Primele buletine electronice cu amprente digitale sunt emise din această săptămână, în Cluj-Napoca, în cadrul unui proiect pilot, implementat de Ministerul de Interne, al cărui start a fost dat oficial luni.
"Azi dăm startul emiterii cărţii de identitate electronice în cadrul unui proiect-pilot pentru care am ales municipiul Cluj-Napoca. Am găsit aici deschidere din partea domnului primar şi echipei sale pentru implementarea acestui proiect-pilot", a declarat ministrul Lucian Bode, luni, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la sediul Direcţiei de Evidenţă a Persoanelor a Municipiului Cluj-Napoca Cluj-Napoca.
5000 de buletine
Potrivit Libertatea.ro, cartea electronică şi buletinul simplu vor fi puse în circulaţie în mod eşalonat, în maximum 18 luni de la emiterea primei cărţi electronice de identitate sau a primei cărţi de identitate simple.
"Apreciem ca în acest proiect pilot vor fi emise circa 5000 de cărţi electronice de identitate până la finele acestui an şi prioritate pentru acest proiect pilot o au cetăţenii ale căror documente de identitate expiră. Noua carte electronică de identitate va costa 14 euro, în condiţiile în care media în UE este 41 de euro pentru acest document", a declarat luni Lucian Bode.
Noul document va înlocui treptat cartea de identitate simplă, până în august 2031, în funcţie de momentul la care actualele documente expiră.
Buletinul biometric va avea dimensiunile unui card bancar (85,50 mm lungime şi 53,98 mm lăţime) şi va conţine elemente de securitate.
Potrivit Hotnews.ro, noua carte de identitate va conţine un cip, care va avea stocate un certificat digital pentru semnătura electronică, datele biometrice ale deţinătorului, adică imaginea facială şi amprentele a două degete.
(Sursa foto: Facebook - Lucian Bode)
Pe faţa documentului vor fi inscripţionate denumirea statului emitent, tipul documentului, numele de familie, prenumele, genul titularului (F/M) cetăţenia, data naşterii, codul numeric personal (CNP), numărul documentului, data expirării valabilităţii, semnătura olografă a titularului, imagina facială a titularului, iar pe verso: domiciliul, data emiterii, autoritatea emitentă şi zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ).
Cartea electronică de identitate permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi în viitorul apropiat în sisteme informatice ale altor instituţii publice sau private, precum şi utilizarea semnăturii electronice, în condiţiile legii.
Cât va costa?
Cetăţenii vor putea opta în continuare şi pentru cărţi de identitate simple, fără cip. De asemenea, chiar şi în cazul celor cu cip, ei pot refuza să li se ia amprentele, însă le vor fi restricţionate călătoriile în UE din 2031. Regulamentul adoptat de Parlamentul European în 2019 spune că amprentele şi imaginea facială, denumite "date biometrice", trebuie incluse în noile cărţi de identitate, care permit libera circulaţie în UE.
Actele de identitate actuale ale românilor vor fi înlocuite pe măsură ce expiră, dar nu mai târziu de 3 august 2031. Cât sunt încă valabile, actualele cărţi de identitate pot fi folosite pentru a circula în UE.
"Cartea electronică de identitate este recunoscută în afara graniţelor ţării. Un alt aspect este acela că acest document facilitează accesul cetăţeanului la servicii publice prin preluarea funcţionalităţii cardului de sănătate şi implementarea unor servicii electronice de tip e-guvernare", a explicat ministrul de Interne.
Un alt aspect important este că buletinul electronic va putea fi solicitat de părinţi încă de la naşterea copiilor.
Buletinele vor avea o valabilitate de 2 ani pentru copiii cu vârste între 0 şi 14 ani, de 4 ani pentru persoanele între 14 şi 18 ani şi de 10 pentru toţi cetăţenii de peste 18 ani.
În acest moment 15 ţări membre UE utilizează acest tip de document.
De ce acte ai nevoie pentru cartea de identitate electronică sau biometrică:
- Cerere pentru eliberare buletin
- Certificatul de naştere, original şi copie
- Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original şi copie
- Hotărârea de divorţ definitivă şi irevocabilă, după caz, original şi copie
- Certificatul de deces al soţului/soţiei decedat/decedate, în cazul soţului supravieţuitor, original şi copie
- Certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original şi copie
- Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original şi copie
- Chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate
Tinerii care nu au împlinit vârsta de 14 ani pot să obţină buletinul biometric la cererea părinţilor sau a tutorilor legali.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.