Un război comercial îl câştigă, la fel ca partidele de poker, nu neapărat jucătorul care deţine cărţi mai bune, ci cel care îşi stăpâneşte mai bine nervii. Aşa se arată, susţin surse bine informate, şi litigiul dintre compania low cost Ryanair şi oficialii Consiliului Judeţean Bihor, surprinşi săptămâna trecută de anunţul că operatorul irlandez îşi va suspenda la toamnă toate zborurile din Oradea.
Reacţia impulsivă a preşedintelui CJ Bihor, Pásztor Sándor, gata să-şi schimbe "atitudinea de gentleman", pare să fi fost fix cea scontată de Ryanair, despre care BIHOREANUL a aflat că ar urmări în realitate nu retragerea din Oradea, cum a decis pentru Timişoara şi Craiova, ci cu totul altceva: micşorarea unor tarife aeroportuare. Asta pentru că afacerea e profitabilă la Oradea, unde compania chiar ar putea să-şi mute baza din Timişoara, discuţii în acest sens fiind programate încă din februarie.
Zburăm de la Oradea
La un an după inaugurarea primei curse externe şi o lună după transportarea pasagerului nr. 100.000 din Oradea, vestea că Ryanair va sista zborurile de aici a picat miercurea trecută ca un şoc.
Primul semn a fost dat, bizar, în presa din Spania, conform căreia din toamnă nu va mai exista cursa Oradea - Barcelona (Girona). Neaşteptat de prompt, responsabilul de vânzări şi marketing al Ryanair în România, Denis Barabas, a plusat pentru BIHOREANUL, spunând că operatorul va suspenda toate zborurile dinspre şi către aeroportul local, deci şi legăturile cu Milano (Bergamo), Műnchen (Memmingen), Dűsseldorf (Weeze) şi Londra (Stansted). "Din motive comerciale, Ryanair nu va opera zboruri din/către Oradea în programul de iarnă 2018 (n.r. - care începe în octombrie). Vom continua să operăm cinci rute pentru programul vară 2018", a transmis reprezentantul firmei irlandeze.
În aceste condiţii, orădenii ar rămâne fără zboruri internaţionale, deoarece aici mai sunt doar curse interne (Tarom şi Blue Air) şi estivale, în regim charter, spre Antalya. Vestea a picat cu atât mai prost cu cât luna trecută Ryanair îşi anunţase retragerea din Timişoara, iar săptămâna trecută şi abandonarea rutelor din Craiova.
Modernizarea infrastructurii aeroportului orădean, finalizată în 2016 după investiţii de 20 milioane euro, construirea unui nou terminal de pasageri în valoare de circa 5 milioane euro aflată în derulare, precum şi campania pentru promovarea curselor din Oradea, şi aceasta în desfăşurare, ar deveni dintr-o dată inutile.
Reacţie la nervi
Solicitaţi în aceeaşi zi să dea explicaţii, reprezentanţii Aeroportului şi cei ai Consiliului Judeţean au preferat să nu răspundă la telefon. Replica a venit a doua zi, joi, de la preşedintele CJ, Pásztor Sándor (foto), care s-a declarat şocat şi a susţinut că pentru a discuta problema "a obţinut" o întâlnire în regim de urgenţă, pe 27 martie, cu oficialii Ryanair, la Dublin, unde se va deplasa cu directorul Aeroportului şi cu reprezentanţii companiei de handling Romanian Air Services.
Pus într-o postură ridicolă, fiindcă la inaugurarea curselor şi-a arogat toate meritele, şeful CJ a răbufnit, zicând că "nu mi se pare în regulă atitudinea" companiei, deoarece încărcarea curselor din Oradea variază între 87% şi 94%, "nişte medii extraordinare", cele mai bune din ţară. Pásztor a adăugat, de asemenea, că indiferent de rezultatele întâlnirii de la Dublin va începe discuţii cu alte companii, pentru a nu lăsa Oradea fără conexiuni europene: "Atitudinea de gentleman s-a terminat. Pot să anunţ oficial că vom căuta alternative... Am avut discuţii în perioadele trecute cu alte companii, pe care nu le-am dus până la capăt, ci le-am lăsat în rezervă". Vineri, şeful CJ a plusat, susţinând că "am fost sunat de Wizz Air", dar s-a arătat totuşi sceptic, întrucât operatorul ungar ar cere "condiţii imposibile pentru noi".
Nimic oficial
Specialiştii consultaţi de BIHOREANUL susţin, însă, că nu e nici pe departe cazul ca relaţia dintre Ryanair şi Aeroportul orădean să fie inflamată, cu atât mai puţin ruptă. Primul motiv ţine de un detaliu formal, dar esenţial: chiar dacă reprezentantul din România a dat declaraţii presei, compania nu a informat oficial nici conducerea Aeroportului, nici pe cea a CJ Bihor. Or, suspendarea zborurilor, conform contractelor, trebuie notificată obligatoriu în scris, ceea ce deocamdată nu s-a întâmplat.
