufărul I, într-o zonă delimitată de străzile Constantin Noica, Bumbacului, Morii și Bulevardul Nufărul, unde ar vrea să elimine locurile de parcare în favoarea zonelor verzi.
Orădenii din zonă ar urma să parcheze într-un garaj subteran construit lângă Colegiul Onisifor Ghibu.
Banii nu sunt o problemă!
Proiectul de Regenerare Urbană (PRU) Nufărul 1 a fost prezentat joi de primarul Florin Birta și arhitectul-șef al Oradiei, Radu Fortiș, care au anunțat că toate planșele și documentele sunt postate pe site-ul Primăriei, www.oradea.ro.
„Cartierul Nufărul 1 este un cartier în care municipiul Oradea nu a mai investit de peste 10 ani, pentru că am avut acest proiect de geotermal Nufărul 1, pe care ne-am chinuit să îl implementăm, am avut procese și în sfârșit suntem în faza de implementare. La finalul acestui an, teoretic, proiectul Nufărul geotermal ar trebui să fie implementat. Tot timpul le-am spus oamenilor că nu facem lucrări acolo, pentru că ar fi anormal ca peste un an sau doi să venim să spargem pentru rețele de termoficare”, a declarat Birta.
Modernizarea cartierului ar urma să fie făcută din bani europeni, prin Programul Operațional Regional, prin care Oradea va avea la dispoziție, în următorul exercițiu bugetar, 22 de milioane de euro numai pentru regenerări urbane.
Acești bani sunt dedicați municipiului, fără să fie nevoit să concureze cu alte orașe, așa că, teoretic, proiectul nu ar trebui să întâmpine nicio problemă privind finanțarea.
Parcare cu 1.500 de locuri
Ca să realizeze master-planul zonei, Primăria a lansat un chestionar prin care îi întreabă pe orădeni cum vor să arate cartierul. Cetățenii sunt îndemnați să își spună problemele cu care se confruntă în Nufărul 1, cum cred ei că ar trebui să arate parcările, cum ar fi bine să se facă circulația rutieră și pietonală, care sunt zonele recreative prielnice și ce intervenții consideră că ar fi oportune.
„Avem și o propunere de viziune, la nivel conceptual. (...) Vorbim de o zonă cu o densitate foarte mare a populației, 17.000 de persoane, iar problema principală o reprezintă mașina, o problemă care îi frământă pe locuitori și ne frământă și pe noi”, a precizat Radu Fortiș.
În prezent, majoritatea locurilor dintre blocuri arată deplorabil, cu spații verzi călcate de mașinile care nu au unde parca. Propunerea Primăriei este ca mai multe locuri de parcare de pe carosabil să dispară, iar autoturismele să poată fi lăsate într-un garaj subteran pe care municipalitatea ar urma să-l construiască sub actualul teren de sport al Colegiului Onisifor Ghibu.
„Va fi o parcare ceva mai neobișnuită, pentru că se vor desfășura suprafețele de parcare în rampă, iar deasupra va fi un spațiu verde, un parc. Dar locurile de parcare vor trebui suplimentate și în alt fel, o să vedem după ce consultăm populația care sunt modalitățile pe care le-ar agrea”, a mai spus arhitectul șef (în foto, primul din stânga).
Estimările Primăriei arată că în zonă sunt circa 5.800 de mașini, ceea ce face ca viitoarea parcare, cu 1.500 de locuri împărțite în trei niveluri, să fie mult prea mică.
Va urma și un PUZ
Simultan cu consultarea publică, Primăria are discuții și cu operatorii de rețele, pentru a afla ce strategii au ei în zonă. De asemenea, la asociațiile de proprietari vor fi distribuite afișe și chestionare, ca să-și poată da cu părerea și orădenii care nu au acces la internet.
Primarul Birta a promis că propunerile orădenilor vor fi analizate zilnic, astfel încât până la finalul lunii aprilie să poată fi realizată strategia de regenerare urbană care va viza zona. Ulterior, va fi întocmit și un Plan Urbanistic Zonal, care de asemenea va fi supus consultării publice.
„Până pe 24 aprilie, îi rugăm pe toți cei interesați să acceseze pagina de web a Primăriei Oradea, vor fi campanii și pe Facebook. Încercăm ca pe finalul lunii aprilie să finalizăm acest master-plan și să îl prezentăm public, cu propunerile venite din partea cetățenilor și proiectanților”, a precizat Birta.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.