Curtea de Apel Oradea a anulat, printr-o sentinţă definitivă, 3 articole din Regulamentul de publicitate adoptat prin HCL de către Primăria Oradea, reclamate ca nelegale atât de companii private cât şi de Prefectură. Unul dintre ele viza controversatele prisme publicitare amplasate în oraş, interzise prin regulament firmelor de publicitate, dar disponibile, printr-o excepţie, doar Primăriei şi colaboratorilor acesteia.
Informaţia a fost făcută publică luni, împreună cu considerentele sentinţei, de Instituţia Prefectului, cea care a şi atacat în instanţă Regulamentul de publicitate, obţinând şi la Tribunal, în februarie, anularea parţială a HCL 962/2017, sentinţă menţinută de Curtea de Apel.
Primarul Ilie Bolojan a refuzat să facă modificările cerute de Prefectură, în procedura de verificare a legalităţii HCL, astfel încât litigiul s-a mutat în justiţie, iar instanţele au tranşat litigiul în favoarea instituţiei guvernamentale şi a operatorilor de publicitate care au reclamat abuzul municipalităţii.
În ce priveşte art. 27 alin 1.1., prin care Regulamentul interzicea amplasarea mash-urilor pe faţadele clădirilor de locuit, instanța a reținut că Legea 185/2013 permite acest lucru, cu acordul proprietarilor, „în consecință, pârâtul (Primăria Oradea) a adus atingere dispozițiilor unui act normativ cu forță superioară, ceea ce este nelegal."
Art. 29, cel care prevede că se pot amplasa mijloace publicitare de tip prismă numai în scop de informare şi promovare a municipiului, a turismului și/sau a unor evenimente publice organizate de către sau împreună cu autorităţile publice locale, a fost de asemenea considerat nelegal.
"Prin condiționarea amplasării mijloacelor publicitare de organizarea evenimentului public doar de către autoritatea publică locală sau în colaborare cu aceasta, se creează o poziție privilegiată Primăriei mun. Oradea față de ceilalți operatori în domeniul publicității stradale, prin aceste dispoziții realizându-se o concurență neloială operatorilor de publicitate, fiind încălcate astfel disp. art. 2 din Legea 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale", arată sentinţa.
Instanţa a apreciat ca nelegal şi art. 37 al Regulamentului care excepta, cu de la sine putere, posibilitatea achitării pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore, de la data încheierii sau comunicării procesului verbal, a jumătate din minimumul amenzilor aplicate pentru încălcări ale actului. Pe bună dreptate, Curtea a reţinut că "prin raportare la disp. art. 28 din OG 2/2001, astfel cum a fost modificat prin Legea 203/2018 potrivit căruia „contravenientul poate achita în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului verbal, jumătate din minimumul amenzii prevăzute”, că prevederile art. 37 din Regulament sunt nelegale, fiind contrare prevederilor unui act normativ cu forță juridică superioară”.
“În consecință, se impune de urgență punerea în legalitate a Regulamentului de publicitate de către Primăria Oradea, în acord cu cele dispuse de către instanțele judecătorești”, a concluzionat Prefectura Bihor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.