Mai mult, când Ryanair a anunţat, în februarie, retragerea din Timişoara, întâlnirea de la Dublin a fost programată, de fapt, pentru a se discuta posibila mutare la Oradea a bazei din Banat. "Iniţiativa a aparţinut conducerii Aeroportului orădean, dar Ryanair nu stabilea întâlnirea dacă nu ar analiza un astfel de plan", afirmă o sursă a BIHOREANULUI.
Pe profit
Înseşi "motivele comerciale" arată că Ryanair e interesată să rămână la Oradea, dovadă fiind cifrele privind gradul de încărcare a aeronavelor cu pasageri efectivi şi, mai ales, cele privind vânzarea biletelor. "Se cumpără mai multe bilete şi o parte din pasageri renunţă la călătorie din diverse motive. Banii nu le sunt returnaţi, ci rămân la companie, care face astfel şi economie de carburanţi cu avioanele ceva mai uşoare", spune sursa citată.
Pentru cursa de Milano, lansată în martie 2017, încărcarea cu pasageri efectivi a fost până în decembrie de 78% (23.922 călători), dar locurile s-au vândut în proporţie de 87% (26.533 bilete). Pentru Barcelona, în martie-decembrie 2017, procentajul pasagerilor a fost de 84% şi cel de vânzare a biletelor de 91%, iar pentru Londra (cursă lansată în septembrie) procentajul a urcat la 82% în ce priveşte pasagerii efectivi, biletele fiind vândute în proporţie de 97%.
Tot în septembrie-decembrie 2017, cursa de Memmingen a avut 84% călători şi 93% cumpărători de bilete, iar cea de Dűsseldorf, lansată în octombrie, a avut până în decembrie 77% pasageri efectivi şi 83% cumpărători de bilete. "Tot ce este vânzare de bilete peste 70% înseamnă profit pentru companie, iar pe cursele de la Oradea depăşirea e chiar mare", explică un specialist în domeniu.
Scopul real: coborârea tarifelor
Ryanair ar putea invoca, deci, un singur "motiv comercial", şi anume că n-a încasat destui bani, întrucât a vândut bilete şi cu 2,99 euro, ce aduce mai degrabă a bilet pentru metrou. Dar politica tarifară a aparţinut exclusiv companiei irlandeze, nu i-a impus nimeni preţurile cu care să-şi promoveze zborurile.
Cel mai probabil, susţine sursa BIHOREANULUI, scopul anunţului de sistare a curselor ar fi, de fapt, obţinerea unor tarife aeroportuare diminuate, pe lângă cele pentru care Ryanair deja beneficiază de aşa numitele facilităţi ex-ante (pentru aterizare şi staţionare, balizaj şi procesarea pasagerilor), concomitent cu o majorare a preţurilor biletelor.
Planul real pare să fie negocierea unor costuri mai mici, de exemplu pentru securitatea aeroportuară şi alimentarea cu electricitate, dar şi vânzarea de bilete la preţuri mai mari. În final, clienţii îngrijoraţi că ar putea rămâne fără legături spre Europa se vor bucura că acestea vor fi păstrate, chiar dacă vor da cu 10-20 euro mai mult pe un bilet. Oricine ar prefera să cumpere orice marfă la un preţ ceva mai mare decât să n-o găsească deloc...
Soluţia ar fi convenabilă până şi pentru şefii CJ, ahtiaţi după imagine, care ar putea specula politic reuşita. La întoarcerea din Dublin, Pasztor s-ar putea lăuda chiar cu un succes dublu, dacă Ryanair îşi mută cumva baza de la Timişoara la Oradea. Fără să sufle o vorbă despre faptul că, în realitate, a fost condus de alţii spre acest deznodământ...
ÎN AER
Scenariul negru
Probabilitatea ca Ryanair să păstreze cursele din Oradea este estimată la 90% de sursa BIHOREANULUI, în ciuda faptul că operatorul se retrage din alte zone ale ţării. "Cauzele renunţării la cursele din Timişoara şi Craiova sunt diferite. La Craiova încărcarea este sub cea de la Oradea, iar de la Timişoara Ryanair pleacă, la fel ca Blue Air, în urma divergenţelor cu conducerea aeroportului, dar şi a unui calcul că pasagerii pot fi preluaţi din Oradea".
În schimb, dat fiind că Ryanair are probleme şi la nivel european, provocate de fluctuaţiile personalului (mai slab plătit şi mai solicitat decât al unor alte companii), eventualitatea că totuşi va abandona cursele din Oradea nu poate fi exclusă total. În acest caz, situaţia aeroportului orădean s-ar complica serios. "Contractele cu Ryanair sunt pe 5 ani, iar compania poate fi penalizată dacă nu le respectă. Problema e alta: că rutele abandonate nu vor putea fi preluate de alţi operatori, Wizz Air sau Blue Air, decât dacă aceştia le-ar asigura fără să aibă facilităţile de care beneficiază Ryanair". Motivul? Conform regulilor europene, facilităţile ex-ante se acordă numai pentru cursele nou înfiinţate.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.